Yazar "Sitrava, Reyhan Tekin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerle Toplama ve Çıkarma İşlemine Yönelik Kurdukları Problemlerin Analizi(2020) Özer, Ayşe; Karacaköylü, Arzu; Sitrava, Reyhan TekinBu çalışmanın amacı, 5. sınıf öğrencilerinin kesirlerle toplama ve çıkarma işlemine yönelik kurduklarıproblemleri incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül tek durum desenikullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Kırıkkale il merkezindeki iki farklı devletokulunda öğrenim gören 40 beşinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde tipikdurum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, altı açık uçlu sorudan oluşan problem kurmasoru seti kullanılarak toplanmış ve veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi kullanılarak analizedilmiştir. İlk olarak, öğrencilerin yazdıkları ifadeler problem, problem değil ve boş kategorileri olaraksınıflandırılmıştır. İkinci olarak, problem olarak kodlanan ifadeler, matematiksel açıdan doğru olupolmadıklarına göre analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin yazdıklarıifadelerin % 81.25’i problem kategorisinde, % 16.25’i problem değil ve % 2.5’i boş kategorisinde yeralmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda problem olarak değerlendirilen ifadelerdeki hatalarincelenmiştir. Buna göre, parça-bütün ilişkisini kuramama, kesir sayılarına doğal sayı anlamı yükleme,problemde ifade eksikliği ve veri eksikliği olarak isimlendirilen dört farklı hata türü tespit edilmiştir.Öğe An Investigation of the Complexity of the Problems Posed by Prospective Teachers: The Case of Whole Number(2024) Işık, Ahmet; Sitrava, Reyhan TekinThe aim of this case study is to examine the linguistic and mathematical complexity of the problems that prospective primary school teachers posed related to four operations with whole numbers. A Problem Posing Questionnaire was administered to 64 participants and semi-structured interviews were conducted with 20 of 64 participants. The data was analyzed through frequency analysis and descriptive analysis. The findings of the study revealed that many prospective teachers posed problems based on the single-statement problem root, without any relation/condition. That is, the linguistic complexity of the problems written by the prospective teachers is in the lowest level which is regarded as assignment category, regardless of the complexity of the problem situation. Furthermore, if the problem situations do not contain any relationship, then many prospective teachers had preferred to pose one-step problems. On the other hand, when the information in the problem situation is related to each other, then they were able to pose multi-step problems which could be regarded as complex problems in terms of mathematically. It can be concluded that although the complexity of the problem situation given to the prospective teachers does not affect the linguistic complexity of the problems they pose; it affects the mathematical complexity.Öğe Matematik Öğretmen Adaylarının Öğrencilerin Aritmetik Ortalamaya Yönelik Düşünüşünü Fark Etme Becerilerinin Geliştirilmesi: Bir Öğretim Deneyi(2024) Sitrava, Reyhan Tekin; Şahin, Neşe; Çopur, Nafiye Sümeyye; Baykal, Ayşegül AyıkolBu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının aritmetik ortalamaya yönelik mesleki fark etme becerilerinin belirlenmesi ve öğretim deneyi yöntemiyle geliştirilmesidir. Çalışmada, istatistik öğretimini kapsayan 8 haftalık öğretim dizisinde yaklaşık 3 hafta süren aritmetik ortalama öğretimine odaklanılmıştır. Çalışmanın verileri 3. sınıfta öğrenim gören 35 öğretmen adayından ön test, son test, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve öğretmen adaylarının öğretim deneyi sürecinde tutmuş oldukları günlükler vasıtasıyla toplanmıştır. Öğrencilerin Matematiksel Düşünmelerine Yönelik Mesleki Fark Etme kuramsal çerçevesinin üç bileşenine yönelik soruların olduğu ön-test ve son-test, aritmetik ortalamaya yönelik bir problem ve bu probleme ait üç öğrenci çözümü içermektedir. Veriler, aynı kuramsal çerçeve temel alınarak hazırlanan kodlama tablosu kullanılarak analiz edilmiştir. Ön-test sonuçları öğretmen adaylarının öğrenci düşünüşü odaklı istatistik öğretimine katılmadan önce öğrencilerin aritmetik ortalamaya yönelik problemlerdeki çözüm stratejilerini dikkate alma, öğrencilerin matematiksel kavrayışlarını yorumlama ve öğrencilere karşılık verme becerilerinin düşük olduğunu göstermektedir. Öğrenci düşünüşü odaklı istatistik öğretiminin sonunda, öğretmen adaylarının, dikkate alma, yorumlama ve karşılık verme becerilerini önemli derecede geliştirdikleri görülmektedir. Bu bulgular doğrultusunda, amaca yönelik planlanan ve sistemli bir şekilde yürütülen matematik eğitimi dersleri ile öğretmen adaylarının fark etme becerilerinin geliştirilebileceği söylenebilir.Öğe Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Mesleki Fark Etme Becerileri: Dikdörtgenler Prizmasının Hacmine İlişkin Problem Durumu(2022) Dısbudak, Ozge; Ucuzoğlu, Ayşe Nur; Işıksal, Mine; Karpuzcu, Seçil Yemen; Sitrava, Reyhan TekinBu çalışmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin dikdörtgenler prizmasının hacmine ilişkin bir probleme dair öğrenci düşünüşüne yönelik mesleki fark etme becerilerini belirlemektir. Bu amaca bağlı olarak çalışmada, Türkiye’nin altı farklı ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev yapan ve öğretmenlik deneyimi 15 yılı aşmamış 35 öğretmen ile çalışılmıştır. Jacobs, Lamb ve Philipp’in (2010) ortaya koyduğu “Öğrencilerin Matematiksel Düşünmelerine Yönelik Mesleki Fark Etme” kuramsal çerçevesinin bileşenleri kapsamında hazırlanan veri toplama aracında, Tekin-Sitrava’nın (2014) geliştirmiş olduğu dikdörtgenler prizmasının hacminin bulunmasına ilişkin bir probleme verilen farklı öğrenci yanıtları kullanılmıştır. Öğretmenlerden gelen yazılı veriler, Jacobs ve diğerlerinin (2010) kuramsal çerçevesi temel alınarak güncel çalışmalar ışığında uyarlanan kodlama tablosu aracılığı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, ortaokul matematik öğretmenlerinin dikdörtgenler prizmasının hacmine yönelik öğrencinin matematiksel stratejisini dikkate alma becerilerinin genellikle sınırlı ve tam düzeyde olduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun yetersiz ve sınırlı düzeyde yorumlama becerisine sahip olduğu gözlenirken, verilen öğrenci düşünüşüne genellikle ilgisiz ve yineleme düzeyinde karşılık verdikleri görülmektedir. Çalışmanın bulguları öğretmenlerin mesleki fark etme becerilerinin özellikle yorumlama ve karşılık verme boyutlarının geliştirilmesi gerektiğine işaret etmektedir.Öğe Pre-service elementary teachers' noticing expertise of students' mathematical thinking: the case of fractions(Taylor & Francis Ltd, 2023) Coskun, Sumeyra Dogan; Sitrava, Reyhan Tekin; Bostan, Mine IsiksalThe purpose of the study is to investigate pre-service elementary teachers' noticing expertise of students' mathematical thinking within the context of fractions. For this purpose, 32 pre-service elementary teachers were asked to examine students' answers and ways of thinking given in written excerpts related to fractions. The data was mainly analysed using the constant comparative method to identify similarities and differences in pre-service elementary teachers' answers based on the existing Professional Noticing of Children's Mathematical Thinking framework developed by Jacobs, Lamb, and Philipp ([2010]. Professional noticing of children's mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 41(2), 169-202.). The findings indicated that the vast majority of the pre-service elementary teachers showed at least a limited level in all professional noticing skills: attending, interpreting, and deciding how to respond. The findings serve to inform teacher educators to include written excerpts in their mathematics teaching courses and, thus result in improvement in pre-service teachers' noticing skills.Öğe Selecting and Sequencing Students' Solutions in Orchestrating Mathematical Discussions: Subtraction of Fractions(ANI PUBLISHING, 2020) Sitrava, Reyhan TekinThis study examined the decisions of the pre-service mathematics teachers about the students' solution methods related to subtraction of fractions while conducting mathematics discussions in terms of selecting and sequencing within the framework of 5 application models. Additionally, the pre-service mathematics teachers' reasons for their selection and sequencing were investigated. The participants of this study, designed as a single embedded case design model, were 30 pre-service middle school mathematics teachers. Data was collected through Selecting and Sequencing Question Set involving different student solutions and semi-structured interviews, and analyzed using content and frequency analysis method. Findings showed that most of the pre-service teachers have chosen right solution methods to discuss in the classroom and the majority of them ignore wrong solution methods. It has been concluded that pre-service teachers' reasoning for selecting and sequencing depend on pedagogical reasons and make their selection and sequencing without establishing any relationship among student solutions.Öğe Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bölme İşleminin Anlamına Dair Alan Bilgilerinin İncelenmesi(2020) Sitrava, Reyhan Tekin; Özel, Zeynep; Işık, AhmetBu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının bölme işleminin anlamına ve bu anlama bağlı olarak bölme işleminin modellenmesine ilişkin bilgilerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmış ve amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenen 25 sınıf öğretmeni adayı ile çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın verileri açık uçlu 2 problemden oluşan “Bölme İşleminin Anlamı” soru seti ile yarıyapılandırılmış görüşmeler vasıtasıyla iki aşamada toplanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, sınıf öğretmeni adaylarının yarısından fazlasının ilkokul 2. sınıf düzeyinde yer alan “Bölme işleminde gruplama ve paylaştırma anlamlarını kullanır” kazanımına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmadığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının yaklaşık üçte biri bölme işleminin farklı anlamlarını bilmekte ve verilen problemin bölme işleminin hangi anlamını içerdiğini ayırt edebilmektedir. Diğer taraftan, çalışmaya katılan sınıf öğretmeni adaylarının yaklaşık yarısının bölme işleminin modellenmesine yönelik yeterli bilgiye sahip olduğunu, yaklaşık üçte birinin bölme işleminin modellenmesine yönelik bilgilerinin yetersiz olduğunu ve kalanının da bölme işleminin modellenmesine yönelik yeterli bilgiye sahip olmadığını göstermektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının bölme işlemine yönelik alan bilgileri eksik olduğu için, sınıf öğretmenliği programında yer alan derslerde alan bilgilerinin artırılması büyük önem taşımaktadır. Öğretmenlik Uygulaması I-II derslerinde bu konuları anlatma deneyimi yaşamaları ve rehber öğretmenlerinden bu konularda geri bildirim alarak öğretmen adaylarının alan bilgilerinin güçlendirilmesi sağlanabilir.Öğe Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kavrama ve Seçmeye Dayalı Problem Kurma Durumlarında Kurdukları Problemlerin İncelenmesi(2018) Sitrava, Reyhan Tekin; Işık, AhmetBu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının doğal sayılarla dört işlem ile ilgili kurduklarıproblemleri ve problem kurma becerilerini incelemektir. Veriler, nitel araştırma yaklaşımlarıarasında yer alan durum çalışması yöntemi kullanılarak toplanmıştır. İki problem kurmadurumundan (Kavrama ve Seçme) oluşan Problem Kurma Soru Seti (PKSS), Türkiye’de OrtaAnadolu’daki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 72 sınıf öğretmeni adayınauygulanmıştır. Veriler içerik analizi yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göreöğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun kavrama ve seçmeye dayalı problem kurmadurumlarında zorluk yaşamamakta ve ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin seviyesine uygun sözelproblemler kurmaktadırlar. Fakat bazı öğretmen adaylarının kurdukları problemler kavramayadayalı problem kurma durumunda verilen matematiksel eşitliklere uygun değildir. Benzerşekilde, seçmeye dayalı problem kurma durumunda, birkaç öğretmen adayı problem kurma sorusetinde verilen duruma ve cevaba uygun problem kuramamışlardır. Problem kurmaçalışmalarında başarılı olmayan sınıf öğretmeni adaylarının problem kurma ile ilgili bilgi veinançlarının artırılması ve öğretmen yetiştirme programlarında problem kurma öğretimiyaklaşımına daha fazla yer verilmesi gerektiği önerilebilir. Öğretmenlerin kendi okutacaklarısınıflarda problem çözme çalışmalarının yanında problem kurma çalışmalarını da dahil etmelerigerektiği konusunda bilinçlendirilmeleri faydalı olacaktır.Öğe Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi(2018) Sitrava, Reyhan Tekin; Işık, AhmetBu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının doğal sayılarda dört işlem ile ilgili kurdukları problemleri ve problem kurma becerilerini incelemektir. Veriler, nitel araştırma yaklaşımları arasında yer alan durum çalışması yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya 72, sınıf öğretmeni adayı katılmış ve çalışmanın verileri iki sorudan oluşan “Serbest Problem Kurma Soru Seti” aracılığıyla toplanmıştır. Verileri analiz etmek için içerik analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, bazı öğretmen adaylarının yeterli müfredat bilgisine sahip olmadığı için kazanıma uygun olmayan problemler kurdukları belirlenmiştir. Ayrıca, sözel denklem yazan ve hiç problem kuramayan öğretmen adaylarının ise alan bilgisinin, problem çözme deneyiminin ve yaratıcılık yeteneklerinin yeterli düzeyde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu az işlemli sözel problemler kurmuşlardır. Bu doğrultuda, alan bilgisi (Temel Matematik I, II) ve alan eğitimi (Matematik Öğretimi I, II)derslerinin ders saatleri arttırılarak öğretmen adaylarının alan ve müfredat bilgilerinin artırılması sağlanabilir.