Yazar "Gürbüz, Bülent" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Serbest Zaman Sıkılma Algısı, Yaşam Doyumu ve Sosyal Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi(2018) Kara, Feyza Meryem; Gürbüz, Bülent; Kılıç, Sonnur Küçük; Öncü, ErmanBu araştırmanın amacı; beden eğitimi öğretmeni adaylarının serbestzaman sıkılma algısı, yaşam doyumu ve sosyal bağlılık düzeylerini bazıdeğişkenlere göre incelemek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir.Öğretmen adaylarının serbest zamanlarında sıkılma ve doyumsuzlukalgıları ile yaşam doyumları sınıf ve düzenli olarak fiziksel aktiviteyekatılma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir şekildefarklılaşmazken, sosyal bağlılıkları ise sınıf ve düzenli olarak fizikselaktiviteye katılma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir şekildefarklılaşmaktadır. Sonuç olarak, birinci sınıfta öğrenim gören vedüzenli olarak fiziksel aktiviteye katılan öğretmen adaylarının sosyalbağlılık düzeylerinin ve ekonomik durumu yüksek olan katılımcılarınyaşam doyum düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır.Öğe Leisure Boredom Scale: the Factor Structure and the Demographic Differences(2014) Kara, Feyza Meryem; Gürbüz, Bülent; Öncü, ErmanThe purpose of this study was to investigate the reliability and validity of the Turkish version of the Leisure Boredom Scale (Iso-Ahola & Weissinger, 1990) for adults in Turkey. The second purpose was to investigate the differences based on demographic variables (gender, marital status, working sector) regarding leisure boredom. In total 312 employees from public and private sectors (167 female, 145 male) residing in Ankara participated in this study. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were conducted to test the structural validity of the scale. EFA demonstrated that this scale yielded two subscales in the Turkish version. The first factor was named "boredom" and the second factor was named "satisfaction" by the participating researchers after reviewing the related literature and examining the factor structure of the scale. The scale consists of 10 items; the item factor loadings for the overall scale range between 0.38 and 0.83; and the Cronbach Alpha coefficient for the subscales was determined 0.72 for boredom and 0.77 for satisfaction in the final form of the scale. According to t-test results regarding the demographic variables, there was statistically significant difference in gender only in the satisfaction‛ subscale, and between women and men participants, with men participants having higher mean scores (p<.01). There was no significant difference in terms of marital status in total LBS and the subscales. Concerning the working sectors of the participants, the analysis showed significant differences in total LBS and the boredom‛ subscale between public and private sectors participants, with public sectors participants having higher mean scores than the latter (p<.01). In conclusion, the results of the research demonstrated that the Turkish adaptation of The Leisure Boredom Scale‛ can be used as a valid and reliable measurement tool to examine and evaluate the leisure boredom levels of Turkish adults. Another conclusion of the study worth noting is that there were significant differences between the different components of gender and working sector variables in terms of leisure boredom levels.Öğe Meanings of leisure to adults with physical disabilities(Univ Zagreb, Fac Kinesiology, 2014) Gürbüz, Bülent; Öncü, Erman…Öğe Serbest Zamanın Anlamı: Yetişkin Bireyler Örneği(2018) Kara, Feyza Meryem; Emir, Esra; Gürbüz, Bülent; Öncü, ErmanBu araştırmanın amacı; yetişkin bireylerin serbest zaman algılarını belirlemek ve bazı bağımsız değişkenlere (cinsiyet, medeni durum, aktivitelere katılım şekli) göre serbest zaman aktivitelerine yüklenen anlamın farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen rekreasyonel aktivitelere katılan 336 kadın ve 227 erkek yetişkin birey oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Türkçe adaptasyonu Gürbüz, Özdemir ve Karaküçük (2007) tarafından yapılan “Boş Zamanın Anlamı Ölçeği-BZAÖ” kullanılmıştır. Veriler, betimsel istatistik yöntemler, tek faktörlü MANOVA, ANOVA ve Pearson Korelasyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, katılımcılar için en yüksek puan ortalamasının “İş İlişkisi” boyutunda, en düşük puan ortalamasının ise “Hedef Yönelimi” alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma sonucunda, katılımcıların “Boş Zamanın Anlamı Ölçeği”nden aldıkları puanların cinsiyet, medeni durum ve aktivitenin programlı olup olmama durumu değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı; eğitim ve gelir durumu değişkenleri ile de arasında anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür.Öğe The road to championship: An example of an individual with autism spectrum disorder(Gdansk Univ Physical Education & Sport, 2022) Sarol, Halil; Gürkan, Rıfat Kerem; Gürbüz, BülentThe aim of this research is to investigate the road to championship of an individual with Autism Spectrum Disorder (ASD) who began physical activity in childhood under parental influence and won medals in competition as an athlete. In this research, founded on the phenomenological pattern from qualitative research models, data were collected in a semi-structured interview. Face-to-face interviews were held with the family, coach and the research participant. The content analysis method was used. The individual with ASD began a physical activity program in a special education center in childhood under parental influence and psychiatric referral. The individual with ASD continued in long-term regular physical activity. It was stated that physical activity provided many benefits like socialization, healthy lifestyle, development of motor skills. With the awareness of the individual's ability for physical activity, they were directed toward a sport with parental support and through a coach. In conclusion, parental influence on physical activity and sport was effective in the individual with ASD to begin. Physical activity and sport also provided many significant benefits, and these benefits were effective in the continuation. The individual was observed to achieve success in their sports discipline as a result of this process.