Yazar "Korkmaz, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Yas temelli psikoeğitim programının kayıp yaşayan ergenlerin yas düzeylerine etkisi(Kırıkkale Üniversitesi, 2023) Korkmaz, Esra; Taştan, NurayBu araştırmada Yas Temelli Psikoeğitim Programının Kayıp Yaşayan Ergenlerin Yas Düzeylerine Etkisi deneysel desen bir çalışma ile incelenmiştir. Araştırma kapsamında deney ve kontrol gruplarında yer alan ergenler amaçlı örnekleme yöntemiyle Türkiye ilinde bulunan iki lise öğrencilerinden seçilmiştir. Çalışmaya on üç-on sekiz yaş aralığında yer alan son iki yıl içerisinde birinci ve ikinci derece yakınını kaybeden toplam yirmi ergen katılmıştır. Katılımcılardan on ergen deney grubunu oluştururken, on ergen kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırma kapsamında Kişisel Bilgi Formu ve Temel Yas Unsurları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni olan kayıp yaşayan ergenlerin yas düzeyi Temel Yas Unsurları Ölçeği(TYUÖ) ile değerlendirilmiştir. Psikoeğitim Programına başlanmadan önce deney ve kontrol grubunda yer alan ergenlerin velilerinden gerekli izinler alınarak Veli Onay Formu doldurulmuştur. Uygulama öncesinde deney ve kontrol gruplarına Kişisel Bilgi Formu ve TYUÖ uygulanmıştır. Ön-test ölçümlerinin ardından deney grubunda yer alan ergenlere altı oturumdan oluşan Yas Temelli Psikoeğitim Programı gerçekleştirilerek son test uygulanmıştır. Kontrol grubunda eğitim yapılmadan; sadece öntest ve sontest uygulaması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS.21 programı kullanılarak Bağımlı Gruplar T-Testi ve Mann Whitney-U testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre deney ve kontrol grubu TYUÖ ön test puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Gruplar başlangıçta benzer özellikler göstermektedir. Buna karşın yas temelli psikoeğitim programı sonucunda kontrol grubu son test puanları ile ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney grubunun TYUÖ imaj ve düşünceler, akut ayrılık, keder alt boyutları ile TYUÖ ön test ve son test puanları arasında son testler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunması araştırmanın önemli bulgularındandır. Deney grubu katılımcıların ön test ve son test puanları arasında imaj ve düşünceler (fark=4,2, p<.05), akut ayrılık(fark =3, p<.05), keder (fark =3,6, p<.05) alt ölçeklerinden aldıkları ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu bulunmuştur. Araştırmada yapılan analizler sonucunda Yas Temelli Psikoeğitim Programının Kayıp Yaşayan Ergenlerin Yas Düzeyleri üzerinde anlamlı etkisi olduğu, deney grubundaki katılımcıların anlamlı düzeyde psikoeğitim programından yararlandıkları görülmüştür. Kontrol grubu katılımcıların TYUÖ alt ölçeklerinden imaj ve düşünceler (fark=0, p<.05), akut ayrılık (fark =1,3, p<.05), keder (fark =0, p<.05) ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Analiz sonuçlarında kontrol grubunun ön test ve son test puanları arasında da anlamlı bir farklılaşma (p>.05) olmadığı görülmektedir. Eğitimin uygulanmadığı kontrol grubunda, üç alt ölçekten üçünde de herhangi bir değişiklik yaşanmamıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde kontrol grubunda yer alan ergenlerin yas düzeylerinde herhangi bir değişiklik olmadığı saptanmıştır. Yas Temelli Psikoeğitim Programı ile kayıp yaşayan ergenlerin yas düzeylerinde olumlu etki sağlanmıştır. Ayrıca bu grup rehberliği sayesinde ergenlerin kendileri ile benzer duyguları yaşayan akranları ile bir araya gelerek duygu ve düşüncelerini paylaşmasının önemi vurgulanmıştır. Anahtar Sözcükler: Yas, Yas Süreci, Yas Tepkileri, Ergen