Yazar "Çakmak, Aygen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 7-11 Yaş grubu kurumda ve ailesi yanında büyüyen kız ve erkek çocuklarının anne figürü çizimlerinin duygusal gelişim açısından incelenmesi(2012) Çakmak, Aygen; Darıca, NilüferBu araştırma 7-11 yaş grubu kurumda ve ailesi yanında büyüyen kız ve erkek çocuklarının “anne figürü” çizimlerinin duygusal gelişim açısından karşılaştırılması amacıyla planlanmıştır. Araştırma 7-11 yaş grubu 200 korunmaya muhtaç çocuk ile ailesi yanında kalan 200 çocuk olmak üzere toplam 400 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada Koppitz’in “Bir Adam Çiz” tekniğinin duygusal gelişim düzeyinin belirlenmesine yönelik kriterleri dikkate alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde “İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi” kullanılmıştır. Araştırma sonunda dürtüsellik, yetersizlik-güvensizlik, utangaçlık-çekingenlik davranışı yönünde kurumda ve ailesi yanında büyüyen kız ve erkek çocuklarının anne figürü çizimleri sonucu aldıkları puanlar ile kaygı davranışı yönünde 7-11 yaş kız çocukları ile 10-11 yaş erkek çocuklarının çizimlerinden aldıkları puanlar arası fark önemli bulunmuştur (p<0.05).Öğe Attitude Towards Early Marriage Scale (Atems): Validity and Reliability Study(2020) Çakmak, Aygen; Özhavzalı, Müzeyyen; Şahin, Hande; Erdem, YurdagülEarly marriage or child marriage generally refers to the case of being married before the age of 18.Early marriages are described as a woman or man being forced to marry before the age of 18 when they do notfeel physiologically or psychologically ready to take on marital or parental responsibilities. The aim of thestudy is to develop a reliable and valid instrument assessing university students’ attitudes towards earlymarriage and investigate the instrument’s validity and reliability. The study was conducted with the datacollected from 883 students studying at the Faculty of Healthy Sciences, Kırıkkale University. KMO andBartlett’s Test, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted to examine the scale’s validityand the results of the exploratory factor analysis used for construct validity indicated a construct that explained55.599% of the total variance with factor load values ranging between .356 and .633. The fit indices from theresults of the confirmatory factor analysis were calculated as; RMSEA= 0,069; GFI= 0.889; AGFI= 0.869.The scale consists of 23 items collected under 4 factors. These factors are Social Structure, SubjectiveJudgement, General Judgements and Effects on the Person. Cronbach coefficient for the total of the 23-itemscale under four factors was calculated as Cronbach ? = 0.871. In light of the findings, it can be said that theAttitude towards Early Marriage Scale (ATEMS) has high validity and reliability, adequately strong in termsof measuring the items and is a sufficient scale to determine the level of the construct it is expected to measure.Öğe CAM TAVAN SENDROMU VE MOBBİNG: KADIN SAĞLIK ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2022) Akca, Nesrin; Çakmak, Aygen; Şahin, HandeBu araştırma kadın sağlık çalışanlarının cam tavan sendromu ve mobbing durumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu sağlık alanında çalışan 259 kadın oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, Karaca (2007) tarafından geliştirilen “Cam Tavan Algısı Ölçeği” ve Laleoğlu ve Özmete (2013) tarafından uyarlanan “Mobbing Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler bağımsız örneklemlerde t testi, ANOVA ve Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre; kadın sağlık çalışanlarının yaş değişkeninin cam tavan algısı ölçeğinin kadınların kişisel tercih algıları alt boyut puanlarında anlamlı bir farklılık oluşturmaktadır. Evli olan kadınların çoklu rol üstlenme, kişisel tercih algıları ve stereotip alt boyutlarına ait puan ortalamalarının bekâr olan gruba göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kadınların kişisel tercih algıları ile örgüt kültürü ve politikaları alt boyut puanlarında çalışma yılının anlamlı bir farklılık oluşturduğu, ayrıca işlerini hiç sevmediklerini belirten kadınların cam tavan algısı ölçeği toplam puanlarının diğer gruplara göre daha düşük olduğu saptanmıştır. Araştırmada ayrıca kadın sağlık çalışanlarının yaş, medeni durum, çalışma yılı ile işini sevme düzeyinin mobbing ölçeği toplam puanlarında anlamlı bir farklılık oluşturduğu, cam tavan algısı ölçeğine ait puanlar ile mobbing ölçeği puanları arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.Öğe Çocuklar İçin Öz Şefkat Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması(2018) Çakmak, Aygen; Kanak, Mehmet; Özkubat, SedaAraştırmada, Sutton, Schonert - Reichl, Wu ve Lawlor (2017) tarafından geliştirilen “Çocuklar İçin Öz Şefkat Ölçeği”nin (ÇÖŞÖ) Türkçeye uyarlama çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda veriler, 8-12 yaş grubu ilkokul ve ortaokula devam eden 424 öğrenciden toplanmıştır. Ölçek; farkındalık, benlik kavramı, psikolojik uyum ve empati gibi kavramlarla ilgili olumlu ve olumsuz anlam içeren on iki maddeden oluşmaktadır. Maddelerde belirtilen düşünceye, bireylerden “hiçbir zaman” yanıtından, “her zaman” yanıtına kadar değişkenlik gösteren beş derecede görüş bildirmeleri istenir. Maddeler puanlanırken “hiçbir zaman yanıtı” “1” ile “her zaman” yanıtı “5”ile puanlanmaktadır. Ölçek pozitif ve negatif özellikleri değerlendiren ve çocukların kendisi hakkında bilgi vermesine dayanan bir ölçme aracıdır. Öncelikle ölçeğin dilsel eşdeğerliğe sahip olduğu görüldükten sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğin orijinal formla uyumlu olduğu ve ölçeğin Cronbach Alfa katsayısının .81 olduğu ortaya çıkmıştır. Olumlu ve olumsuz anlam içeren alt boyutlardan pozitif öz şefkat için Cronbach Alpha değeri .83, negatif öz şefkat için Cronbach Alpha değeri .71 olarak hesaplanmıştır. Çocuklar İçin Öz Şefkat Ölçeği”ni(ÇÖŞÖ) oluşturan maddelerin alt ölçeklere dağılımının açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda orijinal ölçekteki gibi pozitif ve negatif maddeler olan dağılımla aynı olduğu saptanmıştır. Dolayısıyla ölçeğin Türkçe formunun Türkiye’de 8-12 yaş grubu çocukların öz şefkat düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabileceği düşünülmektedir.Öğe EXAMINING THE ATTITUDES OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE FACULTY OF HEALTH SCIENCES TOWARD DISABILITY(2021) Aşık, Elif; Erdem, Yurdagül; Elibol, Fatma; Çakmak, Aygen; Akoğlu, Gözde; Albayrak, SevilThe aim of this study was to examine the attitudes of university students in the faculty of health sciences towarddisability. This descriptive study was conducted with 906 students enrolled in the Health Science Faculty ofKırıkkale University in the 2015-2016 academic year. The measurement instruments were the\"Sociodemographic Data Form\" and the \"Attitudes toward Disabled Persons Scale\". Of the students, 75.90%(688) were females, 24.1% (218) were males. It was found that the female students' \"Attitudes toward DisabledPersons Scale\" mean scores were higher than the male students' scores (p<0.01). Statistically significantdifferences were found in the \"Attitudes toward Disabled Persons Scale\" scores in terms of the students'departments (p<0.01) and their classes (p<.05). In the subscales, it was seen that there were significantdifferences in the mean scores of the students in the domains of educational environment, interpersonal relations,work life, personal characteristics and competence-independent living (p<0.01). The differences stemmed from the mean scores of the students in the Child Development and Physiotherapy and Rehabilitation Departments.Studies may be carried out to improve the attitudes of students whose \"Attitudes toward Disabled Persons Scale\"mean scores are low. It may be appropriate to schedule lessons aimed for this purpose so that they are madeavailable over the entire course of the educational program.Öğe Farklı Türde Liselere Devam Eden Öğrencilerin Sosyal Görünüş Kaygıları İle Sosyal Karşılaştırma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2020) Çakmak, Aygen; Sakarya, SedaBu araştırmanın amacı, farklı türde liselere devam eden öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı ile sosyal karşılaştırma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve bazı değişkenlerin sosyal görünüş kaygısı ve sosyal karşılaştırma puanlarında farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesidir. Araştırma Kırıkkale ilinde rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 2017-2018 eğitim-öğretim yılında farklı türde liselere devam eden (n=430) öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri hakkında bilgi almak amacıyla Genel Bilgi Formu, Hart vd. (2008) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması Doğan (2010) tarafından yapılmış Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği ve Şahin, Durak ve Şahin (1993) tarafından geliştirilen Sosyal Karşılaştırma Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler; t-testi, Varyans analizi ve Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin sosyal görünüş kaygılarının diğer türde liselere devam eden öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu, gelir durumunun sosyal görünüş kaygısı puanlarında anlamlı bir farklılık yarattığı ayrıca sosyal görünüş kaygısı ile sosyal karşılaştırma puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ancak sosyal karşılaştırma puanlarında lise türü, sınıf ve cinsiyet değişkenlerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir.Öğe Farklı Türde Ortaokula Devam Eden Öğrencilerin Sosyal Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi(2017) Çakmak, Aygen; Demirbaş, Ezgi AkıncıBu araştırma farklı türde ortaokula devam eden öğrencilerin sosyal kaygı düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 158 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Genel Bilgi Formu, Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ)ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz çift faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve Scheffe çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul türüne göre öğrencilerin Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeğinin olumsuz değerlendirilme korkusu, genel durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma, yeni durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma alt boyut puanlarında (p.05).Yatılı bölge ortaokuluna devam eden kız ve erkek öğrencilerin sosyal kaygı ölçeğinin alt boyutlarına ait puanlarının diğer ortaokullarda okuyan öğrencilerin puanlarından daha yüksek olduğu ancak cinsiyetin sadece yeni durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma alt boyutuna ait puanlarda anlamlı farklılık oluşturduğu bulunmuştur (p.05).Ayrıca yatılı bölge ortaokulunun 5,6,7 ve 8.sınıfına devam eden öğrencilerin sosyal kaygı puan ortalamalarının diğer ortaokullara ortalamalarından daha yüksek olduğu saptanmıştır.Öğe Ortaokula Devam Eden Öğrencilerin Algıladıkları Sosyal Desteğin Okul Tükenmişliğine Etkisinin İncelenmesi(2017) Çakmak, Aygen; Şahin, HandeAraştırmada, ortaokula devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin okul tükenmişliğine olan etkisini incelemek ve bazı sosyo-demografik özelliklerin algılanan sosyal destek ve okul tükenmişliği puan ortalamalarında farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, Kırıkkale il merkezinde bulunan ortaokulların 5., 6., 7. ve 8. sınıflarına devam eden 393 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeylerini belirlemek için Turner, Frankel ve Levin (1983) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Duyan, Gelbal ve Çalık Var (2013) tarafından yapılan "Sosyal İlişki Unsurları Ölçeği" ile Aypay (2011) tarafından geliştirilen "Ortaöğretim Öğrencileri İçin Okul Tükenmişliği Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet ve sınıf değişkeni ile Sosyal İlişki Unsurları Ölçeği'nin sadece aile desteği alt boyut puanı açısından; baba eğitim durumu ve aile gelir durumu ile aile destek ve arkadaş desteği alt boyut puanları arasında; baba yaşı ile sadece arkadaş desteği alt boyut puanları arasında anlamlı farklılık görülmektedir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişlik düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi, gelir durumu, anne-baba yaşı ile anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadırÖğe Pandeminin Kadına Yönelik Şiddet Üzerine Etkisinin Yazılı Basına Yansıyan Olgular Üzerinden İncelenmesi(2021) Şahin, Hande; Çakmak, Aygen; Erdem, YurdagülBu çalışmada, pandeminin kadına yönelik şiddet üzerine etkisinin yazılı basına yansıyan olgular üzerinden incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada kadına yönelik şiddet haberleri tirajı en yüksek üç ulusal gazetenin çevrimiçi sürümlerinde 10.03.2019 ve 10.03.2021 tarihleri arasında retrospektif olarak incelenmiştir. Bu gazetelerde “kadına yönelik şiddet,”,, “kadın cinayeti,”,, “öldürülen kadınlar,” “kadın kurban,” “kadın istismarı” ve “darp edilen kadın” anahtar sözcükleri kullanılarak tarama yapılmıştır. Farklı gazetelerde yer alan aynı haber ya da haftanın farklı günlerinde tekrar yayınlanan aynı haberler bir kez ele alınmıştır. Pandemi öncesi 98, pandemi döneminde 138 olmak üzere toplamda 236 habere ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda şiddet mağduru kadınların büyük kısmının evli olduğu, pandemi öncesi ve pandemi döneminde şiddete eşleri tarafından ve “kıskançlık” nedeniyle maruz kaldıkları, özellikle pandemi döneminde kadının ayrılmak istediği için daha fazla şiddet gördüğü ve Ege Bölgesi ile Karadeniz Bölgesi’nde kadına yönelik şiddete dair gazete haberlerinde artış olduğu belirlenmiştir. Özellikle pandemi öncesi ve sonrasında gazete haberlerine yansıdığı şekliyle kadınlara uygulanan şiddet türünün fiziksel şiddet olduğu, kadınların ateşli silah ile öldürülmesinin pandemi döneminde pandemi öncesine göre daha yoğun görüldüğü ve kadınların bu şiddete kendi evlerinde ve genel olarak bakıldığında gündüz vakitleri maruz kaldıkları saptanmıştır. Pandemi döneminde gazete haberlerine yansıyan şiddet olayı sonucu gerçekleşen kadın cinayeti vakalarının ve tutuklu durumundaki şiddet faillerinin oranlarında artış olduğu belirlenmiştir.Öğe Stress Factors of Women During the COVID-19 Pandemic(2022) Çakmak, Aygen; Özhavzalı, Müzeyyen; Şahin, Hande; Taştan, Nuray; Güler, Ayşe; Belen, Fatıma Zeynep; Akgül, Ceylan SülüThis study aimed to examine the stress factors caused by the COVID-19 pandemic and the social isolation due to this pandemic in women and reveal whether various variables created a difference in stress responses. The study group consisted of 1515 female individuals aged between 18-65 years who voluntarily accepted to participate in the study. The research data were collected using the \"Personal Information Form\" prepared by the researchers, the \"Questionnaire\" including questions about the COVID-19 pandemic process, and the \"Resilience Scale\" adapted to Turkish by Doğan (2015). According to the study results, the pandemic process increased the anxiety level of 82.4% of women, adversely affected the future expectations of 80.9%, and increased the level of unhappiness in 77.5%. The other results of the study show that 63.8% of women felt lonely during this process, anger levels increased in 64.2%, sleep patterns were disturbed in 73.3%, 81.3% of women started to spend more time with their family, and 66.9% felt psychologically weak. Of the participants, 60.3% experienced more domestic conflicts in this process, 65.2% needed more social support, 66.8% needed more psychological support, 70.1% needed more economic support, and 91.4% were more worried about their family members. As a result of the study, it was also revealed that the resilience of the female participants increased with an increase in their age. Concerning educational status, the Resilience Scale mean scores of the women who were high school graduates were higher than those of secondary school, university graduates, and individuals with graduate degrees. The Resilience Scale mean scores of women who indicated their income as higher than their expenses, who lost their jobs due to the pandemic and who had no children were lower. In order to carry out this study, Ethics Committee permission was obtained with the letter dated 10/12/2020 and numbered 2020/13 of Kırıkkale University Non-Interventional Research Ethics Committee.Öğe Turkish Validity And Reliability Study of The Social Behavior Scale for Preschool Children(2020) Sakarya, Seda; Çakmak, Aygen; Şahin, HandeThis study was conducted to perform the validity and reliability analyses of the Social Behavior Scalefor Preschool Children (SBS). The data were obtained as a result of the evaluation of the social behaviorsof 315 children aged between 4 and 6, who were attending 6 independent kindergartens affiliated to theMinistry of National Education in Kırıkkale, by 20 teachers. In testing the validity of the scale, theexpert opinion was obtained for content validity, exploratory and confirmatory factor analysis was performed, and the significance of the difference between the test scores of the groups, the face validity andcharacteristics of which were known, was checked for construct validity. For testing the reliability of thescale, the internal consistency coefficient and the test-retest reliability coefficient were calculated foreach age group and each dimension of the scale. It was concluded that the sample included in the studywas adequate for the structural equation method. In the study, it was determined from the exploratoryfactor analysis and the confirmatory factor analysis that 15 items were gathered under 3 factors. In thereliability analysis of the scale, the total Cronbach’s alpha coefficient value was found to be 0.745Öğe ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ(2024) Şahin, Hande; Çakmak, Aygen; Özhavzalı, Müzeyyen; Tastan, Nuray; Güler, Ayşe; Akgül, Ceylan SülüBu araştırma üniversite öğrencilerinin şiddete yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelemesinin amaçlandığı tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 926 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma örneklemini 2021-2022 eğitim yılı bahar döneminde Kırıkkale Üniversitesi’nin on iki fakültesinde öğrenim gören öğrenciler yerleşme puan türlerine göre tabakalandırılarak Hukuk, İslami İlimler, Veterinerlik, Fen Edebiyat ile Güzel Sanatlar Fakültesi'nde öğrenimine devam eden öğrencilerin gönüllü katılımları esas alınarak, beş fakülteden 926 öğrenci oluşturmuştur. Veriler \"Kişisel Bilgi Formu\" ile \"Üniversite Öğrencilerinde Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği\" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Tek Yönlü ANOVA testi, bağımsız örneklem t testi analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; üniversite öğrencilerinin şiddeti kabul etmeme açısından olumlu tutumlara sahip olduğu, şiddete tanık olmadıklarını belirten öğrenciler ile kadın öğrencilerin şiddeti kabul etmeme açısından puan ortalamalarının ise yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin şiddete yönelik tutum ölçeğinin şiddetin türleri ve kadına yönelik şiddet alt boyut puan ortalamaları ile toplam ölçek puan ortalamalarında yerleştirme puan türünün, şiddetin farklı boyutları açısından aile yapısının anlamlı bir farklılık oluşturduğu saptanmıştır (p<.05).Öğe University students’ awareness profile on environmental sensitivity and global climate change(Springer Science and Business Media B.V., 2023) Sakarya, Seda; Güney, Mehmet; Akıncı Demirbaş, Ezgi; Çakmak, AygenEnvironmental sensitivity is defined as a person’s willingness to engage in positive behavior concerning environmental issues. We need to sensitize and educate people to make them environmentally sensitive. Humans both affect and are affected by nature because they consume natural resources as if they were limitless. This interaction causes numerous environmental issues. The concept of climate change has risen to the top of the global agenda. This is especially true with the increase in greenhouse gases accumulating in the atmosphere. We need to help people develop habits early to make them eco-friendly individuals. In this context, we need to turn undergraduates into eco-friendly people because they are responsible for supporting children’s development. We must associate environmental awareness with global climate change and offer related recommendations. The sample consisted of 414 undergraduates from the child development departments of health sciences faculties of public universities in Türkiye. Data were collected using a personal information form developed by the researchers, the University Students’ Environmental Awareness Scale (USEAS) developed by Akbaş and Kırımlı (Kastamonu Educ J 27(3):1245–1256, 2019. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2973), and the Awareness Scale of University Students about Global Climate Change (ASUSGCC) developed by Deniz et al. (Int J Geogr Geogr Educ 43:252–264, 2021. https://doi.org/10.32003/igge.818561). The data were analyzed using one-way analysis of variance, Pearson’s correlation test, and discriminant analysis. The results showed that participants from Central Anatolia had a significantly higher mean USEAS score than those from Southeast. There was a weak correlation between USEAS and ASUSGCC scores. The results also showed that participants’ environmental and global climate change awareness explained 75% of the total variance of their recycling preferences. © 2023, The Author(s), under exclusive licence to Springer Nature B.V.