Yazar "Albayrak, Sevil" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 19 / 19
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Achieving consensus on the undergraduate curriculum of public health nursing in Turkey(Wiley, 2019) Kadioglu, Hasibe; Albayrak, Sevil; Ergun, Ayse; Yurt, Seher; Gur, Kamer; Mert, Kader; Esin, Melek NihalObjectiveThe aim of this study was to construct a consensus on the undergraduate learning objectives and topics for public health nursing (PHN) in Turkey. DesignA three-round e-mail-based Delphi study was conducted between May and July 2015 with a national sample. SampleNinety-one academics from 54 universities were invited as experts to participate by e-mail. Fifty-nine academics from 43 universities participated in the study. MeasurementsData were analyzed by computing the median, quartiles one and three, and the interquartile range for each learning outcome and topic. Consensus was considered as less than the interquartile range of 1.2. ResultsExperts who participated in the study added 70 learning outcomes, eight main topics, and 278 sub-topics during the first round. Round I generated 170 learning outcomes, 28 main topics, and 385 sub-topics. At the end of Round II, consensus was reached on 126 learning outcomes, 22 main topics and 168 sub-topics. At the end of Round III, consensus was achieved for 126 learning outcomes, 22 main topics, and 169 sub-topics. ConclusionThe learning outcomes and topics that were decided upon through a consensus process will contribute to the standardization and development of PHN education.Öğe Assessing the effect of school bullying prevention programs on reducing bullying(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2016) Albayrak, Sevil; Yildiz, Ayse; Erol, SaimeThis study was conducted for the purpose of assessing the effects on reducing bullying of a school bullying prevention program (BPP). A pre-test/post-test and control group, semi-experimental design was used for the research. The universe and sampling for the study comprised 583 pupils, ages 12-15, enrolled in two elementary schools in Istanbul. The BPP was prepared in accordance with the Behavioral-Ecological Model (BEM) and the Neuman Systems Model (NSM) and it encompassed faculty members, families and students. In the post-test, the mean scores of the study group in all of the sub-scales of the Peer Victimization Scale (PVS) and in the "threatening/intimidating" sub-scale of the Peer Bullying Behavior Scale (PBBS) were found to be significantly lower than those of the control group (p < .05). It was concluded that the BPP organized in line with the BEM and the NSM was effective in reducing bullying and could be used in nursing practices. (C) 2016 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Bir Lisedeki 9. ve 10. Sınıf Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeyi ve İlişkili Faktörler(2016) Civelek, Ebru; Emir, Gamze; Kılıç, Kevser; Özer, Yasemin; Yıldız, Tülin; Albayrak, SevilAraştırma, bir lisede 9. ve 10. sınıfta okuyan öğrencilerin internet bağımlılığını ve ilişkili faktörleri belirlemek üzere tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Lisedeki 9 ve 10. sınıflarda yer alan 315 öğrenci çalışma evrenini oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve İnternet Kullanım Ölçeği ile toplanmıştır. Öğrencilerin % 61,3'ü kızlardan oluşmaktadır ve yaş ortalaması 15,43 0,6'dır. Öğrencilerin % 92,1'inin evinde bilgisayar ve % 88,6'sının internet bağlantısı vardır. Yaklaşık % 28,9'u, 7 yaş ve öncesinde bilgisayarla tanıştığını ifade etmiştir. Öğrencilerin interneti en çok eğlence amaçlı kullandıkları belirlenmiştir. İnternet Kullanım Ölçeğinden aldıkları puana göre öğrencilerin % 23,8'inde internet bağımlılığı yoktur, % 54,3'ünde hafif düzeyde, % 18,4'ünde orta düzeyde ve % 3,5'inde ağır düzeyde internet bağımlılığı olduğu görülmüştür. Cinsiyetle, yaşla, gelirle, anne ve baba eğitim düzeyiyle, evde bilgisayar ve internet varlığıyla internet bağımlısı olma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmamıştır (p0,05). İnternetle tanışma yaşı ile internet bağımlılığı ölçeğinden alınan puan arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p0,05).Öğe Bir Meslek Lisesinde Öğle Yemeğine Ulaşmada Zorluk Yaşayan Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları(Kırıkkale Üniversitesi, 2013) Albayrak, Sevil; Çelebi, Cemile; Taşkın, Ünzile; Şaşmaz, Sinem; Çiçek, SelamiJunk food nutritional habit is a common problem during adolescence. In addition this problem is a topic that should especially be considered for adolescents who have difficulty in accessing lunch due to economic and environmental reasons. The presented descriptive research, was conducted on students in a vocational high school who had difficulty in accessing lunch. The sample consisted of 148 of those students who accepted to participate in the study. Sociodemographical information was obtained by the questionnaire developed by researchers, and eating habits were identified by “Eating Habit Index” (EHI) prepared by Demirezen (1999) and renewed by Demirezen ve Coşansu (2005). 85.1% of the participants were males, and 35,8% of the participants were 17 years-old. 68.2% had medium and 21,6% had low economic income. 33.1% had two meals and 2% had one meal in a day. EHI showed that 24,3% had high risk, 60,8% had medium level risk. Both males and females, and participants from all ages mostly had medium level risk. It was determined that students who had difficulty in accessing lunch displayed risky eating habits. It has been shown that nutrition in adolescents is a problem for both males and females. School health nurses should be employed in schools. It is important that school nurses should inform students about healthy eating behaviors, and that students who have economic inadequacy must be provided with food support via the cooperation of school staff and families.Öğe Bir Sağlık Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Madde Kullanım Özellikleri ve Tutumları(2018) Aşık, Elif; Albayrak, Sevil; Kamanlı, Menekşe Gül; Gadiş, Selen; Elibol, Seher; Çetin, Adem; Özçelik, TuğçeAmaç: Bir Sağlık Bilimleri Fakültesinde okuyan öğrencilerin madde kullanım özelliklerini ve madde kullanımı ile ilgili damgalayıcı tutumlarını belirlemektir. Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tiptedir. Evren 1154 öğrenciden, örneklem 271 öğrenciden oluşmuştur. Veriler bilgi toplama formu ve Alkol ve Madde Bağımlılığı Damgalayıcı Tutumlar Ölçeği ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %79,3'ü kadın, yaş ortalaması 20,84±1,58 idi. Öğrencilerin %8,9’u sigara, %5,2’si alkol ve bir öğrenci de madde kullandığını ifade etti. Alkol ve sigara içen öğrenciler, başlama nedeni olarak en çok arkadaş ortamının etkilediğini belirttiler. Bu öğrencilerin %59,4’ü sigaraya, %64,3’ü ise alkole 17 yaş ve üzerinde başladığını belirtti. Öğrencilerin %42,4’ü madde kullanımıyla ilgili bilgilerinin yetersiz olduğunu ve üniversitede bu konuda aktiviteler yapılırsa %14,8’inin bu aktivitelere gönüllü olarak destek verebileceklerini ifade ettiler. Öğrencilerin Alkol ve Madde Bağımlılığı Damgalayıcı Tutumlar ölçek puanı ile yaş, cinsiyet ve okudukları bölüm arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmazken, sınıflar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu ve sınıflar arttıkça damgalayıcı tutumların arttığı görüldü. Sonuçlar: Alkol ve sigara kullanımına başlamada öğrencilerin arkadaş ortamından etkilendikleri ve bu maddelere başlamalarının üniversite yıllarında olduğu belirlendi. Madde kullanımı ile ilgili dördüncü sınıf öğrencilerinin daha fazla damgalayıcı tutum içinde oldukları söylenebilir.Öğe Bir Üniversite Hastanesinde Çalı?an Hem?irelerin Bilinçli Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi(2021) Aşık, Elif; Albayrak, SevilAmaç: Bilinçli farkındalık; açık bir merak ve kabul ile içinde bulunulan anın deneyimine dikkatlice odaklanmak olup,hemşirelerin hemşirelik bakımı vermelerini etkileyen konulardan birisidir. Bu araştırma, hemşirelerin bilinçlifarkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesindeçalışan 207 hemşire oluşturdu. Araştırma 158 hemşire ile Şubat-Mart 2020 tarihleri arasında tamamlandı. Veriler,Kişisel Bilgi Formu ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği ile öz bildirim yöntemiyle elde edildi. Bu araştırma için kurum veölçek kullanım izni, etik kurul onayı ve hemşirelerden sözlü onam alındı. Verilerin analizinde; iki ortalama arasındakifarkın önemlilik testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal-Wallis testleri kullanıldı.Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin (n=158) yaş ortalaması 32,38±7,36’dır. Hemşirelerin %77,2’si kadın,%72,2’si fakülte/yüksekokul mezunu, %63,3’ü evlidir. Hemşirelerin yarısı (%50,6’sı) dahili kliniklerde çalışmakta olup%74,7’si nöbetli çalışmaktadır. Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalaması 63,98±12,41’dir. Hemşirelerincinsiyetleri ve nöbet tutma durumları ile Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları karşılaştırıldığında çıkan farkistatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05).Sonuç: Bu araştırmaya katılan hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeyleri orta düzeyde bulundu. Hemşirelerin bilinçlifarkındalık düzeylerinin, farkındalık eğitimi ve farkındalığı arttırmaya yönelik egzersizler ile yükseltilmesi önerilir.Araştırmada, hemşirelerin cinsiyet ve çalışma şekline göre bilinçli farkındalık puanlarında fark olduğu saptandı. Bubulgu, daha geniş kapsamlı araştırmalarla yordanmalıdır.Öğe Ebeveynlerin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyinin Çocukluk Dönemi Aşılarına Yönelik Tutum ve Davranışlarıyla İlişkisi(2021) Ertuğrul, Bekir; Albayrak, SevilAmaç: Araştırma, ebeveynlerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin çocukluk dönemi aşılarına yönelik tutum ve davranışlarıyla ilişkisini belirlemek amacıyla yapıldı.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma Kırıkkale ili merkez ilçesinde 0-12 aylık yaş grubunda çocuğu olan 279 ebeveynle yürütüldü. Örnekleminde lot kalite tekniği kullanıldı. Yazılı izin ve etik kurul onayı alındı. Araştırmanın verileri Tanımlayıcı Soru Formu ve Avrupa Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği Türkçe Uyarlaması kullanılarak öz-bildirime dayalı toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare kullanıldı.Bulgular: Ebeveynlerin ortanca yaşının 30 (25-34) olduğu, annelerin %45.1'inin, babaların %47.4'ünün üniversite ve sonrası eğitim düzeyine sahip olduğu belirlendi. Ebeveynlerin sağlık okuryazarlık puan ortalamasının 30.57±8.30 olduğu, %62.8'inin genel sağlık okuryazarlık düzeyinin yetersiz ve sorunlu-sınırlı olduğu belirlendi. Ölçek puan ortalaması ile anne-baba olma durumu ve en uzun yaşanan yer arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.05). Ebeveynlerin %98.6'sının çocuklarına aşı yaptırdığı belirlendi.Sonuç: Ebeveynlerin sağlık okuryazarlık düzeyinin çocukluk dönemi aşılarına yönelik tutum ve davranışlarıyla ilişkisi olmadığı belirlendi.Öğe EXAMINING THE ATTITUDES OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE FACULTY OF HEALTH SCIENCES TOWARD DISABILITY(2021) Aşık, Elif; Erdem, Yurdagül; Elibol, Fatma; Çakmak, Aygen; Akoğlu, Gözde; Albayrak, SevilThe aim of this study was to examine the attitudes of university students in the faculty of health sciences towarddisability. This descriptive study was conducted with 906 students enrolled in the Health Science Faculty ofKırıkkale University in the 2015-2016 academic year. The measurement instruments were the\"Sociodemographic Data Form\" and the \"Attitudes toward Disabled Persons Scale\". Of the students, 75.90%(688) were females, 24.1% (218) were males. It was found that the female students' \"Attitudes toward DisabledPersons Scale\" mean scores were higher than the male students' scores (p<0.01). Statistically significantdifferences were found in the \"Attitudes toward Disabled Persons Scale\" scores in terms of the students'departments (p<0.01) and their classes (p<.05). In the subscales, it was seen that there were significantdifferences in the mean scores of the students in the domains of educational environment, interpersonal relations,work life, personal characteristics and competence-independent living (p<0.01). The differences stemmed from the mean scores of the students in the Child Development and Physiotherapy and Rehabilitation Departments.Studies may be carried out to improve the attitudes of students whose \"Attitudes toward Disabled Persons Scale\"mean scores are low. It may be appropriate to schedule lessons aimed for this purpose so that they are madeavailable over the entire course of the educational program.Öğe Exposure to Violence of Secondary School Children with Visual Impairment(Sage Publications Inc, 2017) Gur, Kamer; Albayrak, SevilAlthough violence is a serious issue that children face all over the world, there is little known about the extent of the violence children with disabilities experience. This study was conducted to identify the frequency of exposure to violence that students with visual impairment experience in any environment, directly or as a witness, and the factors associated with this exposure. The study was conducted as descriptive research at a Secondary School for the Visually Impaired in 2011-2012 with 84 individuals. A questionnaire on demographics, a Violence Exposure Scale, and face-to-face interviews were used as data collection tools. It was found that the large majority of the children with visual impairment in the study had encountered violence on one occasion or more, recently or in the past. The number of students recently exposed to violence was higher than the number of children encountering violence in the past. The mean scores of the students who had recently experienced violence were higher than the scores for exposure to violence in the past. A large majority of the students with visual impairment in the study, all of the boarding students, and most of the day students had been exposed to violence once or more both recently and in the past. It was found that being male, having a congenital visual impairment, and living as a boarding student were risk factors in terms of violence. It may be recommended that school nurses more closely monitor this group of students for signs of violence.Öğe Factors affecting nurses' professional commitment during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study(Wiley-Hindawi, 2021) Duran, Secil; Celik, Isa; Ertugrul, Bekir; Ok, Serife; Albayrak, SevilAim This study aims to investigate the factors affecting nurses' professional commitment during the COVID-19 pandemic. Background Commitment to a profession requires doing the best for that profession. In the case of the nursing profession, professional commitment gains greater importance in times of crisis, like the COVID-19 pandemic. Methods This cross-sectional study was conducted with 389 nurses in the Turkish state hospital. Institutional permissions, ethical approval and written consents from the participants were obtained before carrying out the study. Results The participants' mean Perceived Organizational Obstruction Scale score was 20.07 +/- 8.06 (min = 5.0, max = 35.0), and their mean Nursing Professional Commitment Scale score was 71.20 +/- 11.94 (min = 30.0, max = 103.0). Socio-demographic variables and perception of organisational obstruction predicted 36.7% of the variance in the professional commitment (p < .001). Conclusion A road map based on the study results was developed for hospitals and nurse managers to maintain and increase nurses' professional commitment. Implications for Nursing Management The results of this study may help institutions and nurse managers understand the factors affecting professional commitment during the pandemic as a whole, as well as determine primary strategies based on the importance of these factors.Öğe Hemşirelerin Antipsikotik İlaç Kullanan Hastalarda Metabolik Sendrom Riskine Yönelik Uygulamaları(2016) Aşık, Elif; Albayrak, Sevil; Erdoğan, NerminAmaç: Bu araştırma, Ankara, Bolu ve Kırıkkale illerindeki psikiyatri hemşirelerinin, antipsikotik ilaç kullanan hastalarda MetS görülme riskine yönelik uygulamalarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Yöntemler: Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın yapıldığı kurumlardan yasal izin ve bir üniversiteden etik kurul izni alınmıştır. Çalışma evrenini 145 kişi oluşturmuştur ve çalışma evreninin çoğunluğu (%78,6 n=114) araştırmaya katılmaya gönüllü olmuştur. Veri toplama formu araştırmacılar tarafından literatüre uygun hazırlanan 24 sorudan oluşmuştur. Veriler öz bildirime dayalı olarak toplanmıştır. Bulgular: MetS riski olan hasta değerlendirmesinde kullanılmak üzere hemşirelerin %98,2'si tartı, %87,7'si boy ölçer, %86,0'sı bel ölçer ve tamamı tansiyon aletinin kliniklerinde bulunduğunu belirtmişlerdir. Hemşirelerin %36,8'i kliniklerinde MetS riski olan hastalarla sıklıkla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Hemşirelerin; %55,8'inin hastayı taburcu olduktan sonra kan şekeri ve kan lipit düzeyini baktırmaları gerektiği, %42,5'inin hastaya taburcu olduktan sonra tansiyon takibi yaptırması, %42,5'inin hastaya taburcu olduktan sonra düzenli bel çevresi ve kilo takibi yaptırmaları ile ilgili taburculuk eğitimi vermedikleri ve %60,2'sinin hastaların beden kitle indeksine bakmayı her zaman yapmadıkları belirlenmiştir. Sonuç: Hemşirelerin çalıştığı psikiyatri kliniklerinde MetS riski açısından hastaları takip edebilecekleri malzemeler çoğunlukla vardır. Ancak yaklaşık yarısı hastalara verdikleri taburculuk eğitiminde ve takiplerinde MetS riski açısından gerekli uygulamaları yapmadıklarını belirtmiştirÖğe Nursing Practices Addressing Metabolic Syndrome Risk in Patients using Antipsychotic Drugs(Aves Press Ltd, 2016) Asik, Elif; Albayrak, Sevil; Erdogan, NerminObjective: This study was conducted among psychiatric nurses from the provinces of Ankara, Bolu, and Kirikkale for the purpose of determining which practices were undertaken against the risk of developing MetS among patients taking antipsychotic drugs. Methods: This study was a descriptive research. The legally required permissions for the studies were obtained from the three provinces. Ethical Board Permission was obtained from a university. The study comprised 145 persons, and 78.6% of the study population (n=114) participated in the research voluntarily. The data collection form was prepared by the researchers based on the literature and comprised 24 questions. The data were based on self-reporting. Results: Regarding the equipment available at the clinics for use in evaluating patients for MetS, 98.2% of the nurses said they had scales, 87.7% reported height measuring tools, 86.0% reported waist measuring tape, and all of the nurses reported the availability of a sphygmomanometer. Of the nurses, 36.8% said that they frequently encountered patients carrying MetS risk. Of the nurses, 55.8% however reported that they did not counsel patients to check their blood sugar and blood lipids after their discharge from the hospital, 42.5% said they did not advise patients to check their blood pressure after discharge, 42.5% said they did not educate their patients to regularly keep track of their waist measurements and weight after discharge, and 60.2% stated that they did not always tell patients that they should check their body mass index reading. Conclusion: Nurses usually have available materials to follow up on patients who are at a risk of developing MetS. However, approximately half of the nurses revealed that they did not inform patients during their discharge or at their follow-ups about the monitoring procedures that are necessary in terms of MetS risk.Öğe Reliability and Validity Study of the Turkish Version of Child and Adolescent Social Support Scale for Healthy Behaviors(Elsevier Science Inc, 2018) Albayrak, Sevil; Cakir, Biriz; Kilinc, Fatma Nisanci; Vergili, Ozge; Erdem, YurdagulPurpose: The purpose of this study is to investigate adaptation, validity, and reliability of the Turkish version of the Child and Adolescent Social Support Scale for Healthy Behaviors (CASSS-HB). Methods: The CASSS-HB was translated using translation and back-translation. This was a methodological study conducted with 860 students (11-14 years old). Content and construct validity were assessed to test the validity of the CASSS-HB. Exploratory and confirmatory factor analysis of the scale was performed and the reliability of the scale over time (the test-retest method) was examined. Results: Psychometric analyses of the Turkish version of the CASSS-HB indicate high reliability and good content and construct validity. Conclusions: It can be seen that the items comprising the scale appear to be acceptably capable of measuring the variable of social support in terms of healthy behavior in children and adolescents. Healthcare professionals can thus use the scale for determining the degree of social support students of the ages 11-14 receive in terms of developing healthy behavior. (C) 2018 Korean Society of Nursing Science, Published by Elsevier Korea LLC.Öğe Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Şizofreni Hastalığına Karşı Tutumları(2018) Alpan, Alper; Kocamanoğlu, Ekrem; Yüce, Furkan; Akçakmak, Gizem; Günbal, Miraç; Aşık, Elif; Albayrak, SevilAmaç: Sağlık çalışanlarının şizofreni hastalığına karşı damgalayıcı tutumları, hastaların yaşamlarını olumsuz etkileyebilir. Bu araştırmanın amacı, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin şizofreni hastalığına karşı tutumlarını belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma 291 öğrenci ile yürütüldü. Örneklemde yer alan öğrencilerin %68.7’si kadındı. Öğrencilerin %34’ü 1. sınıfta, %33’ü 2. sınıfta, %19.6’sı 3. sınıfta ve %13.4’ü ise 4. sınıfta okumakta olup yaş ortalamaları 20.55 1.47 yıl idi. Öğrencilerin %4.5’i daha önceden psikiyatrik tedavi aldığını ve %17.5’i yakınlarının psikiyatrik sorunlar yaşadığını ifade etti. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu ve Psikiyatrik Araştırmalar ve Rehabilitasyon Merkezinin (PAREM) yürüttüğü “Ruhsal hastalıklar ile ilgili halkın tutumunun araştırılması” konulu projede (RUTUP) kullanılan anket formunun 32 maddelik şizofreni alt bölümüne ait maddelerden oluşan formu kullanıldı. Araştırmanın yapılabilmesi için etik onay ve gerekli izinler alındı. Bulgular: Öğrencilerin %88.7’si şizofreninin bir hastalık olduğunu, %60.8’i ise şizofreni hastalarının akıl hastası olduklarını ifade etti. Hastalığın etiyolojisine yönelik olarak; öğrenciler, hastalığın daha çok yaşanılan sorunlardan (%51.5), sonra da kişilik yapısından (%45.4) kaynaklandığını belirtti. Öğrencilerin %55.6’sı hastalığın tedavi edilebilir olduğunu ve %84.0’ü psikoterapiyle tedavinin sağlanabileceğini belirtti. Öğrencilerin %42.3’ü şizofreni hastalarının toplum içinde dolaşmamaları gerektiğini, %47.8’i bu hastaların saldırgan olduğunu ve %64.3’ü hastaların kendileriyle ilgili doğru kararlar alamayacağını düşünmekteydiler. Çalışmaya katılan öğrencilerin %91.1’i şizofreni hastası ile evlenmek istemeyeceğini, %67.7’si komşu olmak istemeyeceğini ve %64.6’sı da birlikte çalışmak istemeyeceğini ifade ettiler. Öğrencilerin bölümleri ile şizofreniyi doğru tanımlayabilme durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edildi (p 0.05). Sonuç: Yapılan araştırma sonucuna göre, öğrencilerin şizofreni hastalığını tanıdıkları ancak etiyolojisi ve tedavisine ilişkin yanlış bilgilere sahip oldukları belirlendi. Öğrencilerin yarıya yakının şizofreni hastalarına ilişkin damgalayıcı tutum sergiledikleri evlenmek, komşusu olmak, birlikte çalışmak gibi konularda şizofreni hastalarını önemli oranda hayatlarında istemedikleri sonucuna varıldıÖğe Sağlık Çalışanlarının İletişim Becerileri ve Göçmenlerle Yaşadıkları İletişim Zorlukları(2020) Duran, Seçil; Albayrak, SevilAmaç: Araştırma, sağlık çalışanlarının iletişim becerilerinin ve göçmen- lerle yaşadıkları iletişim zorluklarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipte olan bu araştırma, Yozgat Şehir Hastanesi ve Yoz- gat il merkezindeki 8 aile sağlığı merkezindeki toplam 562 sağlık çalışanından, araştırma yapıldığı tarihlerde aktif çalışan ve gönüllü olan 450 sağlık çalışanı ile yürütülmüştür. Veriler, 2018 yılında yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Veriler, 14 sorudan oluşan “Anket Formu” ve 45 sorudan oluşan “İletişim Bece- rileri Envanteri (İBE)” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde sayılar, yüz- delikler, ortalama ve standart sapmaların yanı sıra Kruskal-Wallis analizi ve Mann-Whitney U testi kullanılmış, istatistiksel olarak anlamlı bulunan çoklu gruplarda ileri analiz olarak Mann-Whitney U testi yapılmıştır. İstatistiksel an- lamlılık değeri p<0,05 olarak belirlenmiştir. Bulgular: Araştırma kapsamına alı- nan sağlık çalışanlarının İBE puan ortalamaları 157,02±13,23’tür. Sağlık çalışanlarının 26-33 yaşında ve bekâr olanların İBE toplam puan ortalamalarının diğer gruplara göre yüksek çıktığı ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. Çalışma yılı ve cinsiyet ile İBE toplam ve alt boyutlarının puan ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı çıkmasa da kadınlar ve 10 yıl ve daha altında çalışanlar lehine İBE toplam puan ortalamasının daha yüksek olduğu görülmüştür. Sağlık çalışanlarının %68,9’u göçmenlere çevirmen olma- dan hizmet verdiğini belirtmiştir. Ancak çevirmenlerin sağlık bilgisi sorgulan- mamıştır. Sağlık çalışanlarının %53,6’sı göçmenlerin verilen hizmete karşı tutumlarının olumsuz olduğunu ve %46,0’ı bu durumun verilen hizmeti zorlaş- tırdığını belirtmiştir. Hizmet sunumunu etkilemediğini belirten sağlık çalışanla- rının hizmet sunumunu zorlaştırdığını ifade edenlere göre Zihinsel, Davranışsal İletişim Becerileri ve İBE toplam puan ortalamaları yüksek bulunmuştur. Sonuç: Sağlık çalışanlarının iletişim becerileri puan ortalamaları orta düzeyde bulun- muştur. Sağlık çalışanlarının iletişim becerilerinin hizmet içi eğitimlerle gelişti- rilmesi ve en çok karşılaşılan göçmen grubu 18-59 yaş grubu olduğu için bu yaş gruplarında en çok görülen sağlık problemlerini bilmeleri ve bu sorunların bir- çoğunun sebebi çevirmen eksikliği olduğundan, hastaların şikâyetlerini anlayan ve durumu sağlık çalışanına iletebilen sağlık bilgisine sahip çevirmenlerin sayı- larının artırılması ve sağlık çalışanlarının hizmetlerine karşı göçmenlerin olum- suz tutumlarının değiştirilmesi için araştırmalar önerilebilir.Öğe Sağlık Okuryazarlık Düzeyini Belirlemede Kullanılabilecek Bazı Ölçekler(2020) Ertuğrul, Bekir; Albayrak, SevilAraştırma sağlık okuryazarlığı düzeyinin belirlenmesinde kullanılan bazı ölçeklerin tanıtılmasının sağlanması amacıyla yapılmıştır. Sağlık okuryazarlık düzeyinin belirlenmesinde birçok ölçek yer almaktadır. Bunların içinde en sık kullanılanları; REALM, TOFHLA, NVS, Avrupa Sağlık Okuryazarlığı ve Yetişkin Sağlık Okuryazarlığı ölçekleridir. Ölçeklerin sayısal olarak fazla olmakla birlikte geçerlilik- güvenirlik çalışmalarının yapılması ve yeni sağlık okuryazarlık ölçeklerinin daha fazla ülkemizde akademik çalışmalarda yer alması gerekmektedir. Araştırma, Türkiye’deki sağlık okuryazarlığı ile ilgili ölçek geliştirme ve mevcut ölçeklerin Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarının yetersiz olduğunu ortaya koymaktadır. Gelecek çalışmalarda, ölçek geliştirme, mevcut ölçeklerin Türkçe geçerlilik ve güvenilirliğinin yapılması, bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin belirlenerek buna yönelik eğitimler planlanabilmesi için bu araştırmanın yararlı olacağı düşünülmektedir.Öğe Smoking and Desire to Quit Smoking Behavior in a Sample of Turkish Adolescents(Lippincott Williams & Wilkins, 2015) Albayrak, Sevil; Ergun, AyseIntroduction: The age of starting the habit of smoking, one of the top causes of many illnesses, is usually in the period of adolescence. This study was conducted to determine students' smoking status and to explore their desire to quit and their experiences during the cessation process. Methods: This descriptive study was performed with 934 adolescents between the ages of 14 and 20 years at a vocational high school located in Istanbul, Turkey. The data were collected by using a survey form. Results: The mean age of the adolescents was 16.38 +/- 1.12 years. Among the adolescents, 90.3% were male. Of the group, 29.9% reported that they had smoked at least once, and 12.1% of the participants smoked regularly. Among the students who smoked, 80% reported that they wanted to quit smoking. Among the smokers, 55.2% reported that they tried to quit smoking but could only stop smoking for a period of between 1 day and 1 month at maximum(71.4%). A group of 68.9% reported that they wanted to quit because they were afraid of getting sick in the future, 28.8% indicated economic reasons to quit smoking, and 24.2% reported that they wanted to stop smoking because they did not want to damage the environment. Conclusion: More than half of the smokers among the students had tried to stop smoking, but most of them had failed to quit. These results indicate that schools need programs for the cessation and the prevention of smoking.Öğe The effect of mindfulness levels on the life satisfaction of nursing students(Wiley, 2022) Asik, Elif; Albayrak, SevilPurpose This study was carried out to determine the effect of mindfulness levels on the life satisfaction of nursing students. Design and Methods A descriptive correlational study was conducted on 333 nursing students enrolled at a state university in Turkey. Findings The statistical analysis of the data indicated that students' mindfulness levels had a significantly positive impact on their satisfaction with life. Implications for Practice Activities that include exercises, meditation and training geared to raise the level of mindfulness can also be beneficial in terms of increasing satisfaction with life.Öğe The effect of stigmatization education on the social distancing of nursing students toward patients with a diagnosis of schizophrenia(W B Saunders Co-Elsevier Inc, 2022) Asik, Elif; Albayrak, SevilPurpose: To assess the effect of a program designed to reduce nursing students' social distancing from individuals diagnosed with schizophrenia. Method: This experimental study was designed using a pretest, a posttest, and a control group. All participants were nursing students, of which 25 were included in the intervention group and 23 were placed in the control group. A 13-week program was offered to the intervention group. The measuring instruments consisted of a personal information form and the Social Distance Scale. Data were analyzed using the two-way repeated measures analysis of variance. Findings: A significant difference was found between the two groups. Conclusion: The Education Program on Stigmatization in Schizophrenia is an effective intervention that reduces the social distance of nursing students from individuals diagnosed with schizophrenia.