Yazar "Bucak, Seyfali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 6360 sayılı kanun sonrası ulaşım hizmetleri: Kahramanmaraş örneği(Kırıkkale Üniversitesi, 2019) Bucak, Seyfali; Yaslıkaya, Doç. RefikSon elli yılda kırsaldan kentlere doğru artan göç, kentlerin yapısında birçok değişikliğe sebep olmuştur. Kahramanmaraş da bu göçlerden etkilenen şehirlerden bir tanesidir. Kahramanmaraş'ın, özellikle 1970'li yıllardan sonra kent nüfusu hızla artmıştır. 2018 yılının nüfus verilerine göre Kahramanmaraş'ın nüfusu 1.054.210'u bulmuştur. Ülkemizde büyükşehir belediyesi kurulabilmesi için asgari nüfus 750.000'dir. Kahramanmaraş'ın da nüfusunun bu düzeyi geçmesi sonucu, 2012 yılında yayımlanan 6360 Sayılı Kanun ile, Kahramanmaraş 2014 yılında büyükşehir belediyesi olmuştur. 6360 Sayılı Kanun sonrası, Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi, kırsal yerleşim yerleri de dahil birçok yere ulaşım hizmeti sunmaya başlamıştır. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi, belediye otobüsleri ile kırsal ve kent içi toplam 34 farklı hat ile bizzat kendisi, UKOME koordinasyonuyla da 47 hattı bulunan Özel Halk Otobüsleri aracılığıyla ulaşım hizmeti sunmaktadır. Kahramanmaraş'ta bir ayda ulaşım araçları aylık ortalama 2 milyon kilometreyi aşan bir mesafe almakta, bu seferlerle de aylık ortama 4 buçuk milyon insanı taşımaktadır. Bu sayı oldukça önemlidir. Bir ayda yaklaşık olarak toplam nüfusun 4 katı kadar insan ulaşım hizmetlerinden faydalanmaktadır. Araştırmada toplu taşıma ulaşım hizmetlerinin nasıl sağlandığı da tespit edilerek ortaya konulmuştur. Belediye otobüsleri kent içi ulaşımda, özel halk otobüsleri kadar etkili olmasa da, kırsal alanlarla olan ulaşımda oldukça önemlidir. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi, toplamda 31 farklı sefer ile kırsal alanlara ulaşım hizmeti götürmektedir. Buralara sunduğu hizmet ile otobüsler, kâr değil aksine zarar etmektedir. Kırsal alanlara olan seferlerin hepsinde otobüslerin yolcu geliri, mazot giderini karşılamamaktadır. Bu açıdan düşünüldüğünde, Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi'nin, kırsal alanlara sunduğu ulaşım hizmetinin kârlılığından çok, vatandaşların bu hizmetten en iyi şekilde yararlanmasını istediğini, kâr amacıyla değil, hizmet amacıyla ulaşım hizmetlerini sunduğunu görmekteyiz. Bu araştırmanın asıl amacı ise, Kahramanmaraş'ta yaşayan insanların Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi tarafından sunulan ulaşım hizmetleri ile alakalı memnuniyet algılarını tespit etmektir. Bu amaçla, Kahramanmaraş'ta 400 kişiye anket form uygulanmıştır. Anket formu SPSS programı ile analiz edilerek sonuçlara ulaşılmıştır. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi'nin sunmuş olduğu ulaşım hizmetlerine duyulan memnuniyeti ölçtüğümüz ankette, vatandaşların %76 gibi önemli bir oranla, sunulan ulaşım hizmetlerinden memnun olduğu sonucu çıkmıştır. %24 ile "Hayır" cevabını veren vatandaşların birçoğu belediye otobüslerinin sefer sıkıntısı olduğundan hayır dediğini, geriye kalanlar ise ücret çokluğu ve mesafe uzunluğundan "Hayır" dediğini belirtmiştir. Gerek cinsiyet gerekse de meslekleri itibariyle insanların memnuniyetleri arasında ciddi bir fark saptanamamıştır. İnsanların hem yolculuk süresi hem de yolculuk amaçları yönünden de memnuniyet durumları arasında da bir fark gözlenememiştir. Yani bu sonuçlarla Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi'nin sunduğu ulaşım hizmetlerinin halk nazarında oldukça benimsendiği ve hizmetlerden son derece memnun kalındığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Ulaşım Hizmetleri, Kent içi Ulaşım, Ulaşım Politikaları, Ulaşım Planı, Büyükşehir Belediyeleri