Yazar "Cellek, Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Determination of Vibration Characteristics on Vertical Axis of a Four Cylinder Gasoline Engine(2017) Cellek, Fatih; Arslan, HakanThe vibration characteristics on the vertical axis of a four cylinder 1.4 L Otto engine was investigated under partial throttle opening rates and different engine speeds, in the study. In the first part of the study, vibration measurements were made in terms of acceleration on the top of engine block. The vibration data were determined at five partial throttle opening rates (10%, 20%, 30%, 40%, and 50%) for four different engine speeds (1400 RPM, 2000 RPM, 3000 RPM and 4000 RPM) in terms of RMS (Root Mean Square) and illustrated with graphs. By using polynomial regression method, the characteristics equations for each throttle opening have been formed. In the second part, the measurements were made by changing engine speeds for each throttle opening and the obtained results were compared with the results obtained from the equations.Öğe Dört silindirli - dört zamanlı benzinli bir motorda titreşimlerin modellenmesi ve deneysel olarak incelenmesi(Kırıkkale Üniversitesi, 2015) Cellek, Fatih; Arslan, HakanÇalışmanın ilk kısmında, motorun hareketli temel parçaları olan, krank milinin, biyel kolunun ve pistonun konumları, hızları ve ivmeleri belirlenmiş ve krank açısı cinsinden denklemlerle tanımlanmışlardır. Elde edilen bu verilerle, sistem üzerinde oluşan kuvvetler belirlenerek etkileri incelenmiştir. Oluşan bu kuvvetlerden yararlanılarak da motor bloğunun y eksenindeki hareket denklemleri çıkarılmıştır. Çalışmanın deneysel kısmında ise, gaz kelebeği açıklığı ve krank devir sayısı değiştirilerek titreşim ölçümleri yapılmıştır. 5 farklı gaz kelebek açıklığı değeriyle, 14 farklı devir sayısında motordan titreşim verileri alınmıştır. Diğer taraftan, motor test düzeneğinde yer alan yazılımla da motorun ürettiği güç ve tork değerleri belirlenmiş ve çizelgeler halinde raporlanmıştır. Deneylerden elde edilen tork ve güç verileriyle, titreşim değerlerinin karelerinin ortalamasının karekökü (RMS) değerleri kıyaslanmış ve grafiklerle gösterimler yapılmıştır. Titreşim ve motor verileri arasında, ikinci derece polinom fonksiyonlarıyla bir ilişki çıkarılmaya çalışılmıştır.Öğe Dört Silindirli İçten Yanmalı Bir Motorun Düşey Titreşimine Sebep Olan Kuvvetlerin Analizi(Kırıkkale Üniversitesi, 2020) Cellek, Fatih; Arslan, HakanMotor bloğunda, motorun çalışması esnasında üçeksende de titreşimler oluşmaktadır. En yüksek titreşim genlikleri, pistonunhareketinden dolayı düşey eksende ölçülmektedir. Bu çalışmada, 4 silindirlibenzinli bir motorun düşey eksendeki titreşimine sebep olan kuvvetlerincelenmiştir. Bu amaçla öncelikle; piston, krank ve biyel için kütleindirgemeleri yapılmıştır. Pistonun ve krank milinin; konum, hız ve ivmelerikrank açısının fonksiyonu olacak şekilde tanımlanmışlardır. Elde edilen bu verilerlesistem üzerinde oluşan atalet ve sürtünme kuvvetleri belirlenmiştir. Piston,krank ve biyel için ayrı ayrı serbest cisim diyagramları çizilmiş ve dinamikkuvvet analizleri yapılmıştır. Analiz sonucu belirlenen kuvvetlerin, motorbloğu titreşimine etkileri incelenmiştir.Öğe Dört Silindirli İçten Yanmalı Bir Motorun Düşey Titreşimine Sebep OlanKuvvetlerin Analizi(2020) Cellek, Fatih; Arslan, HakanMotor bloğunda, motorun çalışması esnasında üç eksende de titreşimler oluşmaktadır. En yüksek titreşim genlikleri, pistonun hareketinden dolayı düşey eksende ölçülmektedir. Bu çalışmada, 4 silindirli benzinli bir motorun düşey eksendeki titreşimine sebep olan kuvvetler incelenmiştir. Bu amaçla öncelikle; piston, krank ve biyel için kütle indirgemeleri yapılmıştır. Pistonun ve krank milinin; konum, hız ve ivmeleri krank açısının fonksiyonu olacak şekilde tanımlanmışlardır. Elde edilen bu verilerle sistem üzerinde oluşan atalet ve sürtünme kuvvetleri belirlenmiştir. Piston, krank ve biyel için ayrı ayrı serbest cisim diyagramları çizilmiş ve dinamik kuvvet analizleri yapılmıştır. Analiz sonucu belirlenen kuvvetlerin, motor bloğu titreşimine etkileri incelenmiştir.Öğe Inverse Dynamics of Bipedal Gait: The Assumption of the Center of Pressure as an Instantaneous Center of Rotation(Gazi Univ, 2022) Cellek, Fatih; Kalaycıoğlu, BarışIn the study, an alternative 7-dof dynamical model that can be used in gait analysis of human, bipedal robots and exoskeleton systems is proposed. The dimensions and kinematic data of the model are specified on the basis of anthropometry and kinematic data of real human gait. The 7-link model consists of the trunk, two thighs, two shanks and two feet links. The movement is examined in the sagittal plane and during the single support phase (SSP). Unlike the rotation about a fixed point, it is assumed that the right foot rotates about the center of pressure (COP). The part between the COP and the tip of the toe is considered to be a passive limb which is horizontally on the ground. The effect of this part on dynamic analysis is neglected. The equations of motions are derived by applying Lagrange equations. Using the kinematic data obtained in clinical gait analysis (CGA) conducted by Winter [1], the net joint torques are calculated and then compared with CGA torque data. As a result of the comparisons, it is seen that the curves are overlapped significantly.Öğe Yürüme desteği için yürüteç- dış iskelet mekanizması tasarımı ve denetimi(Kırıkkale Üniversitesi, 2022) Cellek, Fatih; Kalaycioğlu, BarişBazı tıbbi sebepler ve yaşlılığa bağlı olarak, vücudun sağ ve sol yarısındaki kaslarda, kısmi veya tam güç kaybı oluşabilmektedir. Bu da normal yürüme aktivitesine engel olmaktadır. Bu tez çalışmasında, bu tip sebeplerle yürüme kısıtlılığı olan bireylerin rehabilitasyonlarını sağlayacak ve aynı zamanda temel ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde yürümelerine olanak tanıyacak, yürüteç-dış iskelet mekanizmasının kavramsal tasarımı yapılmıştır. Çalışma kapsamında ilk olarak, normal insan yürüyüşü analiz edilmiştir. Winter'ın normal yürüyüş deneylerinden elde ettiği veriler kullanılarak, alt ekstremitelerin hareket analizleri yapılmıştır. Daha sonra, 5 adet uzuvdan oluşan dış iskelet, insan antropometrisine uygun olarak tasarlanmıştır. Dış iskelet giydirilmiş insan yürüyüşünün dinamik analizinde kullanılabilecek, 2 boyutlu alternatif bir dinamik model önerilmiştir. 7 uzuvlu model, iki adet üst bacak (uyluk), iki adet alt bacak (baldır), iki adet ayak ve gövde uzuvlarından oluşmaktadır. Uzuvlar birbirlerine sürtünmesiz döner mafsallarla bağlanmıştır. Yürüyüşün, sagital düzlemdeki ve tek ayak destek fazındaki kısmı incelenmiştir. Destek fazında yer alan ayağın, ayak basınç merkezi (COP) etrafında dairesel hareket yaptığı kabul edilmiştir. Bu noktanın yürüyüş çevrimi boyunca değişen konumu, analitik olarak belirlenmiştir. Basınç merkezi (COP) ile ayak başparmağı ucu arasındaki kısım ise yatay olarak yerde hareketsiz bulunan, pasif bir uzuv gibi değerlendirilmiştir. Bu kısmın dinamik analize etkisi ihmal edilmiştir. Ortaya konan modelin, Lagrange denklemleri ile hareket denklemleri elde edilmiştir. Referans kalça ve referans diz eklemlerinin hareket denklemlerine göre transfer fonksiyonları belirlenmiş, kontrol sistemleri tasarlanmış ve test edilmiştir. Yürüteç-dış iskelet mekanizmasında mafsal açılarının kontrolü, PID kontrolör kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kontrol sisteminin giriş verisi referans mafsal açısı, çıkışı ise takipçi mafsal açısıdır. Böylece, referans kalça ve diz eklemlerinin hareketlerinin, takipçi eklemlerce taklit ettirilmesi amaçlanmıştır. Tasarlanan kontrol sistemleri, Matlab/Simmechanics'te oluşturulan dinamik model içerisinde uygulanmış ve test edilmiştir. Takipçi mafsallara ait açı değerleri, referans mafsalların açı değerleri ile karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmalar neticesinde, elde edilen eğrilerin büyük oranda örtüştüğü görülmüştür. Kalça mafsalları arasındaki maksimum farkın yaklaşık 2 derece, diz mafsalları arasındaki maksimum farkın ise yaklaşık 3 derece civarında olduğu tespit edilmiştir. Önerilen dinamik modelin ve tasarlanan kontrol sisteminin başarısı/ uygunluğu değerlendirilmiştir.