Yazar "İhtiyaroğlu, Neslin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bireysel Eğitim Programlarında Bilişim Desteğinden Faydalanılmasının Öğretmenlerin Tutumları Üzerindeki Etkisi(2016) İhtiyaroğlu, Neslin; Köse, Esra KarabağBu araştırma, öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programlarında bilişim teknolojileri kullanımına yönelik tutumları saptanmayı amaçlamaktadır. Araştırma deseni olarak kontrol gruplu ön-test son-test model kullanılmıştır. Ankara ilindeki Etimesgut, Altındağ, Yenimahalle, Keçiören ve Ayaş ilçelerindeki devlet okullarında görev yapan deney grubu 51, kontrol grubu 51 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin teknolojik tutumları belirlemek için deney ve kontrol grubuna Ankara ARGE (2016) tarafından geliştirilen Teknolojik Tutum Ölçeği (Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], 2016) ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden bağımsız örneklemler için t-testi tekniği ve ilişkili örneklemler için ttesti tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubu Braga/Portekiz'de bireysel eğitim programlarında bilişim desteği eğitimi almadan önce deney grubunun ve kontrol grubunun teknolojik tutum düzeyi yaklaşık olarak aynıyken, eğitim sonrasında deney grubunun teknolojik tutum düzeyinde fark edilir bir artış olmuş fakat eğitim almayan kontrol grubunun teknolojik tutum düzeyi aynı kalmıştır. Araştırmadan elde edilen bu bulgular doğrultusunda teknolojik tutum düzeyi düşük olan öğretmenlere yönelik bireysel eğitim programlarında bilişim desteği eğitimi yaygınlaştırılarak uygulamaya konulması yaralı olabilir.Öğe Covıd-19 Sürecinin Dünü, Bugünü, Yarını: Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitimle İlgili Görüşlerine Yönelik Bir Durum Çalışması(2023) İhtiyaroğlu, Neslin; Cemaloğlu, NecatiÖğretmen adaylarının algılarına göre Covid-19 sürecinin dününü, bugününü ve yarınını incelemeyi amaçlayan bu araştırıma nitel modelde tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni 2022- 2023 Akademik yılı güz döneminde bir üniversitenin eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde ise ölçüt örneklem yoluyla seçilen 90 öğretmen adayı yer almaktadır. Araştırmada ölçüt 4. Sınıf öğrencisi olmaktır. Araştırmada veriler, odak grup görüşmesiyle toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinde yaşadığı sorunlar, akademik, kişisel ve teknik; uzaktan eğitimde yaşadıkları sorunlara getirdikleri çözüm önerileri teknik, akademik ve psikolojik; uzaktan eğitimden sonra gerçekleşen yüz yüze eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar, kişisel, akademik ve teknik; uzaktan eğitimden sonra gerçekleşen yüz yüze eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlara yönelik çözüm önerileri, akademik ve teknik; gelecekteki olası bir uzaktan eğitimin kalitesini arttırmaya yönelik öneriler, akademik, teknik ve toplumsal; uzaktan eğitimden sonra geçilecek olası bir yüz yüze eğitim sürecinin kalitesini arttırmaya yönelik öneriler akademik, teknik ve psiko-sosyal temaları altında toplanmıştır. Araştırmanın sonunda çevirim içi ve yüz yüze eğitimde etkililiği ve kaliteyi artırmaya yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe GELECEĞİN OKULLARI: BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Yalçınkaya, Merve; İhtiyaroğlu, NeslinBu çalışmanın amacı geleceğin okullarına yönelik okul yöneticileri ve öğretmenlerin metaforik algılarını belirlemektir. Araştırmada nitel çalışma modeli kullanılmıştır. Bu kapsamda olgubilim deseni kullanımı tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Kırıkkale il merkezindeki ilköğretim kurumlarında görev yapan 75 okul yöneticisi ve 100 öğretmen oluşturmaktadır. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin geleceğin okullarına yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla, “Geleceğin okul yöneticileri………gibidir, çünkü ………”, “Geleceğin öğretmenleri………gibidir, çünkü ………”, “Geleceğin okulları………gibidir, çünkü ………” ifadelerinin yer aldığı yarı yapılandırılmış metafor belirleme formu kullanılmıştır. Bu çalışmada veri değerlendirme yöntemi olarak içerik analizi kullanılmıştır. Kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenlik değeri %96 olarak bulunmuştur. Araştırmada okul yöneticileri, geleceğin okul yöneticilerine yönelik 30, geleceğin öğretmenlerine yönelik 30, geleceğin okullarına yönelik 34 çeşit metafor belirtmişlerdir. Öğretmenler, geleceğin okul yöneticilerine yönelik 68, geleceğin öğretmenlerine yönelik 63, geleceğin okullarına yönelik 55 çeşit metafor belirtmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin geleceğin okul yöneticileri, öğretmenleri ve okullarına ilişkin görüşlerinin genellikle olumlu yönde olduğu, olumsuz görüşlerin az olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticileri ve öğretmenler, geleceğin okul yöneticileriyle ilgili en fazla ‘‘yol gösteren/aydınlatan’’ kategorisinde metaforlar üretmişlerdir. Okul yöneticilerinin büyük çoğunluğu geleceğin okul yöneticilerini ‘‘teknoloji uzmanı olan’’ olarak görmekteyken; öğretmenlerin daha az bir kısmı bu şekilde görüş belirtmiştir. Okul yöneticileri geleceğin öğretmenleri ile ilgili en fazla ‘’teknoloji uzmanı olan’’ kategorisinde görüş belirtirken; öğretmenler en fazla ‘‘yol gösteren/aydınlatan’’ kategorisinde metaforlar üretmişlerdir. Geleceğin okullarıyla ilgili ise okul yöneticileri ve öğretmenler en fazla ‘‘üretim ve beceri merkezi’’ ve ‘‘teknolojik platform’’ kategorilerinde görüş belirtmiştir.Öğe HADİSLER IŞIĞINDA ETKİLİ ÖĞRETMENLİK BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ(2021) Erkoç, Ömer; İhtiyaroğlu, NeslinBu araştırmanın amacı, Hz. Peygamber'in (s.a.s) etkili öğretmenlik becerilerine yönelik anlayışını mevcut eğitim uygulamalarıyla ve 2023 Eğitim Vizyonuyla karşılaştırarak incelemektir. Bu amaca yönelik veriler, Kütüb-i Tis‘a, Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri ve 2023 Eğitim Vizyonu kaynaklarından doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, betimsel analiz aşamalarına göre, mesleki özellikler ve kişilik özellikleri temaları ve bu temalar altında kodlar oluşturulmuş; belirlenen kaynaklar bu temalar ve kodlar çerçevesinde incelenmiş; ulaşılan veriler doğrudan alıntılarla desteklenerek tanımlanmış; elde edilen veriler özgün haline sadık kalınarak yorumlanmıştır. Araştırmada Hz. Peygamber'in (s.a.s) bireysel farklılıklara dikkat etme, bilim ve teknolojiyi kullanma, insan merkezli yaklaşımı benimseme, zamanı etkin kullanma, adaletli olma, etkili iletişim becerilerine sahip olma, empatik olma anlayışının mevcut uygulamalar ve 2023 Eğitim Vizyonu anlayışıyla benzer özellikler gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda öğretmenlerin etkili öğretmenlik özelliklerine sahip olabilmesi ve eğitimin daha kaliteli hale gelebilmesi için öğretmenlere içeriğinde Hz. Peygamber’in (s.a.s) eğitimle ilgili hadislerinin yer aldığı hizmet içi eğitimler düzenlenmesi, eğitim öğretimde öğretmenlerin gönülleri fethedebilmesi için güleryüzlü olması ve ölçülü mizaha yer vermesi gerektiği gibi çeşitli öneriler sunulmuştur.Öğe Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Etkili İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2022) Ünsal, Yasemin; İhtiyaroğlu, NeslinBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin kişilik özelliklerinin etkili iletişim becerileri üzerindeki yordama rolünü incelemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada veriler, “Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi” ve “Etkili İletişim Becerileri Ölçeği” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde parametrik testlerden t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonuçlarına göre, kişilik özellikleri ile etkili iletişim becerileri arasındaki en yüksek ilişkilerin dışadönüklük ile empati, deneyime açıklık ile kendini tanıma-kendini açma ve yumuşak başlılık ile ben dilini kullanma düzeyleri arasında olduğu görülmüştür. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre ise, duygusal dengesizlik/nevrotizm, dışadönüklük, deneyime açıklık ve yumuşak başlılık değişkenlerinin öğretmenlerin etkili iletişim becerilerinin %48 oranında anlamlı birer yordayıcısı olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonunda, öğretmenlerin olumlu kişilik özelliklerinin geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Okullarda Pozitif Psikolojik Sermaye ve Örgütsel Öğrenme İlişkisinin İncelenmesi(2022) İhtiyaroğlu, Neslin; Yıldız, Birsen Karakuş; Yılmaz, FatmaBu araştırmanın amacı öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye ve örgütsel öğrenme ilişkisini incelemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada veriler; “Psikolojik Sermaye Ölçeği” ve “Örgütsel Öğrenme Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonuçlarına göre, psikolojik ser- mayenin sırayla öz yeterlilik, iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık alt boyutları ile örgüt- sel öğrenme arasında pozitif yönde; umut alt boyutu ile örgütsel öğrenme arasında negatif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Psikolojik sermaye ile örgütsel öğrenme arasın- daki en yüksek ilişkinin öz yeterlilik alt boyutuyla örgütsel öğrenme arasında olduğu gözlenmiştir. Ayrıca psikolojik sermaye toplamı ile örgütsel öğrenme arasında pozitif yönde, anlamlı ve zayıf bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte örgütsel öğrenme ile iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık boyutları arasında da pozitif yönlü, zayıf ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucu elde edilmiştir. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre ise psikolojik sermayenin, örgütsel öğrenmenin anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonunda, öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin geliş- tirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.Öğe ÖZEL EĞİTİM OKUL MÜDÜRLERİNİN DEĞİŞİM EĞİLİMLERİ(2019) İhtiyaroğlu, Neslin; Karakurt, GökçeMüdürlerinin değişim eğilimlerini ve bu eğilimlerindemografik değişkenler açısından farklılaşıpfarklılaşmadığını incelemektir. Araştırma, betimseldesende tasarlanmıştır. Araştırmanını evreniniTürkiye’deki 1362 özel eğitim okul müdürü, örnekleminiise tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 137 özel eğitimokul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, kişiselbilgi formuyla ve değişimde girişimcilik, değişimiyararına inanma, değişime direnç ve statükoyu korumaolmak üzere dört boyuttan, 41 maddeden oluşan ve 5’lilikert tipi bir ölçek olan Değişim Eğilimleri Ölçeği iletoplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 paket programıkullanılarak Kruskal Wallis analiziyle test edilmiştir.Araştırma sonuçları, özel eğitim okul müdürlerinindeğişim eğilimlerinin olumlu olduğunu; değişim eğilimlerialt boyutlarının daha önce görev yapılan eğitim kurumuna,öğrenim durumuna ve alınan hizmet içi eğitim sayısınagöre farklılaşmadığını; buna karşın statükoyu koruma altboyutunun mesleki kıdeme göre, değişimde girişimcilikalt boyutunun ise yöneticilikteki kıdemine görefarklılaştığını ortaya koymuştur. Elde edilen sonuçlardanhareketle araştırmanın sonunda özel eğitim okulmüdürlerinin değişim eğilimlerini arttırmaya yöneliköneriler sunulmuştur.Öğe Rethinking the Turkish Education System with Nurettin Topcu(CUKUROVA UNIV, 2020) Örsdemir, Fatma; İhtiyaroğlu, NeslinThe aim of this research is to study Nurettin Topcu's approach to education by comparing it with current educational practices and 2023 Education Vision. The data were collected through document analysis from sources which Topcu wrote on education to reveal his approach to education; from official documents reflecting the current situation and revealing the vision of the Turkish Education System in order to put forward the current situation of the National Education and its targets for the future. Descriptive analysis was used in the analysis of the collected data. In the study, considering the stages of descriptive analysis, education philosophy, education, teaching profession, student, school, higher education, curriculum, assessment and evaluation, values education and technology themes were created; the resources within the scope of the research were examined within the framework of these themes, the data obtained were identified and supported with direct quotations; the data were interpreted depending on the original form of the collected data. In the study, it was concluded that Topcu's approach of education, student, values education is similar to the education approach in practice and 2023 Education Vision. At the end of the research, suggestions were made to improve the quality of education system.Öğe YAPISAL VE PSİKOLOJİK GÜÇLENDİRMENİN ÖĞRETMEN MOTİVASYONU ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(Kırıkkale Üniversitesi, 2017) İhtiyaroğlu, NeslinBu araştırmanın amacı, yapısal ve psikolojik güçlendirmenin öğretmen motivasyonu üzerindeki yordayıcılık düzeyini belirlemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada; Ankara ilindeki 4 ilçeden toplam 266 öğretmene Çalışma Etkililiği Koşulları Ölçeği, Psikolojik Güçlendirme Ölçeği ve Öğretme Motivasyonu Ölçeği uygulanarak elde edilen veriler kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler parametrik testlerden t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile hesaplanmıştır. T-testi sonuçlarına göre öğretmenlerin yapısal güçlendirme algıları ve dışsal motivasyon düzeyleri cinsiyet bakımından anlamlı bir farklılık göstermezken; psikolojik güçlendirme algıları ve içsel motivasyon düzeyleri cinsiyet bakımından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonuçlarına göre ise yapısal ve psikolojik güçlendirme yaş ve kıdem bakımından anlamlı fark göstermemektedir. Buna karşın, öğretmenlerin dışsal ve içsel motivasyon düzeyleri, yaş ve kıdem bakımından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre; öğretmenlerin yapısal ve psikolojik güçlendirme algıları ile dışsal ve içsel motivasyon düzeyleri arasında olumlu yönde anlamlı düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre ise yapısal ve psikolojik güçlendirme öğretmenlerin motivasyonunun anlamlı birer yordayıcısıdır. Araştırmanın sonunda, öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin yükseltilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Yetişkin Motivasyon Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması(2019) Ateş, Öznur Tulunay; İhtiyaroğlu, NeslinÇalışmanın amacı, yetişkinlerin motivasyon düzey ve yönelimlerini belirlemek üzere bir ölçek geliştirmektir. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucu iki faktörden ve 21 maddeden oluşan ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin iç geçerliği, %27’lik üst ve alt gruplar ‘bağımsız gruplarda t testi’ ile değerlendirilmiş ve farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin güvenilirliği için Cronbach alfa güvenilirliği yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde ölçeğin, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,94 olduğu ve iki bileşenin birlikte toplam varyansın %47,95’ini açıkladığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları sonucuna göre, önerilen modele ilişkin uyum indekslerinden GFI (0.85), CFI (0.96), NFI (0.91), RMSEA (0.06), CFI (0.96), AGFI (0.82), SRMR (0.06) olarak hesaplanmıştır. Elde edilen değerler modelin gözlenen yapıya uygun olduğunu göstermektedir. Yapılan geçerlik ve güvenilirlik analizleri, ölçeğin en az ilkokul mezunu olan 20-60 yaşları arasındaki kadın ve erkek bireylere uygulanabileceğini göstermiştir.Öğe Yönetici ve Öğretmen Algılarına Göre Geleceğin Öğrenci ve Velileri: Bir Metafor Analizi Çalışması(2023) Yalçınkaya, Merve; İhtiyaroğlu, NeslinBu çalışmada, geleceğin öğrenci ve velilerine yönelik okul yöneticileri ve öğretmenlerin metaforik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel çalışma modeli kullanılmıştır. Bu doğrultuda olgubilim deseni kullanımı tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Kırıkkale il merkezindeki ilköğretim kurumlarında görev yapan 75 okul yöneticisi ve 100 öğretmenden oluşmaktadır. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin geleceğin öğrencileri ve velilerine yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla, “ “Geleceğin öğrencileri ….. gibidir, çünkü …..” ve “Geleceğin velileri ….. gibidir, çünkü …..” ifadelerinin yer aldığı yarı yapılandırılmış metafor belirleme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenlik değeri %96 olarak bulunmuştur. Araştırmada okul yöneticileri, geleceğin öğrencilerine yönelik 35, geleceğin velilerine yönelik 41 çeşit metafor üretmişlerdir. Öğretmenler, geleceğin öğrencilerine yönelik 61, geleceğin velilerine yönelik 63 çeşit metafor belirtmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenler, geleceğin öğrencileri ile ilgili en fazla ‘‘teknolojiye ayak uyduran’’ kategorisinde metaforlar üretmişlerdir. Geleceğin velileriyle ilgili okul yöneticileri ve öğretmenler en fazla ‘‘koruyan/destek olan’’ kategorisinde görüş belirtmişlerdir. Elde edilen bulgulardan yola çıkarak, okul yöneticileri ve öğretmenlerin geleceğin öğrencileri ve velilerine ilişkin görüşlerinin oransal olarak değişmekle birlikte benzer olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerinin genellikle olumlu yönde olduğu az sayıda olumsuz görüşte bulundukları tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları göstermektedir ki, okullarda teknolojik altyapıların iyileştirilmesi, teknolojik araç ve gereçlerin yaygınlaştırılması ve öğrencilerin projelere katılımlarının teşvik edilmesi gerekmektedir. Ayrıca, okul ile veli iş birliğini güçlendirmek adına velilere etkinlikler düzenlenmelidir.