Yazar "Öneren, Melahat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çalışanlarda İşe Yabancılaşmanın Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi(2018) Çiftçi, Gamze Ebru; Öneren, MelahatBilgi ve teknolojik gelişmelerin hızlı bir şekilde arttığı bu çağda, çalışanların bu teknoloji ile birlikte üretkenlikleri ile var olabilmesi oldukça zorlaşmaktadır. Endüstrileşmenin getirdiği birçok teknolojik icatlar üretimi hızlandırmakla birlikte daha az çalışana ve emeğin daha az talebine sebep olmuştur. Bu gelişmeler insanın varlığının en büyük göstergesi olan “emek” kavramının tekrar tartışılmasına ve insanın emeğinin yabancılaşması konularını gündeme getirmiştir. Bu çalışmada yabancılaşma kavramı kavramsal olarak incelenerek, çalışanların demografik özelliklerinin yabancılaşma olgusu üzerindeki yansımalarının ele alınması amaçlanmıştır. Bu amaçla, Kırıkkale Valiliği ve Valiliğe bağlı kamu kurumlarında çalışan 435 personele anket form uygulanmıştır. Uygulanan anket formunda araştırmacı tarafından geliştirilen “İşe Yabancılaşma Ölçeği” ve demografik bilgileri içeren sorular kullanılmıştır. Elde edilen verilen SPSS 16.0 programında analiz edilmiş, ANOVA, t-testi, frekans analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışanların cinsiyeti, medeni durumu, çalışma süreleri ile işe yabancılaşma alt boyutları arasında bazı anlamlı farklılıklara rastlanmıştır.Öğe Çalışanlarda Psikolojik Yıldırma ve Endişe Düzeyi(2013) Çiftçi, Gamze Ebru; Öneren, Melahat; Önem, Psikolog AyşeGünümüzde psikolojik yıldırma davranışına maruz kalan çalışan sayısı gittikçe artmaktadır. Bu artışla birlikte konuya ilişkin araştırmalar hız kazanmakta ve araştırmalarda psikolojik yıldırmanın çalışanların iş yaşamını olumsuz etkilediği sonucuna ulaşılmaktadır. Bu çalışmada ise, psikolojik yıldırma davranışlarının çalışanların endişe(anksiyete) durumuna etki düzeyi ölçülmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda bir Büyükşehir Belediyesine bağlı ilçe belediyede görevli 107 çalışana anket form uygulanmıştır. Elde edilen verilere, SPSS 16. programında, frekans, ANOVA, t-Testi, korelasyon ve regrasyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda, psikolojik yıldırma davranışları ile çalışanların endişe(anksiyete) durumları arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştırÖğe Covid-19 Kapsamında Uzaktan Eğitim Sürecinin Lisansüstü Öğrencilerin Algısındaki Yeri: Kırıkkale Üniversitesi Örneği(2021) Arar, Tayfun; Öneren, Melahat; Yurdakul, GülşenBu çalışma, pandemi sürecinde uzaktan eğitimi deneyimleyen öğrencilerin görüşlerini ve algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda katılımcılar, amaçlı örneklem ile Kırıkkale Üniversitesi İşletme Bölümünde lisansüstü yapmakta olan öğrencilerden (n=7) seçilmiştir. Çalışmada derinlemesine analiz yapabilmek için fenomenolojik yaklaşım ile nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme tercih edilmiştir. Veriler MAXQDA 2020 paket programı ile analiz edilmiştir. Görüşme pandemi sebebi ile çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre katılımcılar kapsamında uzaktan eğitimin en avantajlı yönü zaman olurken; en dezavantajlı yönleri ise iletişim-etkileşim eksikliği, internet altyapısı ve ifade aktarım güçlüğü olarak belirlenmiştir. Uzaktan eğitimin aynı anda hem avantaj hem de dezavantajı olacak şekilde çift yönlü etkisinde ise en yüksek skoru derse erişim almıştır. Katılımcılara göre uzaktan eğitimin öncelikli olarak iyileştirilmesi gereken temel eksikliklerinin başında etkileşim-iletişim sorunsalı ile altyapı yetersizliği gelmiştir. Çalışma kapsamında kategorize edilen tüm ana kodların ortak faktörü ekonomi olarak belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğunluğuna göre eğitimin geleceğinin hala örgün öğretimde olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları uzaktan eğitimin gelecekte daha da geliştirilerek, pandemi gibi sadece zaruri durumlarda kullanılan bir alternatif olmaktan ziyade, kısmi dersler için örgün öğretim yerine kullanılabilmesi açısından yol gösterici niteliktedir.Öğe Daha İyi Bir İş Yaşamı: Örgütsel Toksisiteni Oluşmasında Etkili Faktörlerin Ahp İle Hiyerarşik Olarak Sıralanması(2020) Arar, Tayfun; Arar, Eda Sultan; Öneren, MelahatBu araştırma; iş dünyasının her alanında karşılaşılabilecek olan örgütsel toksisite olgusuna etki eden faktörleri akademik bağlamda incelemek amacı ile üniversitelerin akademik kadrolarında hiyerarşik olarak en altta yer alan araştırma görevlileri kapsamında yapılmıştır. Örgütsel toksisiteye neden olan faktörler temel olarak; yöneticiden, iş arkadaşlarından ve kurumdan kaynaklanan olmak üzere 3 ana faktörde ve her bir ana faktör altında dört alt faktör olmak üzere toplamda 12 faktör; literatür taraması sonucunda elde edilerek Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemi ile hiyerarşik olarak sıralanmıştır. Araştırma neticesinde ilgili örnekleme göre örgütsel toksisiteye neden olan en önemli etmen ana faktör bağlamında yönetici olurken; alt faktör bağlamında kurumdan kaynaklı kurum kültürü ile yöneticiden kaynaklı etik dışı davranışlar olmuştur. Elde edilen bulgulara göre örgütsel toksisitenin engellenmesine veya azaltılmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe Developing Competitive Strategies Based on SWOT Analysis in Porter's Five Forces Model by DANP(2017) Öneren, Melahat; Arar, Tayfun; Yurdakul, GülşenIn such a competitive business area, companies which are especially pioneers in the sector try to develop sustainable and competitive strategies to retain their positions in the market. In this purpose, in literature many theories have been developed. Because each of those strategies have their own strong and weak sides, developing new strategical analyses keeps on. In this research an integrated model of SWOT (StrengthsWeakness-Opportunities-Threats) Analysis and Porter’s Five Forces Model has been used to develop a competitive strategy model for a business firm in food sector by DEMATEL (Decision Making Trial and Evaluation Laboratory) and ANP (Analytic Network Process) techniques. Based on results, in regards of relative important items those are related to strengths and opportunities in competitors force which have considerable weights in the global weights table, maxi-maxi type competitive strategies have been developed for the companyÖğe Distance Learning: The Motivators, the Preventers and the Neutralizers for Faculty Members and Students(2021) Arar, Tayfun; Yurdakul, Gülşen; Öneren, MelahatTechnological developments have closed up the distances so far. Compared to 50 years ago, people can reach everything from all over the world thanks to internet. Not only products, but also any service can be provided online such as purchasing, accommodation, health services, catering and so on. One of these services is education. Especially in state of emergency such as natural disaster, war or in today’s case, pandemic when social distance is necessary, internet based distance learning becomes a must more than an option. This study examines the weights of factors affecting the motivation of both faculty members and doctoral students, who are two important parties of education, for distance learning. For this purpose two models are formed parties. In first model developed for students, there are three main criteria and 12 sub-criteria; while in second model developed for faculty members, there are three main criteria and 14 sub-criteria at total. Criteria for both model are decided either by literature review, authors’ observations and interviews with participants. Analytic Hierarchy Process is used in analysis. Results of this case study showed that for both parties, formal education type is the most preferred one. While expression difficulty in quantitative courses is the most determined one of the motivation for academicians, accessing problems of exams and courses is for doctoral students. In discussion part results of both faculty members and students are compared considering both theoretically such as motivational theories and empirically such as the education system of both Turkey and the developed countries.Öğe The Effect of Proactive Personality on the Relationship Between Emotional Intelligence and Burnout Syndrome: A Case Study on Academic Staff Working in Public Universities of Aegean and Central Anatolia Regions(2019) Öneren, Melahat; Çetiner, Nurcan; Arar, Tayfun; Yurdakul, GülşenPurpose – Success in an ever-changing business environment requires employees not only to have knowledge and experience, but also to have the ability to predict their proactive behavior, and to have the ability to use their emotional intelligence to manage people in and around the workplace. In this study, the moderating effect of proactive personality on the relationship between emotional intelligence and burnout syndrome is investigated. Design/methodology/approach – In this concept, data obtained from 162 academic staff working for public universities in Aegean and Central Anatolia regions of Turkey are analysed. SPSS 21.0 program is utilized to analyse data accessed by snowball sampling method. Findings – The results show that there is moderate negative relationship between emotional intelligence and burnout syndrome. On the other hand, there is not found that statistically significant moderating effect of proactive personality on the relationship between emotional intelligence and burnout syndrome for the sample. Discussion – Future studies may be contributed to the literature by expanding the sample, comparing public-private universities, or examining related phenomena in different sectors.Öğe I Will Be An Astranout When I Grow Up, But How?(2018) Öneren, Melahat; Arar, Tayfun; Arar, Eda SultanWhen asked what is wished to be in future, people would reply a well-reputed occupation that theyonly know by the environment but a little about the fact. As time goes by, especially in college yearswhen the students start to know about the professions related with their departments, financial andemployment situation of the home country, they realize that there is either none or weak relationshipamong their dream jobs and the reality which results in whole life-disappointment. For people todetermine the best career path, they first should be aware of themselves and then the professionalenvironment. In this research the aim is to analyze the effect of personal SWOT analysis in careerplanning process by principal component analysis in university students. The results showed studentsmostly determine their career path by the awareness of their strengths as a 38.1% importance degree.The least determining factor is the awareness of close environmental threats by 10.25%. Thissituation is interpreted in the conclusion part.Öğe İmaj yönetiminin tv dizi seyircileri üzerindeki etkisi(2013) Öneren, MelahatGünümüzde hayata dair her şey teknoloji, küreselleşme ve bilgi toplumu kavramlarından etkilenmekte, değişmekte ve gelişmektedir. Diğer yandan giderek daha da şiddetlenen rekabet ortamı, sürekli değişim ve gelişim işletmelerin rakiplerine üstünlük sağlayabilmeleri için mevcut imajlarını gözden geçirmelerini ve kurumsal imajlarını geliştirmek üzere çalışmalara girmelerini zorunlu kılmıştır. Bu yüzden işletmelerin amaçlarına ulaşmada imaj ve kurumsal imaj yönetimi kaçınılmaz ve bir o kadar da gerekli hale gelmiştir.Öğe İşletmelerde Öğrenen Örgütler Yaklaşımı(2008) Öneren, MelahatÖrgütlerin öğrenme ihtiyacı, çevredeki sürekli ve hızlı değişimlerden kaynaklanmaktadır. Sürekli değişen ve gelişen bir çevre içinde yaşayan örgütler, bir taraftan stratejik amaçlarını belirlemekte iken diğer taraftan teknolojik ve yapısal olarak bu değişikliklere uyum sağlamak zorundadırlar. Örgütler teknolojik, ekonomik ve sosyal alanlardaki değişikliklere uyum sağlayabilmek için ayakta kalabilmenin formülünü aramaktadırlar. İşte bu örgütlerden kendilerini daha hızlı bir şekilde değiştirebilenler yarının örgütleri olarak yaşamlarını sürdürebileceklerdir. Öğrenen örgütler bu hızlı değişimi yakalayabilen ve ihtiyaç duyulan dönüşümleri gerektiği anda gerçekleştirerek kendi kendini yenileyebilen, örgütsel öğrenme yetersizliklerinin olmadığı örgütlerdir.Öğe SOSYAL KAYTARMA DAVRANIŞI İLE İŞE YABANCILAŞMA ARASINDAKİ İLİŞKİ: GÖRGÜL İNCELEME(2021) Yurdakul, Gülşen; Öneren, MelahatSosyal kaytarma davranışı, organizasyonların kolektif biçimde ürün ya da hizmet ürettiği bir çalışma ortamında, işgörenlerin görev ve sorumluluklarından kaçındığı ve bu\rdavranışlarının da grup içerisinde saklayarak farkedilmemesini sağladığı durumu\rifade eder. İşgörenler tarafından sergilenen ve litetarürde sosyal kaytarma davranışı\rolarak bilinen bu davranış türü örgütler açısından olumsuz sonuçlara sebep olabilir. Benzer şekilde işgörenlerin işe yabancılaşma yaşamaları durumunda da örgütler\raçısından olumsuz sonuçlar meydana gelebilmektedir. Bu bağlamda çalışmada Ankara\rilinde faaliyet göstermekte olan kurumsal bir organizasyonda çalışan işgörenlerin işe\ryabancılaşma ve sosyal kaytarma davranışları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çünkü\rişletmede işgörenlerin kollektif bir şekilde takımlar halinde çalıştırılıyor olması sosyal\rkaytarma davranışının incelenmesi açısından uygun olduğu düşünülmektedir. Araştırmada yapılan faktör analizi sonucunda değişkenlere ait alt faktörler tespit edilmiştir.\rAnaliz sonucunda meydana gelen değişkenler ile değişkenlerin alt boyutları arasındaki ilişki de araştırmaya dahil edilmiştir. Bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak\ranket tekniği tercih edilmiştir. Toplanan veriler SPSS 21 paket programı aracılığıyla\ranaliz edilmiştir. İlk olarak tanımlayıcı istatistikler, frekans ve normallik elde edilmiş\rve korelason analizi yapılmıştır. Daha sonra ise t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi\r(ANOVA) yapılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgularda işe yabancılaşma ile\rsosyal kaytarma davranışı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca\raraştırmada katılımcıların demografk özelliklerinden kaynaklanan yaş, çalışma süresi\rve cinsiyet bakımından sosyal kaytarma üzerinde anlamlı bir fark bulunmadığı da tespit\redilmiştir.Öğe YÖNETSEL BİR METAFOR: İSVİÇRE ÇAKISI PERSONELDE AHP YÖNTEMİ İLE NİTELİK ÖNCELİKLENDİRİLMESİ*(2020) Arar, Tayfun; Arar, Eda Sultan; Öneren, MelahatYaşamın farklı zamanlarında ve farklı mekânlarında üstlenmek zorunda kaldığı farklı rolleri başarı ile gerçekleştirebilen işgörenleriçin kullanılan “İsviçre Çakısı Personel” metaforu bu çalışmada, tek bir alan ya da yetkinlik üzerinde uzmanlaşmak yerine, farklıbecerilere sahip olan, örgütlerin ve özellikle bazı iş kollarının ihtiyaç duyduğu işgörenler için kullanılmıştır. Bunlardan biriside hem akademik hem sosyal hem de kişisel yetkinliklere sahip olması gereken öğretmenlerdir. Çakı denilince akla gelen ilkaparatın bıçak olması ve diğer aparatların bıçak kadar önemli olmaması düşüncesinden yola çıkarak öncelikle çoklu niteliğesahip olan öğretmenlerdeki bu çakı aparatlarını belirlemek ve daha sonrasında “bıçak” derecesindeki öneme sahip olanyetkinliğini bulmak amacı ile Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) tekniği ile ağırlıklandırmak çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Nihayetinde, işveren ya da amir pozisyonundaki kişinin çoklu beceriye sahip işgörenindeki “bıçağı” bileyip keskin tutması içinne tür yönetsel önlemler alması gerektiği tartışılacaktır.Öğe Yükseköğretim Kurumlarında Sosyal Kaytarma Davranışının İncelenmesi: Bir Kamu Üniversitesi Örneği(2019) Öneren, Melahat; Demirel, Elif; Arar, Tayfun; Kartal, CihatBu araştırmanın amacı sosyal kaytarma davranışını etkileyen faktörleri önem sırasına göre hiyerarşik olarak sıralayarak, bu tür faktörlere bağlı olarak ortaya konan sosyal kaytarma davranışına karşı önlem alma ve bu faktörlerden kaynaklı sosyal kaytarma davranışını yönetme eylemleri sunmaktır. Bu bağlamda bir kamu üniversitesindeki 11 akademisyen, literatür ve yazar destekli olarak belirlenmiş üç ana faktör altındaki 19 faktörü ikili olarak karşılaştırmış ve karşılaştırılan bu kriterler Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) tekniği ile hiyerarşik olarak sıralanmıştır. Araştırma, akademisyenler tarafından ileri sürülen sosyal kaytarmayı etkileyici faktörlerin belirlenmesi ve böylesine üretkenlik karşıtı davranışlar üzerinde etkili olan faktörlere bağlı olarak nasıl önlenebileceği konusunda yol gösterici olması açısından önemlidir.