Yazar "Çelik, Veli" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A Literature Survey for Earliness/Tardiness Scheduling Problems with Learning Effect(Pamukkale Univ, 2009) İşler, Mesut Cemil; Toklu, Bilal; Çelik, VeliWhen a task or work is done continuously, there will be an experience so following times needs of required resources (manpower, materials, etc.) will be reduced. This learning curve described first by Wright. Wright determined how workmanship costs decreased while proceed plain increasing. This investigations correctness found consistent by plain producers. Learning effect is an effect that, works can be done in shorter time in the rate of repeat of work with repeating same or similar works in production process. Nowadays classical production systems adapted more acceptable systems with new approaches. Just in time production system (JIT) philosophy is one of the most important production system philosophies. JIT which is known production without stock stands on using all product resources optimum. Minimization problem of Earliness/Tardiness finishing penalty, which we can describe Just in time scheduling, appeared by inspired from JIT philosophy. In this study, there is literature survey which directed to earliness/tardiness performance criteria and learning effect processing in scheduling and as a result of this it is obtained some establishing for literature.Öğe The behaviour of a typical single-crystal Si solar cell under high intensity of electric field(Elsevier Science Bv, 2006) Erel, Şerafettin; Akçıl, Mustafa; Erel, Gazi Kamil; Çelik, VeliThe effect of high intensity of electric fields on the operation of a single-crystal Si solar cell was investigated in this work. A single-crystal Si solar cell was irradiated by spontaneous and stimulated light sources. Firstly, a triac-lamp having a tungsten filament and green, yellow, red and blue LEDs from the spontaneous light sources were used to irradiate the solar cell exposed to a high-intensity electric field E-DC. Later, as a stimulated light source He-Ne laser with; lambda = 633.8 nm and P = 1 mW was utilized, and the behaviour of the solar cell exposed to the electric field E-DC ranging from 100 x 10(3) to 500 x 10(3) V/m was studied. The results showed that the V-oc value of the solar cell irradiated by the two light sources mentioned above decreased due to the electric field. (c) 2005 Elsevier B.V. All rights reserved.Öğe Bir santrifüj pompa rulmanlarının çalışabilirliğinin titreşim analizi ile belirlenmesi(2003) Orhan, Sadettin; Aktürk, Nizami; Çelik, VeliBu makale çalışmasında titreşim analizine dayalı kestirimci bakım tekniğinin işleyişi kısaca ele alınmış ve tekniğin gerçek bir sistemde yapılan uygulaması sunulmuştur. Bir santrifüj pompanın rulmanlarının çalışabilirliği titreşim analizi yardımıyla incelenmiştir. Rulman titreşimlerinde görülen titreşim genlik artışlarından dolayı pompa rulmanları değiştirilmiş ve rulmanların tahmin edildiği gibi ömürlerini tamamlamak üzere olduğu belirlenmiştir. Yeni rulmanların takılmasından sonra titreşim seviyesinde gözle görülür bir düşüş meydana gelmiştir.Öğe Çift bazlı katı roket yakıtının ekstrüzyon işlemiyle şekillendirmesinin sonlu eleman metoduyla modellenmesi(2007) Kalaycıoğlu, Barış; Dirikolu, M. Hüsnü; Çelik, VeliBu çalışmada çift bazlı katı roket yakıtlarının üretimlerinde önemli bir aşamayı oluşturan ekstrüzyonla şekillendirme safhasının, Ansys sonlu eleman benzetim paketi yardımıyla 3-boyutta modellemesi gerçekleştirilmiştir. Direkt ekstrüzyona tabi tutulan katı yakıtın mekanik davranışı, temel modeli oluşturmak ve sonradan gerçekleştirilecek elastoviskoplastik modellemeyle karşılaştırma yapmak üzere elastik-plastik şeklinde alınmıştır. Coulomb sürtünmeli kontakt yüzeyleri, doğrusal olmayan geometrik ve malzeme davranışları ele alınan modelde, büyük şekil değiştirmeler adımsal bir çözüm yaklaşımıyla hesaplanmıştır. Simülasyon yardımıyla ekstrüzyon sırasında katı yakıtta oluşan hidrostatik basınç, gerilme, gerinim ve yer değiştirme değerleri belirlenmiştirÖğe An elasto-viscoplastic analysis of direct extrusion of a double base solid propellant(Elsevier Sci Ltd, 2010) Kalaycıoğlu, Barış; Dirikolu, M. Hüsnü; Çelik, VeliIn this study, three-dimensional modelling of extrusion forming of a double base solid rocket propellant is performed on Ansys (R) finite element analysis program. Considering the contact effects and the time dependent viscous and plastic behaviour, the solid propellant is assumed to obey the large deformation elasto-viscoplastic material response during direct extrusion process. The deformed shape, hydrostatic pressure, contact stress, equivalent stress, total strain values are determined from the simulation in order to get insight into the mechanical extremity that the propellant has undergone during processing. Hydrostatic pressure and contact stress distributions have been found to be important parameters due to safety reasons of the nitro-glycerine content in the bulk of the propellant. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Experimental investigation of the factors affecting the burning rate of solid rocket propellants(Elsevier Sci Ltd, 2014) Yaman, Hayri; Çelik, Veli; Değirmenci, ErcanThe burning rate of the solid rocket propellants is one of the most important factors that determine the performance of the rocket. The burning rate of rocket motors running with solid propellant is called flame regression, which occurs with the ignition in the fuel grain perpendicular to the burning surface. This study investigates the effects of the addition of metal-based high-energy matter (Aluminum) into the content of the propellant produced within the scope of development project. The study starts with the manufacture of propellant samples. For the data input in the burning rate measurement device, the determination process of energy levels of the manufactured propellant samples with a calorimeter is performed. Then, the other data related to the propellants to be measured for the burning rate, such as energy level of the propellant, the propellant density, the maximum combustion temperature, and the physical sizes of the propellants, were inputted to the computer of the burning rate measurement device. The 22 g of the sample propellant to be measured for burning rate was placed in a part of the burning rate measurement device, "closed bomb" which has a capacity of 200 cm(3). Burning rate measurements were performed at the same time in a constant-volume environment under different pressures. The burning rate of the double base propellant without aluminum (DB-1) was compared with other double base fuels in which aluminum was added by 2% (DB-2) and 4% (DB-3). It was found that the burning rates and burning heat of new fuels manufactured by adding aluminum to the content of the standard double base fuel (DB-1) increased. Crown Copyright (C) 2013 Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Hidrojen yakıtlı motor teknolojisi(2005) Oral, Erdal; Çelik, VeliSanayi devriminin lokomotifi rolünü üstlenmiş olan fosil yakıtlar (petrol, kömür) ve devamı olan doğal gaz rezervleri sınırlıdır. Aynı zamanda çevre problemlerinde de en büyük etmenlerdendir. Tüm bu nedenler, alternatif yakıt ya da kaynaklara gereksinimi ortaya çıkarmıştır. Hidrojen bu alternatiflerden olmaya aday; sınırsız, temiz ve verimli bir yakıttır. Diğer alternatif enerji kaynaklarının depo edilme sürecinde taşıyıcı rolü üstlenebilecektir. Bu çalışmada hidrojen yakıtlı motorteknolojisinin tanıtılması amaçlanmıştır. Hidrojenin direkt olarak içten yanmalı motorda kullanımı ve bunun motor performansına etkileri incelenmiştir. Yeni bir enerji dönüşüm sistemi olan ve yakıt kimyasal enerjisinin direkt elektriğe dönüşümünü sağlayan yakıt pilinin yapısı, çeşitleri, çalışma prensibi araştırılmıştır. Yakıt pili teknolojisi ile hareket eden taşıt sistemi ve sistem üniteleri incelenmiştir.Öğe İki makine akış tipi öğrenme etkili çizelgelemede ortak teslim tarihinden mutlak sapmaların en küçüklenmesi(2009) İşler, Mesut Cemil; Çelik, Veli; Toklu, BilalYöneylem araştırmasıyla ilgili pek çok alanda öğrenme etkisinin dikkate alındığı çalışmalar mevcuttur. Buna karşın üretim çizelgelemede bu konuyla ilgili çalışma sayısı az, akış tipinde ise daha azdır. Erken/Geç (E/G) tamamlanma problemi 1990 yılların başına kadar ağırlıklandırılmış mutlak sapma problemi olarak bilinmekteydi. Hem erken hem de geç tamamlanma zamanı çizelgeleme problemlerinde önemli ölçütlerdir. Toplam gecikme ölçütü teslim tarihlerine uyuma ilişkin göstergeleri sağlarken (erken tamamlanan işlere ilişkin sonuçları göz ardı ederek), sadece geç tamamlanan işlerin cezaları ile ilgilenir. Ancak bu eğilim tam zamanında üretim (TZÜ) konusuna olan artan ilgi ile birlikte değişmeye başlamıştır. TZÜ’de erken tamamlanma geç tamamlanma kadar önemlidir. Bu çalışmada iki makine akış tipi ortamlı çizelgelemede ağırlıklı erken/geç tamamlanma performans kriteri ve öğrenme etkili işleme özelliği dikkate alınarak bir tamsayılı programlama modeli önerilmiş ve örnek problemlerle çözüm sonuçları değerlendirilmiştir.Öğe KOBİ’lerin Akış Tipi Çizelgeleme Problemlerinin Çözümünde Kullanılabilecek Bir Arayüz(Kırıkkale Üniversitesi, 2011) İşler, Mesut Cemil; Toklu, Bilal; Çelik, VeliBu çalışmada İşler ve diğerlerinin[1] çalışmalarında uygulama yapılan KOBİ için Karar Destek Sistemi (KDS) yaklaşımıyla Microsoft Excel’de bir arayüz tasarlanmıştır. Benzer probleme sahip diğer KOBİ’lerdeki kullanıcıların gerekli verileri kolayca girerek çözüm sonuçlarını alabildikleri bu arayüz genel kullanıma açık ve farklı kullanımlar için geliştirilebilecek/dönüştürülebilecek niteliktedir.Öğe Mekanik otofretaj işleminin eniyilemesi(2019) Çelik, Veli; Güngör, Onur; Yıldırım, HalilOtofretaj, kalın cidarlı silindirlerin kullanımı öncesinde silindir cidarında kalıntı gerilme oluşturma işlemidir. Bu kalıntı gerilmeler yüksek basınçlı uygulamalarda servis basıncının uygulandığı esnada oluşan gerilmelerin bir kısmını elimine ederek, basınçlı kapların basınç taşıma kapasitelerinin artmasına yardımcı olmaktadır. Pratikte hidrolik ve mekanik olmak üzere iki farklı otofretaj yöntemi vardır. Mekanik otofretaj kalın cidarlı silindirlerde faydalı kalıntı gerilmeler oluşturmak için hidrolik otofretaja nazaran daha ekonomik bir yöntemdir. Bu çalışmada, ısıl işlem uygulaması sonucu farklı malzeme özellikleri kazanmış aynı boyutlardaki iki adet kalın cidarlı silindire uygulanan mekanik otofretaj işlemi incelenmektedir. Çalışmanın öncelikli amacı, mekanik otofretaj işleminden maksimum faydanın elde edildiği optimum mandrel-iç çap arakesit oranının belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, iki adet kalın cidarlı silindirin maksimum 400 MPa servis basıncında kullanılacağı varsayılarak, otofretaj görmüş silindirin en kritik bölgesi olan elastik-plastik geçiş çapı üzerinde oluşan eşdeğer gerilmeler belirlenmiştir. İlk önce 400 MPa iç basınca maruz kalan otofretaj görmüş kalın cidarlı silindirlerin elastik-plastik geçiş çapı üzerindeki Tresca ve Von Mises eşdeğer gerilmeleri analitik olarak belirlenmiştir. Sonrasında ise ABAQUS yazılımı kullanılarak analitik modelin doğrulaması yapılmıştır. Mekanik otofretaj işlemi optimum değerler dikkate alınarak fabrika ortamında gerçekleştirilmiş olup iç ve dış çaplardaki kalıcı genişleme oranlarının belirlenmesi amacıyla ölçümler gerçekleştirilmiştir. İç ve dış çap oranları ABAQUS yazılımıyla da elde edilmiş ve ölçüm sonuçlarıyla karşılaştırılmıştır.Öğe Öğrenme Etkili Erken/Geç Tamamlanma Çizelgeleme Problemleri İçin bir Literatür Araştırması(2009) İşler, Mesut Cemil; Toklu, Bilal; Çelik, VeliBir görev veya iş sürekli yapıldığı takdirde belirli bir alışkanlık ve öğrenme olur ve ilerleyen zamanlarda bu işi tamamlamak için gerekli kaynaklara olan (işgücü, malzeme, vb.) ihtiyaç azalır. Bu "Öğrenme Eğrisi" ile ilk kez Wright tarafından tanımlanmıştır. Wright uçakların üretiminde üretilen uçak sayısı artarken direk işçilik maliyetlerinde nasıl bir azalma olduğunu tespit etmiştir. Bu gözlemin doğruluğu uçak üreticileri tarafından da tutarlı bulunmuştur. "Öğrenme Etkisi" ise; aynı veya benzer işlerin tekrarlanmasıyla üretim sürecinde işlerin tekrar sayısı nispetinde daha kısa sürede yapılmasını ifade eden etkidir. Günümüzde klasik üretim sistemlerine yeni yaklaşımlarla çağın gereklerine daha uygun sistemler uyarlanmıştır. Tam Zamanında Üretim Sistemi (TZÜ) felsefesi de en önemli modern üretim felsefelerinden biridir. Stoksuz üretim veya "0" envanter gibi isimlerle de bilinen TZÜ, tüm üretim kaynaklarının optimum kullanımı ilkesine dayanır. Tam zamanında çizelgeleme olarak ta nitelendirebileceğimiz Erken(Earliness)/Geç(Tardiness) tamamlanma cezalarının minimizasyonu problemi TZÜ felsefesinden esinlenerek ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada çizelgelemede erken/geç tamamlanma performans kriteri ve öğrenme etkili işleme özelliğinin dikkate alındığı yayınlara yönelik literatür taraması ve sonucunda literatüre yönelik bazı tespitler yapılmıştırÖğe Öğrenme Etkili Tam Zamanında Çizelgeleme Problemi Ve KOB?’de Uygulama(Kırıkkale Üniversitesi, 2009) İşler, Mesut Cemil; Toklu, Bilal; Çelik, Veli; Ersöz, SüleymanBir görev veya is sürekli yapıldığı takdirde belirli bir alıskanlık ve öğrenme olur ve ilerleyen zamanlarda bu isi tamamlamak için gerekli kaynaklara olan (isgücü, malzeme, vb.) ihtiyaç azalır. Bu olgu literatürde öğrenme etkisi olarak bilinmektedir. Öğrenme etkisi üretim çizelgelemede son yıllarda çalısmalarda dikkate alınan önemli bir olgudur. Tam Zamanında Üretim (TZÜ) konusuna artan ilgiyle beraber tam zamanında çizelgeleme olarak ta nitelendirebildiğimiz Erken/Geç tamamlanma (E/G) cezalarının minimizasyonu problemi önem kazanmaya baslamıstır. Bu çalısmada öğrenme etkili tam zamanında çizelgeleme problemi bir KOB? için ele alınmıs ve alternatif yöntemlerle çözüm sonuçları karsılastırılarak değerlendirilmistir.Öğe Performance maps of a diesel engine(Elsevier Sci Ltd, 2005) Çelik, Veli; Arcaklioğlu, ErolThis paper suggests a mechanism for determining the constant specific-fuel consumption curves of a diesel engine using artificial neural-networks (ANNs). In addition, fuel-air equivalence ratio and exhaust temperature values have been predicted with the ANN. To train the ANN, experimental results have been used, performed for three cooling-water temperatures 70, 80, 90, and 100 C for the engine powers ranging from 1000 to 2300 - for six different powers of 75-450 kW with incremental steps of 75 kW. In the network, the back-propagation learning algorithm with two different variants, single hidden-layer, and logistic sigmoid transfer function have been used. Cooling water-temperature, engine speed and engine power have been used as the input layer, while the exhaust temperature, break specific-fuel consumption (BSFC, g/kWh) and fuel-air equivalence ratio (FAR) have also been used separately as the output layer. It is shown that R-2 values are about 0.99 for the training and test data; RMS values are smaller than 0.03; and mean errors are smaller than 5.5% for the test data. (c) 2004 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Scheduling in a two-machine flow-shop for earliness/tardiness under learning effect(Springer London Ltd, 2012) İşler, Mesut Cemil; Toklu, Bilal; Çelik, VeliIn the literature, earliness/tardiness (E/T) problem was known as weighted absolute deviation problem, and both tardiness and earliness is very important performance criteria for scheduling problem. While total tardiness criteria provides adaptation for due date (ignoring results of earliness done jobs), it deals with only cost of tardiness. However this phenomenon has been started to change with just-in-time (JIT) production concept. On JIT production, earliness is as important as tardiness. The phenomenon of the learning effect has been extensively studied in many different areas of operational research. However, there have been a few studies in the general context of production scheduling such as flow-shop scheduling. This paper addresses the minimization of the total earliness/tardiness penalties under learning effects in a two-machine flow-shop scheduling problem. Jobs have a common due date. We present mathematical model to obtain an optimal schedule for a given job sequence. We also present heuristics that use genetic algorithm and tabu search, based on proposed properties. Furthermore, random search was used for showing the significance of the study by comparison purpose. A new set of benchmark problems is presented with the purpose of evaluating the heuristics. The experimental results show that the performance of proposed approach is quite well, especially for the instances of large size.Öğe Tedarik Zinciri Yönetiminde Kamçı Etkisinin İncelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2012) Yegengil, Murat; Çelik, Veli; Arslan, Hakan; Sevinç, Ataİşletmelerde stok yenileme veya sipariş verme sistemlerinin etkin bir şekilde kullanılabilmesi için bilgi paylaşımının önemi bilinmektedir. Ancak gelişen teknolojik şartlara rağmen bilgi paylaşımında aksaklıklar olabilmektedir. İletişimde yaşanan problemlere ilave olarak talep miktarındaki dalgalanmalara bağlı olarak çok kademeli Tedarik Zinciri sistemlerinde kademelerde stok havuzları oluşabilmektedir. Talep ve sipariş oranları arasındaki değişimler sonucunda oluşan “kamçı etkisi (BWE)” düzenli bir şekilde ölçülmediği ve önleyici tedbirler alınmadığı takdirde BWE neticesinde oluşan stokhavuzları firmalar için hayati tehlikelere sebe olabilmektedir. İki kademeli olarak tasarlanan çok kademeli (multi-echelon) Tedarik Zinciri yapısı içerisinde PID, En küçük-En büyük (ENKENB) ve Ekonomik Sipariş Miktarı (ESM) sipariş verme politikaları kullanılarak elde edilen sonuçlardan hareketle BWE değişken değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen değerler aynı zamanda Tedarik Zinciri Sisteminin işleyişi hakkında da önemli bilgiler sağlayacaktır. Kamçı etkisi değerleri PID, ENKENB ve ESM stok yöntemlerinden elde edilen sipariş miktarı değerleri kullanılarak her bir yöntem için ayrı olarak hesaplanmıştır. Elde edilen BWE değişken değerleri aynı zamanda stok kontrol yöntemlerinin performanslarının karşılaştırılmasında da kullanılabileceğini göstermiştir. PID yöntemi ESM ve ENKENB yakın bir BWE değeri vermiştir ki kullanım süresi düşünüldüğünde oldukça başarılı bir sonuçtur. Çalışmanın alternatif araştırma alanlarına zemin hazırlayabilecek nitelikte olması ve sağladığı bilgiler ile işletme yöneticilerine yön gösterebilecek nitelikte olmasından dolayı özellikle orta ve büyük ölçekli firmalar için faydalı olacağı düşünülmektedir.Öğe Vibration monitoring for defect diagnosis of rolling element bearings as a predictive maintenance tool: Comprehensive case studies(Elsevier Sci Ltd, 2006) Orhan, Sadettin; Aktürk, Nizami; Çelik, VeliVibration monitoring and analysis in rotating machineries offer very important information about anamolies formed internal structure of the machinery. The information gained by vibration analysis enable to plan a maintenance action. In this study, the vibration monitoring and analysis case studies were presented and examined in machineries that were running in real operating conditions. Failures formed on the machineries in the course of time were determined in its early stage by the spectral analysis. It was shown that the vibration analysis gets much advantage in factories as a predictive maintenance technique. (c) 2005 Elsevier Ltd. All rights reserved.