Okuma çemberi yönteminin okumaya ve yazmaya yönelik tutuma etkisinin incelenmesi
Özet
Dört temel beceriden ikisini oluşturan okuma ve yazma becerileri birbirini tetikleyen bir mekanizmayı oluşturmaktadır. Anlama becerilerinden biri olan okuma, anlatma becerilerinden biri olan yazmaya doğrudan tesir eder. Bireyin etkin okur kimliği onun potansiyel yazma becerisindeki yetenek ve yeterliliğine de işaret etmektedir. Bir yandan kişinin okuma alışkanlığı kazanmasında etkili olan diğer yandan da hem okuduğunu anlama becerisine hem de eleştirel düşünme ve dolasıyla yaratıcı yazma becerisine de katkısı olduğu düşünülen Okuma Çemberi, son zamanlarda bilimsel araştırmalarda adından sıkça söz edilen bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmada 6. Sınıf öğrencilerinin Okuma Çemberi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen kitap okuma faaliyetlerinin yaratıcı yazma becerisine etki düzeyinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nicel araştırma yönteminin yarı deneysel deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Kırıkkale ilinde bir ortaokulda yer alan 6. sınıfta öğrenim gören 34 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmadaki veriler öğrencilerin tercih ettikleri 6 kitap ve belirledikleri ortak bir konu etrafında her öğrencinin serbest yazma yöntemiyle hikâye oluşturmaları sağlanarak elde edilmiştir. Veri Analizi, Özbay ve Uyar (2009) tarafından geliştirilen Okuma Tutumu Ölçeği, Can ve Topçuoğlu Ünal (2017) tarafından geliştirilen Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği ile betimsel analiz yapılmıştır. Bu ölçekler aracılığıyla ön test ve son test yapılarak öğrencilerin okuma ve yazmaya karşı tutumları değerlendirilmiştir. Okuma Çemberi yönteminin öğrencilerin yaratıcı yazma becerisine etki etmesi için yazma çalışmalarının daha uzun zamanda ve sürekli devam etmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Yazma etkinliklerinin sadece okulla sınırlı kalmaması, öğrencilerin yazmaya istekli olması gerektiği düşünülmektedir. Bu yöntemin okuma ve anlama faaliyetlerinde daha etkili kullanılabileceği değerlendirilmektedir. ANAHTAR KELİMELER: Okuma Çemberi, Okumaya Yönelik Tutum, Yazmaya Yönelik Tutum, Türkçe Öğretimi Reading and writing skills, which constitute two of the four basic skills, form a mechanism that triggers each other. Reading, which is one of the comprehension skills, is a skill that directly affects writing, which is one of the Narrative skills. It can be said that an individual's active reader identity indicates his or her potential writing ability and competence. The method called Reading Circle, which is effective on the one hand in gaining the habit of reading and on the other hand, which is thought to contribute to both reading comprehension and critical thinking and therefore creative writing skills, is a method that has been frequently mentioned in scientific researches recently. In this study, it was aimed to examine the effect level of 6th grade students' book reading activities using the Reading Circle method on their creative writing skills. This study was carried out with the case study pattern of the qualitative research method. Easily accessible case sampling, one of the purposive sampling methods, was used to determine the study group of the research. The study group of the research consists of 34 6th grade students in a secondary school in Kırıkkale. The data in the research were obtained by allowing each student to create a story with the free writing method around a common topic they determined and the 6 books they preferred. Data Analysis was provided by descriptive analysis method through the Reading Attitude Scale developed by Özbay and Uyar (2009), and the Writing Attitude Scale towards Secondary School Students developed by Can and Topçuoğlu Ünal (2017). Students' attitudes towards reading and writing were evaluated by pretesting and posttesting through these scales. In order for the Reading Circle Method to affect the creative writing skills of the students, the writing activities should continue for a longer time and continuously. Writing activities should not be limited to school only, students should be willing to write. This method can be used more effectively in reading and comprehension activities. KEYWORDS: Reading Circle, Attitude Towards Reading, Attitude Towards Writing, Teaching Turkish