Yazar "Öğülmüş, Kürşat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Özel Eğitim Öğretmenliği Mesleki Etik Ölçeği(2020) Kalkan, Sinan; Öğülmüş, KürşatTüm meslek alanlarında olduğu gibi özel gereksinimli çocuklar ile çalışan özel eğitim öğretmenleri için demesleki etik ilkelere uygun bir şekilde mesleğini icra etmek çok önemli olmakla birlikte, aynı zamanda özelgereksinimli çocuklarla çalışıyor olmanın (tanılama, değerlendirme, müdahalede bulunmak, ilgili hizmetlerekarar vermek, işbirliği yapmak, yasal haklardan yararlandırmak gibi nedenlere bağlı olarak) vermiş olduğu birgerekliliktir. Ülkemizde özel eğitim öğretmenlerinin mesleki etik ilkeleri henüz yeni yeni çalışılmayabaşlanmıştır. Özel eğitim öğretmenleri için de son derece önemli olan mesleki etik davranışların gelişiminidesteklemeyi hedefleyen bu araştırmada, özel eğitim öğretmen ve uzmanlara yönelik mesleki etik ölçeğigeliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda tek faktör altında toplam 76 maddeden oluşan Özel Eğitim MeslekiEtik Ölçeği geliştirilmiştir. Bu araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. ÖzelEğitim Mesleki Etik Ölçeği maddelerinin iç tutarlılığını belirlemek amacıyla Cronbach Alpha ile hesaplanangüvenirlik indeks değeri, alpha=0.997 çok yüksek olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin değişkenler arasındaki ilişkiyibelirlemek amacıyla yapılan faktör analizine (Barlett Testi) göre değişkenler arasında ilişkinin olduğu(p=0.000<0.05) tespit edilmiştir. Faktör analizi sonucunda değişkenlerin toplam açıklanan varyansı %85.559olan tek faktör altında toplanmıştır. Bu çalışma kapsamında geliştirilen Özel Eğitim Mesleki Etik Ölçeğininsaçılım değeri ile özdeğer sayıları, ölçeğin tek faktörlü bir yapıda olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda eldeedilen bulgular Özel Eğitim Mesleki Etik Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.Öğe ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ TANILANMA SÜRECİ(2021) Öğülmüş, KürşatAmaç: Bu çalışmanın amacı özel öğrenme güçlüğü olançocukların tanılanma sürecinin çocuk ve ergen psikiyatristlerigörüşlerine göre değerlendirilmesidir.Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinedayalı bir fenomenoloji çalışmasıdır. Araştırmada veri eldesiyarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile sağlanmıştır.Araştırmanın katılımcı grubunu toplam 17 çocuk ve ergenpsikiyatristi oluşturmaktadır.Bulgular: Araştırma bulguları değerlendirme, sorunlar veöneriler başlıkları altında toplanmıştır. Değerlendirme ile ilgilibulgularda tanılamanın nasıl gerçekleştiğine ilişkin en fazlakodlanan madde “klinik görüşme/muayene” olurken, tanılamasürecinde kullanılan ölçme araçlarına ilişkin en fazla kodlananmaddeler “WISC-R” ve “Özel Öğrenme Güçlüğü Bataryası”olmuştur. Tanılama sürecinde ortaya çıkan sorunlara ilişkin enfazla kodlanan maddeler ise “öykü almada güçlük”, “dikkateksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ile sık birliktelik gösterdiğiiçin belirtilerin karışması” ve “öğretmenden bilgi alınamaması”şeklindedir. Öneriler ile ilgili doktorların ailelerdenbeklentilerine ilişkin kodlanan maddeler “açık ve net bir şekildeçocuğun yaşadığı güçlükleri anlatma” ve “düzenli takip ve sıkıgözlem yapmaları” olmuştur.Sonuç: Özel öğrenme güçlüğü tanılama sürecinde çoğunluklaklinik görüşmeye dayalı karar verildiği, bu süreçte riskgrubundaki çocukla ilgili öykü almada güçlük yaşandığı, bunedenle aileler ve öğretmenlerden daha kapsamlı bilgiyegereksinim duyulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilenbulgular doğrultusunda aileler ve öğretmenlerin, özel öğrenmegüçlüğü tıbbi tanılama sürecindeki rol ve sorumluluklarıhakkında bilgilendirilmeleri, araştırmacıların farklı gereksinimgruplarının tıbbi tanılama sürecini ele almaları ve özel öğrenmegüçlüğü tanılama sürecinde kullanılabilecek farklı ölçmearaçlarının geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmaları ve sonolarak hastanelerde görev alan psikologların nicelik yönündenarttırılması önerileri geliştirilmiştir.Öğe Review of International Studies on Multiple Disabilities(2020) Düzkantar, Ayten; Öğülmüş, Kürşat; Altın, Damla; Görgün, BoraThe aim of this study is to review the international studies of multipledisabilities carried out and to give a point of view to new studies through evaluatingthe studies via an analysis of literature between 2010 and 2020 years. With thataim, scientific studies published over the last ten years in the world about children,their families, services and practices provided for them about multiple disabilitieswere reviewed. The criterion for determining the international articles examinedwas that they were published in refereed journals. The review was carried out atelectronic databases. During reviewing, the databases of ERIC, EBSCO, Topic Searchand Primary Search and international scientific journals were reviewed using thekey words, special education, multiple disabilities, multiple impairments, severeand multiple disabilities between the years 2010-2020. Also, online indices werereached through the journals published in the related faculties of universities. 96articles of the studies made in the world between 2010-2020 were examined. Thearticles reached were examined in terms of aim, participants, methods, limitations,findings, and suggestions, and they were explained detailedly in the findings part.It is hoped that the researches examined in this study will serve as a model forfuture studies about multiple inabilities and increase the scientific interest.Öğe Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support Practices: Review of Studies in the Journal of Positive Behavior Interventions*(2016) Öğülmüş, Kürşat; Vuran, SezginSchoolwide Positive Behavioral Interventions and Support (SWPBIS) focuses on interventions in order to meet the social behavioral demands of schools with the help of a three-tiered model. The main aim in SWPBIS is to ensure behavioral success and academic achievement of students in schools. By analyzing the related studies it was seen that there are many studies focusing on the effectiveness of SWPBIS practices in schools and there is an ascending trend in the application of SWPBIS in schools. As a result, this study was conducted to review the experimental and quasi-experimental studies related to the SWPBIS published in the Journal of Positive Behavior Interventions (JPBI) between 1999 and 2015. The studies were examined in depth by using epistemological document analysis in 6 categorical areas: (a) purpose, (b) participants, (c) dependent variables, (d) method, (e) limitations, and (f) recommendations. Findings are discussed in accordance with the relevant literature. Finally, new proposals were made for new research and applicability in other countries.Öğe The effectiveness of POW + C-SPACE strategy provided by parents of children with writing difficulties on story-writing skills(Duzce University, Faculty of Education, 2021) Öğülmüş, KürşatIn this study, the POW + C-SPACE (Pick my idea-Organize my notes-Write and say more + Characters-Setting-Purpose-Action-Conclusion-Emotions) strategy developed on the basis of the self-regulated strategy development model (SRSDM) was presented through families to improve the story-writing skills of children with writing difficulties (WD) and its effects were evaluated. The study employed a multiple probe design with probe conditions across subjects, one of the single-subject research models. The study group consisted of three mothers and their children with WD. Mothers were taught the POW + C-SPACE strategy and were asked to present what they learned to their children at home. As a result of the study, it was concluded that when the POW + C-SPACE strategy was presented through parents, it was effective in developing the story-writing skills of children with WD. © 2021, Duzce University, Faculty of Education. All rights reserved.