Yazar "Sakarya, Seda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Emotional bullying towards children(IGI Global, 2022) Kanak, Mehmet; Sakarya, SedaIn the literature, the concept of emotional bullying is mental cruelty, mental injury, emotional or verbal abuse, emotional maltreatment, mental deprivation, emotional assault. Emotional bullying is one of the commonly used concepts related to emotional abuse. Emotional abuse has been defined as a form of behavior in which a person is deliberately and repeatedly subjected to non-physical acts by another person that harms their behavioral, emotional, and mental functioning. Although it is more harmful than other types of abuse, it is difficult to notice. This type of bullying can be seen alone, or it is more common because it accompanies other types of bullying. Using the child, forcing the child to take a side in domestic problems, isolating him from the society for fear of being harmed, leaving him alone, dressing the child in a way that is not suitable for the society and place in which he lives in a way that is ridiculed by his friends and environment are also considered as emotional bullying. © 2023, IGI Global. All rights reserved.Öğe Farklı Türde Liselere Devam Eden Öğrencilerin Sosyal Görünüş Kaygıları İle Sosyal Karşılaştırma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2020) Çakmak, Aygen; Sakarya, SedaBu araştırmanın amacı, farklı türde liselere devam eden öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı ile sosyal karşılaştırma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve bazı değişkenlerin sosyal görünüş kaygısı ve sosyal karşılaştırma puanlarında farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesidir. Araştırma Kırıkkale ilinde rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 2017-2018 eğitim-öğretim yılında farklı türde liselere devam eden (n=430) öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri hakkında bilgi almak amacıyla Genel Bilgi Formu, Hart vd. (2008) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması Doğan (2010) tarafından yapılmış Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği ve Şahin, Durak ve Şahin (1993) tarafından geliştirilen Sosyal Karşılaştırma Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler; t-testi, Varyans analizi ve Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin sosyal görünüş kaygılarının diğer türde liselere devam eden öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu, gelir durumunun sosyal görünüş kaygısı puanlarında anlamlı bir farklılık yarattığı ayrıca sosyal görünüş kaygısı ile sosyal karşılaştırma puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ancak sosyal karşılaştırma puanlarında lise türü, sınıf ve cinsiyet değişkenlerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir.Öğe MİZAÇ ÖZELLİKLERİNİN ÇOCUĞUN ZORBA VE KURBAN DAVRANIŞLARINI YORDAMA GÜCÜ(2020) Sakarya, Seda; Pekdoğan, SerpilBireyin sergilediği olumsuz davranış kalıpları içerisinde mizaç özelikleri önemli bir rol oynamaktadır. Çocukların mizaç özellikleri ile problem davranışları arasında sıkı bir ilişki olduğunu belirtilmektedir. Bireylerin davranışlarının büyük oranda şekillendiği ve yetişkinlik döneminde sergileyecekleri pek çok özelliklerinin belirlendiği bir dönem olan okul öncesi dönem, insan hayatında son derece önemli ve kritiktir. Bu bağlamda okul öncesi dönemden itibaren çocukların akran ilişkilerinin dinamiklerinin belirlenmesi ve daha büyük yaşlarda yaşanabilecek olan sorunların önüne geçilebilmesi açısından, bu araştırmada okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş çocukların mizaç özelliklerinin, zorba ve kurban davranışlarını yordama gücünü incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yordayıcı korelasyonel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 4-6 yaş aralığında olan çocuğa sahip 216 anne oluşturmaktadır. Çalışma grubunun seçilmesinde kolay ulaşılabilir olması amacıyla uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır Veriler Yoleri (2014) tarafından uyarlanan “Çocuklar İçin Mizaç Değerlendirme Bataryası- Ebeveyn Formu ” ve Özyürek ve Kurnaz (2019) tarafından geliştirilen “Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu” kullanılarak toplanmıştır. Ölçme araçları araştırmacılar tarafından, annelere uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde öncelikle normallik varsayımlarına bakılmış daha sonra değişkenler arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı Pearson Korelasyon katsayısı ile incelenmiş; zorba ve kurban davranışlarının yordayıcılarını belirlemek için ise \"çoklu regresyon” analizi yapılmıştır. Çoklu regresyon bulgularının, mizacın aktivite alt boyutunun, zorba çocuk davranışları ve kurban çocuk davranışlarını düşük düzeyde yordadığı görülürken, pasif zorba çocuk davranışları üzerinde yordayıcılığının olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Turkish adaptation of the Ideal Grandparent Scale(Wiley, 2022) Cakmak, Aygen; Sakarya, Seda; Sahin, HandePurpose This study tests the validity and reliability of the Ideal Grandparent Scale (IGS; Mansson, 2015) on university students. Design and Methods The Turkish version of the IGS was administered to 247 students at a university in Turkey to determine its validity and reliability. The students' mean age was 21.19 years (standard deviation = 1.69), with a range of 18-25 years. Findings The results showed a single factored construct with factor loads ranging from 0.748 to 0.917 and explaining 71.67% of the variance. The Cronbach's alpha coefficient of 0.96 indicated that the internal consistency of the scale items was high. Practical Implications The Turkish version of the IGS is valid and reliable for use in potential studies to be conducted in Turkey.Öğe Turkish Validity And Reliability Study of The Social Behavior Scale for Preschool Children(2020) Sakarya, Seda; Çakmak, Aygen; Şahin, HandeThis study was conducted to perform the validity and reliability analyses of the Social Behavior Scalefor Preschool Children (SBS). The data were obtained as a result of the evaluation of the social behaviorsof 315 children aged between 4 and 6, who were attending 6 independent kindergartens affiliated to theMinistry of National Education in Kırıkkale, by 20 teachers. In testing the validity of the scale, theexpert opinion was obtained for content validity, exploratory and confirmatory factor analysis was performed, and the significance of the difference between the test scores of the groups, the face validity andcharacteristics of which were known, was checked for construct validity. For testing the reliability of thescale, the internal consistency coefficient and the test-retest reliability coefficient were calculated foreach age group and each dimension of the scale. It was concluded that the sample included in the studywas adequate for the structural equation method. In the study, it was determined from the exploratoryfactor analysis and the confirmatory factor analysis that 15 items were gathered under 3 factors. In thereliability analysis of the scale, the total Cronbach’s alpha coefficient value was found to be 0.745Öğe University students' awareness profile on environmental sensitivity and global climate change(Springer, 2023) Sakarya, Seda; Guney, Mehmet; Akinci Demirbas, Ezgi; Cakmak, AygenEnvironmental sensitivity is defined as a person's willingness to engage in positive behavior concerning environmental issues. We need to sensitize and educate people to make them environmentally sensitive. Humans both affect and are affected by nature because they consume natural resources as if they were limitless. This interaction causes numerous environmental issues. The concept of climate change has risen to the top of the global agenda. This is especially true with the increase in greenhouse gases accumulating in the atmosphere. We need to help people develop habits early to make them eco-friendly individuals. In this context, we need to turn undergraduates into eco-friendly people because they are responsible for supporting children's development. We must associate environmental awareness with global climate change and offer related recommendations. The sample consisted of 414 undergraduates from the child development departments of health sciences faculties of public universities in Turkiye. Data were collected using a personal information form developed by the researchers, the University Students' Environmental Awareness Scale (USEAS) developed by Akbas and Kirimli (Kastamonu Educ J 27(3):1245-1256, 2019. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2973), and the Awareness Scale of University Students about Global Climate Change (ASUSGCC) developed by Deniz et al. (Int J Geogr Geogr Educ 43:252-264, 2021. https://doi.org/10.32003/igge.818561). The data were analyzed using one-way analysis of variance, Pearson's correlation test, and discriminant analysis. The results showed that participants from Central Anatolia had a significantly higher mean USEAS score than those from Southeast. There was a weak correlation between USEAS and ASUSGCC scores. The results also showed that participants' environmental and global climate change awareness explained 75% of the total variance of their recycling preferences.Öğe University students’ awareness profile on environmental sensitivity and global climate change(Springer Science and Business Media B.V., 2023) Sakarya, Seda; Güney, Mehmet; Akıncı Demirbaş, Ezgi; Çakmak, AygenEnvironmental sensitivity is defined as a person’s willingness to engage in positive behavior concerning environmental issues. We need to sensitize and educate people to make them environmentally sensitive. Humans both affect and are affected by nature because they consume natural resources as if they were limitless. This interaction causes numerous environmental issues. The concept of climate change has risen to the top of the global agenda. This is especially true with the increase in greenhouse gases accumulating in the atmosphere. We need to help people develop habits early to make them eco-friendly individuals. In this context, we need to turn undergraduates into eco-friendly people because they are responsible for supporting children’s development. We must associate environmental awareness with global climate change and offer related recommendations. The sample consisted of 414 undergraduates from the child development departments of health sciences faculties of public universities in Türkiye. Data were collected using a personal information form developed by the researchers, the University Students’ Environmental Awareness Scale (USEAS) developed by Akbaş and Kırımlı (Kastamonu Educ J 27(3):1245–1256, 2019. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2973), and the Awareness Scale of University Students about Global Climate Change (ASUSGCC) developed by Deniz et al. (Int J Geogr Geogr Educ 43:252–264, 2021. https://doi.org/10.32003/igge.818561). The data were analyzed using one-way analysis of variance, Pearson’s correlation test, and discriminant analysis. The results showed that participants from Central Anatolia had a significantly higher mean USEAS score than those from Southeast. There was a weak correlation between USEAS and ASUSGCC scores. The results also showed that participants’ environmental and global climate change awareness explained 75% of the total variance of their recycling preferences. © 2023, The Author(s), under exclusive licence to Springer Nature B.V.