Yazar "Demir, Safiye Bilican" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Duyuşsal Bağlam Olarak Okul: Fene Yönelik Tutumun Kestirilmesinde Okula Aidiyetin Rolü(2024) Demir, Safiye BilicanErken dönemde çocukların fene yönelik tutumlarının şekillendiği çevresel koşullar ve bunların akademik başarı ile olan ilişkileri dikkate alınarak, bu araştırmada öğrencilerin fene yönelik tutumlarının kestirilmesinde okula aidiyetin rolü incelenmiştir. Çalışmanın hedef grubunu TIMSS 2019 uygulamasına 4. sınıf düzeyinde katılan toplam 4028 (%52.3 kız ve %47.7 erkek) öğrenci oluşturmuştur. İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmada okula aidiyetin öğrenci tutumlarını yordama gücünü kestirmek üzere çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Veriler, TIMSS’in tabakalı örneklem yapısı, örneklem ağırlıkları ve olası değerler dikkate alınarak IDB analyzer programında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, öğrencilerin okula aidiyet duygularının fen öğrenmeyi sevme ve fende kendine güven değişkenlerinin anlamlı ve pozitif bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Okula aidiyetin, öğrenci tutumları üzerindeki etkisi ilgili alanyazın bağlamında tartışılmıştır.Öğe Gelişen zihniyetin PISA 2018 başarısını yordama gücü ve düzenleyici değişken olarak sosyoekonomik düzeyin rolü(2022) Kaya, Sibel; Demir, Safiye BilicanDweck ve arkadaşları tarafından geliştirilen zihniyet (mindset) teorisi ve onun eğitim alanındaki yansımaları uluslararası alanyazında oldukça dikkat çekmiştir. Ancak Türkiye’de bu konuda yapılan çalışmaların sayısı çok sınırlıdır. Bu teoriye göre, bazı insanlar, zekânın çalışma ve eğitim yoluyla değişip gelişebileceğine inanırken, bazıları ise bu özelliklerin kalıtsal ve sabit olduğunu düşünmektedir. Zekânın gelişebileceğine inanmak gelişen zihniyet (growth mindset) olarak adlandırılırken; zekânın kalıtsal ve değişmez olduğuna inanmak sabit zihniyet (fixed mindset) olarak adlandırılır. Zihniyet teorisini konu alan çalışmalarda, gelişen zihniyete sahip olmanın akademik başarıyı olumlu yönde etkilediği gözlenirken, sabit zihniyetin genelde başarıyı düşürdüğü gözlenmiştir. Bu araştırmada gelişen zihniyetin (growth mindset) öğrencilerin PISA fen ve matematik başarıları üzerinde etkisinin olup olmadığı ve bu etkinin sosyoekonomik düzeye göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2018 Türkiye veri setiyle, çok düzeyli regresyon analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda hem gelişen zihniyetin hem de sosyoekonomik düzeyin öğrenci başarısını anlamlı biçimde yordadığı ancak gelişen zihniyetin etkisinin sosyoekonomik düzeye göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yani, gelişen zihniyet farklı sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin fen ve matematik başarısının benzer şekilde anlamlı bir yordayıcısı olmuştur. Öğrenci ve öğretmenlerin gelişen zihniyet konusunda bilgilendirilmeleri ve sınıf içi uygulamaların gelişen zihniyeti destekleyici yönde düzenlenmesi tavsiye edilmektedir. Öğrencilere gelişen zihniyetin aşılanması özellikle Bilim-Teknoloji-Mühendislik-Sanat-Matematik (STEAM) alanlarına yönelmeleri açısından da önem teşkil etmektedir.Öğe Inside the black box: do teachers practice assessment as learning?(Izzet Kara, 2022) Yıldırım, Özen; Demir, Safiye BilicanThe conceptual development of assessment literature in recent years has been remarkable. One of the latest concepts to have emerged in parallel with this development is Assessment as Learning (AsL). This study investigated how AsL pertains to classroom practices within its conceptual framework by examining teacher reports. Case study design, a qualitative research method, was used to collect detailed information about in-class teacher practices. The teachers were interviewed with semi-structured interview forms and the data obtained were then analyzed using content analysis. The results revealed that in-class teacher practices were incapable of supporting AsL and promoting self-regulated behaviors and that many of the activities conducted in class were teacher-centered. Teachers did not apply self-assessment or peer-assessment practices, and the feedback they gave to students was mainly based on measurement scores. The researchers discussed the results in relation to the relevant literature and offered some suggestions for applying AsL in practice.Öğe Kırsal-Kent Başarı Farkını Açıklayan Öğrenci ve Okul Özellikleri: TIMSS 2019 Analizi(2022) Demir, Safiye Bilican; Yıldırım, ÖzenBu araştırmanın amacı kırsaldaki ve kentteki okullarda öğrenci performansını açıklayan öğrenci ve okul özelliklerinin belirlenmesidir. Bu amaçla TIMSS 2019 Türkiye örnekleminde yer alan 4028 öğrenci ve 180 okula ait veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizi için örnekleme yapısına uygun olarak aşamalı doğrusal modeller kurulmuş; veriler HLM 7 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, kırsal bölgedeki okulların başarısının kentlere göre düşük olduğunu; sosyoekonomik düzeyin etkisi kontrol edildiğinde bölgeler arası başarı farklarının devam ettiğini göstermiştir. Benzer şekilde okul düzeyi değişkenler modele eklendiğinde okulun bulunduğu bölgenin öğrenci performansı üzerindeki etkisi bir miktar azalmış; öğrencinin fen ve matematikte kendine güven duyması bölgesel başarı farklarını ortadan kaldırma konusunda etkili olmamıştır. Araştırmanın bulguları ilgili literatür bağlamında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.