Yazar "Bilican, Kader" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The Adaptation of the Views about Scientific Inquiry Questionnaire: A Validity and Reliability Study(2017) Korucu, Dilek Karışan; Bilican, Kader; Pehlivan, Burcu ŞenlerBu çalışmada, Lederman vd. (2014) tarafından geliştirilen Bilimsel Sorgulamaya İlişkin Görüş Formu'nun Türkçe'ye adaptasyonunun yapılması ve öğretmen adaylarının bilimsel sorgulamaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bilimsel Sorgulamaya İlişkin Görüş Formu üç araştırmacı tarafından Türkçe'ye çevrilmiş ve çeviriler karşılaştırılarak düzenlenmiştir. Hazırlanan son çeviri uzman görüşü alınmak üzere alanında üç uzman kişiye gönderilmiş ve görüşleri alınmıştır. Formdaki soruların anlaşılırlığına bakmak için 30 öğretmen adayı ile görüşme yapılmıştır. Analizler sonrası son haline getirilen form 314 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uzman görüşleri çeviri maddelerinin orijinal ölçekte hedeflenen bilimsel sorgulamanın sekiz bileşeni ölçmeye açısından kapsam geçerliliğine sahip olduğunu desteklemektedir. Araştırmacı üçlemesi yapılarak ilk olarak ayrı ayrı kodlanan veriler, fikir ayrılığı olan kodlamalar üzerinde uzlaşma sağlanması için tekrar kodlanmıştır. Kodlayıcılar arası görüş birliği% 95 olarak hesaplanmıştır. Ancak, araştırmacılar, kodlama şemalarını birbirleriyle ayarlama şansına sahip olduktan sonra neredeyse tamamen anlaşma sağlayacak şekilde fikir birliği sağlandı. Uygulama sonuçlarında öğretmen adaylarının genel olarak bilgili ve karmaşık düzeyde görüş sahibi oldukları, az bir kısmının ise yetersiz düzeyde oldukları saptanmıştır.Öğe Bilim Merkezlerinde Bilimin Doğası Öğretimi(2018) Han, Bahadır; Bilican, KaderBu çalışmanın amacı, bilim merkezlerindeki rehberlerin bilimindoğasına ilişkin görüşlerini ve bilim merkezlerindeki etkinliklerde bilimindoğası öğretiminin nasıl gerçekleştiğini tespit etmektir. Araştırma,Ankara’da bulunan bir bilim merkezindeki üç rehber ile birliktegerçekleştirilmiştir. Rehberlerin bilimin doğasına yönelik görüşlerineilişkin veri toplanması için açık uçlu sorulardan oluşan Bilimin DoğasınaYönelik Görüşler anketi ve birebir görüşme yolu kullanılmıştır. Bilimmerkezlerinde bilimin doğası öğretimine ilişkin veri toplanması için iserehberlerin ziyaretçilerle gerçekleştirdiği etkinlikler gözlenerek gözlemnotları ve ses kayıtları alınmıştır. Veri analizi katılımcı rehberlerin bilimindoğasına ilişkin görüşlerinin yetersiz olduğunu, bilim merkezindegerçekleştirilen etkinliklerde bilimin doğasının yeterince vurgulanmadığınıve rehberlerin etkinlikler esnasında bilimin doğasına ilişkin ziyaretçilerdekavram yanılgısı oluşturabilecek ifadeler kullandığını göstermiştir.Sonuçlardan yola çıkılarak; bilim merkezlerinde çalışan rehberlerin bilimindoğasına yönelik hizmet içi eğitim aldığı takdirde bilimin doğasıöğretiminin bu alanlarda etkin bir biçimde geliştirilebileceği ve toplumunbilimi doğru bir şekilde algılamasına bilim merkezlerinin katkıdabulunabileceği söylenebilir.Öğe Developing Primary School Students' Views on the Nature of Science by Storytelling(2024) Ertaş, Hakan; Bilican, KaderThe study aimed to explore the development of third graders' nature of science views by using children's literature. The participants of the study were 18 third graders (12 F, 6 M) aged 8-9 years old. The method of the study was a basic interpretive qualitative study and data were collected by means of open-ended questionnaires, (Views of Nature of scientific views, VNOS-D) reflective journals, and semi-structured interviews. The implementation of the study was taken for seven weeks and students enrolled in explicit- reflective nature of science activities coupled with children’s literature highlighting stories including nature of science. The results of the study showed that primary students held misconceptions regarding of nature of science mostly on the aspects of the difference between observation and inference, the tentative nature of scientific knowledge, the subjective nature of scientific knowledge, and scientific models. Results of the study revealed that students improved their nature of science views substantially. The majority of the nature of science aspects have been improved to informed views, only the views on scientific models improved to adequate views after the intervention. Our research findings have claimed that storytelling could be a strong pedagogical tool in developing children’s nature of science views.Öğe Development of the Inquiry-Based Science Teaching Efficacy Scale for Primary Teachers(SPRINGER, 2020) Aydeniz, Mehmet; Bilican, Kader; Şenler, BurcuHelping students at all grade levels to develop inquiry skills has been an ambitious goal that science educators have been pursuing for the last three decades. Yet, studies consistently report cases of failure from science classrooms with regard to inquiry-based teaching. The purpose of this study was to develop an instrument for measuring primary teachers' self-efficacy to teach science through inquiry. An expert panel methodology was used to develop and validate the initial instrument. The final, and thus administered survey consisted of 29 Likert-scale questions. To further validate and develop the instrument, we collected data from 358 pre-service primary teachers enrolled in teacher education programs at five different universities in Turkey. According to exploratory factor analysis, there is only one interpretable factor. Cronbach's alpha internal consistency coefficient was found to be 0.97 for the reliability, indicating the robust scale reliability. We present the need for such an instrument and evidence on the validity and reliability of the instrument. We further discuss the potential contributions of this instrument to the field.Öğe Exploring Elementary Science Methods Course Contexts to Improve Preservice Teachers' NOS of Science Conceptions and Understandings of NOS Teaching Strategies(Modestum Ltd, 2014) Akerson, Valarie L.; Weiland, Ingrid; Rogers, Meredith Park; Pongsanon, Khemmawaddee; Bilican, KaderWe explored adaptations to an elementary science methods course to determine how varied contexts could improve elementary preservice teachers' conceptions of NOS as well as their ideas for teaching NOS to elementary students. The contexts were (a) NOS Theme in which the course focused on the teaching of science through the consistent teaching and learning about NOS in all course activities, (b) Reflective NOS Teaching in which the course focused on developing explicit and reflective practice regarding NOS during portions of the semester, (c) Problem-Based Learning context in which local problem-based science scenarios were used to teach about NOS in an explicit and reflective manner, and (d) NOS embedded into Authentic Inquiry in which the learning and teaching of NOS occurred in conjunction with completing a long term science investigation suitable for use in elementary classrooms. We found that all preservice teachers improved in their conceptions of NOS in all four contexts, but to varying degrees. Preservice teachers described different strategies for teaching NOS by context. Our results show many contexts can be used to improve conceptions about NOS and the teaching of NOS, but certain contexts may support the learning of particular NOS ideas and the teaching of those ideas better than others.Öğe Exploring Pre-Service Elementary Science Teachers' Conceptual Understanding of Particulate Nature of Matter through Three-Tier Diagnostic Test(Necmettin Erbakan Univ, 2017) Aydeniz, Mehmet; Bilican, Kader; Kirbulut, Zubeyde DemetThe purpose of this study was to explore Pre-service Elementary Science Teachers. (PSTs) conceptual understanding of Particulate Nature of Matter (PNM) through a three-tier diagnostic test. Participants were 215 PSTs from Turkey. Data consisted of participants. responses to the Particulate Nature of Matter Test (PNMT). The PNMT consists of three-tier items. Students were asked to choose the correct choice in the first tier, and then to justify their choice of the answer provided in the second tier. Finally, they were asked to indicate the confidence level of their responses in the third tier. Results showed that the PSTs were not competent in their understanding of the PNM concepts. Moreover, some had strongly held misconceptions. Finally, the PSTs struggled to provide coherent answers to the items on the PNMT across three tiers.Öğe Fen Bilimleri Etkinliklerinin Veri İşleme Becerileri Açısından İncelenmesi(2023) Bilican, Kader; Şenler, Burcu; Aydeniz, MehmetBu çalışmanın amacı, ortaokullar için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen fen bilimleri ders kitaplarında yer alan fen etkinlikleri ile özel yetenekli öğrenciler için fen bilimleri destek eğitim odası etkinlikler kitabındaki etkinlikleri “veri işleme” becerisi açısından incelemektedir. Nitel araştırma ile yürütülen bu çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır. 32 etkinlik ders kitaplarından, 15 etkinlik destek eğitim odası etkinlikler kitabından olmak üzere toplam 47 etkinlik belirlenen kategoriler doğrultusunda kodlanmıştır. Bulgulara göre veri işleme becerilerinden “veri toplama becerisi” etkinliklerde en çok vurgulanan beceri olmakla beraber, verilere dayalı grafik çizme ve yorumlama, tablodaki ilişkileri belirleme ve yorumlama gibi beceriler sınırlı sayıda etkinliklerde yer bulmuştur. Öte yandan, etkinliklerde değişkenleri değiştirerek bir grafiği/modeli yeniden oluşturma ile verilerin sunulurken etik ilkeleri göze alma becerilerine ise hiç yer verilmemiştir.Öğe Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Öğretimine Yönelik Planlama Becerilerinin İncelenmesi(2022) Bilican, KaderBu araştırma fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası öğretimine yönelik planlama becerilerini geliştirmeyi hedeflemiştir. Çalışmaya yedi fen bilgisi öğretmen adayı gönüllü olarak katılmış olup, bilim tarihi ile bağlamsallaştırılmış açık-yansıtıcı bilimin doğası yaklaşımı ile yapılandırılmış fen öğretim yöntemleri dersi içinde bilimin doğasına yönelik planlama becerilerindeki değişim incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden, yorumlayıcı nitel çalışma kullanılmıştır. Ders planları, yansıtıcı yazınlar ve yüz yüze görüşmeler veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bilimin doğasına yönelik öğretim becerilerine ilişkin olarak, katılımcılardan çoğunluğu bilimin doğasına yönelik kazanım yazma, bilimin doğasının açık-yansıtıcı öğretime dair stratejiler kullanma ve bilimin doğasını değerlendirmeye dair planlamalar yapmıştır. Katılımcılar planlama becerilerinin kaynağı olarak, mikroöğretim uygulamaları, tartışma ortamı ve geri dönüt gibi uygulamaları işaret etmiştir. Çoğunlukla mikro öğretim ders planı sunumlarını, ardından tartışmaları ve bire bir geri bildirimi, bilimin doğasına yönelik öğretim planlamalarına katkıda bulunan ana kaynak olarak algıladılar.Öğe Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Laboratuvarına Yönelik Algı ve Tutumlarının İncelenmesi(2017) Şenler, Burcu; Korucu, Dilek Karışan; Bilican, KaderBu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının fen laboratuvarı ortamına yönelik algıları ile fen ve teknoloji laboratuvar dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma grubunu üç farklı ilde yer alan eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının laboratuvar öğrenme ortamı ile ilgili görüşlerinin saptanabilmesi için Fraser, Giddings ve McRobbie (1992) tarafından geliştirilen ve Özkan, Çakıroğlu ve Tekkaya (2006) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Fen Laboratuvarı Ortam Envanteri" laboratuvar ortamına yönelik tutumlarını belirlemek için ise; Yamak, Kavak, Canbazoğlu Bilici, Bozkurt ve Peder (2012) tarafından geliştirilen "Fen Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği" veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerin kanonik korelasyon analizi PASW 21 programında CANCORR syntax yazılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, fen laboratuvarı ortamına yönelik algı veri setinde yer alan öğrenci ilişkileri, ders-laboratuvar ilişkisi, laboratuvar kuralları ve laboratuvar malzemeleri değişkenleri ile fen ve teknoloji laboratuvar dersine yönelik tutum veri setinde yer alan laboratuvarın önemi, laboratuvar dersi ve araç-gereç değişkenleri arasında pozitif bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.Öğe Sınıf Öğretmenlerinin FeTeMM İle İlgili Kavramsal ve PedagojikBilgilerinin İncelenmesi(2020) Boyraz, Levent; Bilican, KaderBu çalışmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin FeTeMM eğitim yaklaşımına yönelik görüşlerini ortaya çıkarmaktır.Çalışmaya Kırıkkale ilinde bulunan farklı ilkokullarda görev yapan 15 (10 K, 5 E) sınıf öğretmeni katılmıştır.Öğretmenlerin, FeTeMM eğitim yaklaşımına ait görüşlerini ortaya çıkarabilmek için, uzman görüşü alınarak ve literatürden faydalanılarak 14 adet görüşme sorusu oluşturulmuştur.FeTeMM konusunda kavramsal bilgileri ve FeTeMM ile ilgili sınıf içine yönelik sorular sorulmuştur.Öğretmenler ile yapılan görüşmelerde genel olarak FeTeMM tanımı, FeTeMM uygulamaları ve FeTeMM yeterlilikleri ile ilgili sorular sorulmuştur.Uygulama sonrası görüşmeler analiz edildiğinde, öğretmenlerin FeTeMM kavramını daha önce hiç duymadıklarını söylemişlerdir.Bundan dolayı FeTeMM tanımı yapamamışlardır. Farklı FeTeMM tanımlarından biri yapıldığında ise FeTeMM eğitim yaklaşımını fen ve matematik ile iç içe olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin, FeTeMM eğitim yaklaşımını deney olarak algıladıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenler,FeTeMM eğitimi yaklaşımını öğretmenlerin çok yönlü düşünmelerine katkı sağlayacağını, öğrencilerin kendine güvenme, el becerilerini geliştirme, işbirlikli çalışma, takım çalışması, liderlik vasfı, üretken olma gibi kazanımlara sahip olmalarına destek vereceğini belirtmişlerdir. Bu çalışmanın sonuçlarının FeTeMM mesleki gelişim programlarının hazırlanmasına ışık tutacağı düşünülmektedir.Öğe Tracking the Footprints of Nature of Science in the Path of Learning How to teach it(Eurasia, 2014) Bilican, Kader; Ozdem-Yilmaz, Yasemin; Oztekin, CerenThe present article aimed at understanding those unvoiced biases pre-service teachers may have that conflicts with their integration of nature of science in their science lessons. Three senior pre-service science teachers. views on NOS with regard to their decision making on critical incidents and their reflections about how they contextualize science teaching were investigated in science method course. The findings indicated that, pre-service science teachers varied in reflective their nature of science understanding in different contexts related to their science teaching approach. Therefore, current study suggested that efforts to improve science teachers' nature of science views and practice need to consider science teachers. unvoiced biases such as their approach towards science teaching and their decision making related to science teaching.Öğe Yansıtıcı Sorgulamaya Dayalı Laboratuvar Etkinliklerinin Sınıf Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisinin İncelenmesi(2016) Korucu, Dilek Karışan; Bilican, Kader; Pehlivan, Burcu ŞenlerToplumun hemen hemen her kesimi fen ve teknolojideki gelişmelerden etkilenmektedir. Bu yüzden fen eğitiminin öncelikli amaçlarından biri bireyleri fen okuryazarı olarak yetiştirmektir. Öğrencilerin aktif olduğu, yaparak yaşayarak öğrenme deneyimleri kazandıkları öğrenme ortamları bu amaca ulaşmak için önemli yerler olarak görülmektedir. Bu ortamların başında fen bilgisi laboratuvarı gelmektedir. Bu çalışmanın amacı yansıtıcı sorgulamaya (reflective inquiry) dayalı laboratuvar etkinliklerinin sınıf öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemi üç farklı ilde sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 244 adet öğretmen adayından oluşmaktadır. Bu araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanıldığı bir durum tespit çalışmasıdır. Öğretmen adaylarının sahip oldukları bilimsel süreç becerilerinin uygulama öncesi ve sonrasında nasıl değiştiğini incelemek ve daha genel bir anlayışa sahip olmak için nicel verilerden (bilimsel süreç becerileri testi) faydalanılırmıştır. Bunun yansıra, adayların becerilerindeki gelişim ya da değişimi derinlemesine incelemek için nitel veri toplama araçlarından faydalanılmıştır. Araştırmada uygulanan analiz sonuçları, öğretmen adaylarının yansıtıcı sorgulamaya dayalı fen laboratuvar uygulamaları sonrasında bilimsel süreç becerileri test puanlarında artma olduğu saptanmıştır