Yazar "Gökdeniz, İsmail" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 22
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ABELL MODELİ’NİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSES YÖNTEMİ İLE ANALİZİ(Kırıkkale Üniversitesi, 2017) Kartal, Cihat; Gökdeniz, İsmail; Orhan, MineAbell Modeli, üç boyut çerçevesinde iş tanımı yapmak için kullanılmaktadır. Abell, farklı seviyelerde yapılan iş tanımlarının farklı anlamlar taşıdığını söylemektedir. Bu seviyelerden biri de program seviyesidir. Program seviyesinde iş tanımı, konumlandırma ve pazar bölümlendirme kararlarına yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada iş tanımı program seviyesinde ele alınarak üç boyutun göreli önemleri başka bir ifade ile boyutların öncelikleri belirlenmiştir. Boyutların göreli önemleri sırasıyla; pazarlama karması alternatifleri, müşteri ihtiyaçları ve müşteri segmentleri olarak bulunmuştur. Bununla birlikte çalışmada Abell Modeli temel alınarak bir işletmenin konumunun belirlenmesi Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) yöntemiyle yapılmıştır.Öğe Beden İmajı Memnuniyetinin Ve Materyalist Eğilimlerin Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi: Karşılaştırmalı Bir Araştırma(Kırıkkale Üniversitesi, 2018) Doğan, Ufuk; Dinç, Yusuf; Gökdeniz, İsmailTüketim kültürünün yaratıcısı olan modern insanın günümüzde geldiği nokta; insanların boş zamanlarında yapmış olduğu tüketim harcamaları, beden imajlarıyla ilgili düşünceleri, toplumda saygınlık kazanmaya yönelik gösterişçi tüketimleri ve metalara olan tutkuları materyalist eğilimleri özelinde incelenmiş, öğrencilerin bu konudaki eğilimlerinin ölçülmesi bağlamında bir inisiyatif alınmıştır. Bu çalışmada, gösteriş tüketiminin günümüzde geldiği noktadan hareketle, beden imajı memnuniyetinin ve materyalist eğilimlerin tüketici davranışlarıyla olan ilişkisi özel ve devlet üniversiteleri temelinde araştırılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda; Türkiye’de öğretim faaliyetlerini sürdüren, Kırıkkale, Nişantaşı ve Beykent Üniversitelerine kayıtlı öğrenciler araştırmanın ana kütlesi olarak belirlenmiştir. Kırıkkale Üniversitesi’nden 514, Nişantaşı Üniversitesi’nden 141 ve Beykent Üniversitesi’nden 320 öğrenciye yüzyüze anket yapılmış ve bu anketlerden elde edilen veriler SPSS 17.0 programında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular genel olarak değerlendirildiğinde, devlet üniversitesi olan Kırıkkale Üniversitesi ile özel üniversiteler olan Nişantaşı ve Beykent Üniversiteleri’nde temel farklılıkların materyalist eğilimler ve gösterişçi tüketim konularında gözlendiği ifade edilebilir.Öğe A Comparative Research to Identify the Factors That Affect the Branding in Electronic Commerce in View of the Customers and the Firms(2006) Elibol, Halil; Durukan, Tülin; Gökdeniz, İsmail; Keskin, SerhanGünümüzde pazarlama kavramına köklü değişiklikler getiren, yeni bir yön veren ve geleceğini belirleyen bazı ciddi oluşumlar yaşanmaktadır. İşletmelerin pazarlama programlarını, strateji ve uygulamalarını değiştiren trendlerin başlıcaları; bilgi teknolojilerindeki gelişmeler, internetin ticari amaçla kullanımı, küreselleşme sonucu değişen dünya ekonomisi, iş hayatında müşterinin artan değeri ve müşteri beklentilerinin değişimidir. Bu makalede, sözkonusu köklü değişimin en önemli unsuru olan internetin ticari amaçla kullanımı kapsamında, işletmelerin elektronik ortamda markalaşmaya yönelik çabalarının ve elektronik ortamda markalaşmayı etkileyen faktörlerin karşılaştırmalı bir araştırma sonucunda analizi amaçlanmıştır.Öğe An Early Warning Model for Turbulence Management by Using Analytic Hierarchy Process(2019) Kömürcü, Kıvanç; Gökdeniz, İsmailThe business environment is one of the main factors that affect its activities thereby the existence of the business is influenced, however; it has a dynamic structure which includes different conditions and situations. Turbulence conditions and situations, one of the features of the business environment, has an impact on the functions and actions of the business. It is a vital obligation for business activities to be continued and not to be interrupted in the conditions of the business turbulence. This should be provided by the business. Therefore, it is important to predict possible conditions or situations of turbulence in terms of maintaining the lifetime of the business. The aim of this study is to develop an early earning model for predicting turbulence conditions that a business can encounter in a macro and sectoral environment. In this study turbulence evaluation criteria and turbulence factors - related to the external environment of business are identified. The external environment factors of business are utilized according to criteria which determine turbulence conditions and situations. In the final phase of the study, turbulence degree of the business environment is determined. In this project Analytic Hierarchy Process that is a multiple criteria decision making technique was used. In the results of this study, it is seen that the turbulence degree of the business environment is % 72, 24 and this degree can be considered as a high level according to the method which was used in this study. When the outcomes of the study are evaluated, it can be observed that the turbulence degree of a business environment can be identified with the model recommended in this study. It can be said that knowing the turbulence degree of the business environment, in which it operates, provides an opportunity to manage the turbulence.Öğe Girişimciliğin Gelişim Süreci ve Girişimcilik Açısından Kazakistan(2009) Ercan, Salih; Gökdeniz, İsmailGirişimcilik faaliyet olarak çok eski tarihlere kadar gitse de girişimcilik alanında akademik çalışmalar son yıllarda artmıştır. İçinde bulunduğumuz yüzyılda meydana gelen ekonomik, siyasal, kültürel değişiklikler yeni girişimci anlayışını ortaya çıkarmıştır. Girişimcilik kavramı genellikle KOBİ'leri çağrıştırsa da günümüzün büyük işletmelerinin de ekonomik faaliyetlerine küçük işletme olarak başladıkları bilinmektedir. Joseph A. Schumpeter'in ortaya attığı dinamik girişimcilik kavramı son yıllarda büyük önem kazanmıştır. Tarihin hiçbir döneminde, iyi yetişmiş gerçek anlamda girişimcilik ruhuna sahip ve ekonomin itici gücünü oluşturacak bireylere olan ihtiyaç, bugünün bilgi toplumunda olduğu kadar hissedilmemiştir. Dolayısıyla girişimcilik ruhuna sahip bireyleri yetiştirecek toplumsal mekanizmaların kurulması, küresel başarının ön şartı olarak kabul edilmektedir. Bu çerçeveden bakıldığında girişimcilik açısından Kazakistan, ortak kültürel değerleri ve birçok sektörde cazip yatırım imkânlarıyla dikkat çekmektedir.Öğe İşletmelerde Küreselleşme İle Birlikte Personel İhtiyaç Durumu Tespiti Üzerine Bir Araştırma: Kırıkkale İli Örneği(2019) Gökdeniz, İsmail; Özhavzalı, Müzeyyen; Erduran, TuncayKüreselleşme, teknolojik gelişim, artan rekabet ve iş gücü piyasasındaki değişim aynı zaman da insan kaynakları yönetiminin, işletmeler içerisindeki rolünü de etkilemiştir. İşletmeler bu değişimlere ayak uydurabilmek için personel ihtiyacını da tekrar gözden geçirmek zorunda kalmaktadır. Bu çalışmada temel amaç Kırıkkale İlinde yer alan çok az sayıdaki büyük ölçekli işletme ve küçük ölçekli işletmeler için personel ihtiyaç durumunu küreselleşme etkisi ile incelemektir. Bu amaçla bir bilgi formu Kırıkkale İlinde faaliyet gösteren 150 işletmeye yüz yüze görüşme yapıldı. Elde edilen verilere t-testi ve varyans analizi yapılmıştır. Böylece işletmelerin küreselleşme ve teknolojik değişimlere göre personel ihtiyaç durumundaki değişimin durumu ortaya konulmaya çalışıldı. Bu kapsamda işletmelerin İldeki personel ihtiyacının karşılanması yönünde yerel dinamiklerden Kırıkkale Üniversitesi ve diğer meslek liseleri, mesleki eğitim kurumlarına açılacak bölümler, mezun edilecek öğrencilerin özelliklerinin piyasaya uygunluğu gibi birçok konuda planlama yapılması ile mevcut sorunlar tespit edilerek, sorunlara çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır.Öğe İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi(2018) Gökdeniz, İsmail; Korkmaz, FatmaAraştırmanın amacı, yerel bazda faaliyet gösteren gıda işletmelerinde alışveriş yapan tüketicilerin, sosyal sorumluluk kampanyalarına yönelik desteklerini, olumsuz düşüncelerini ve olumlu düşüncelerini, demografik özellikleri bakımından incelemek ve değerlendirmektir. Böylece işletmelerin uyguladığı kurumsal sosyal sorumluk kampanyalarının, tüketiciler tarafından nasıl değerlendirildiğini inceleyerek konunun önemi aydınlatılmakta ve işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk bilincine sahip olmalarına yardımcı olmak için öneriler sunulmaktadır. Araştırmada, öncelikle, konuyla ilgili kavramları açıklamak üzere literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra, kalitatif araştırma yöntemlerinden birincil veri taraması yapılarak kurumsal sosyal sorumluluk kampanyalarına yönelik tüketici düşüncelerinin nasıl şekillendiği ortaya konulmaktadır. Araştırma örneklemini Kırşehir ilinde yerel bazda faaliyet gösteren gıda işletmelerinde alışveriş yapan 430 tüketici oluşturmaktadır. Çalışmanın sonunda, yerel düzeyde faaliyet gösteren gıda işletmelerine ait kurumsal sosyal sorumluluk kampanyalarının tüketicileri nasıl etkilediği ortaya konularak, işletmelerin sosyal sorumluluk kampanyalarının desteklenmesinin gerekliliği ile ilgili tespitler yapılmakta ve tüketicilere yönelik benimsenecek kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarının etkin bir biçimde seçilebilmesi için çeşitli öneriler sunulmaktadır.Öğe Müşterinin firmaya şikâyet etme eğilimini etkileyen örgütsel faktörler üzerine uygulamalı bir çalışma(2012) Bozacı, İbrahim; Durukan, Tülin; Gökdeniz, İsmailSatın alınan mal veya hizmetle ilgili müşteri sorunlarının firmaya ulaştırılan bölümünün çözüme kavuşturulması çabaları veya şikâyet yönetimi, önemli bir pazarlama stratejisi olarak ifade edilmektedir. Ancak müşterilerin çoğu yaşadıkları sorunları firmaya iletmek yerine sessiz kalma, firmayı terk ederek cezalandırma, çevresine olumsuz imaj yayma gibi davranışlar sergilemekte ve müşteri sorunlarının farkına varılması ve çözülmesi zorlaşmaktadır. Dolayısı ile müşteri problemlerinin çözülmesi şikâyetlerin doğrudan firmaya ulaştırması ile mümkün olduğu görülmektedir. Bu noktada firmanın rolünün ve yapabilecekleri faaliyetlerin belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, müşterilerin şikâyetlerini firmaya iletme eğilimini etkileyen örgütsel faktörlerin belirlenmesidir. Bu doğrultuda şikâyet etme eğilimini etkileyen örgütsel faktörleri araştırmak amacıyla Kırıkkale Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak daha önceki çalışmalardan farklı ve yeni bir bakış açısı ile kurum güvenilirliği, kurum çalışanından duyulan memnuniyet, algılanan şikâyet sisteminin özellikleri, firmanın telafi politikasının olumlu algılanma düzeyi gibi “örgütsel faktörlerin” şikâyet etme eğilimi ile ilişkili olduğu ileri sürülmekte ve saha araştırması ile desteklenmektedir.Öğe Online Ortamda Reklama Yönelik Tutum, Gösteriş Tüketimi ve Alışveriş Bağımlılığı İlişkilerinin İncelenmesi(2020) Bozacı, İbrahim; Altın, Şaban; Gökdeniz, İsmailAmaç – İnternet erişiminin artması, internet kullanımının yaygınlaşması ve insanların zamanının önemli kısmını internet üzerinde geçirmesi, internet üzerinde sorunlu veya bağımlılık düzeyinde tüketici davranışlarının ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Davranışsal bağımlılık türlerinin günümüzün önemli ve yönetilmesi zor sorunlarından biri olduğundan hareketle gerçekleştirilen bu araştırmada, online alışveriş bağımlılığı ve bunu etkilemesi olası faktörleri ortaya koymak amaçlanmaktadır. Yöntem – Kırıkkale ilinde kolayda örnekleme yöntemiyle gerçekleştirilen anket çalışmasıyla birincil veriler toplanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizinde değişkenlerin yapısal geçerliliğine yönelik doğrulayıcı faktör analizi ve araştırma hipotezlerinin test edilmesine yönelik yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Bulgular – Araştırma sonuçlarına göre online reklama yönelik olumlu tutumun, online gösteriş tüketimini ve online alışveriş bağımlılığını pozitif yönde etkilediği fikri desteklenmiştir. Ayrıca online prestij tüketiminin, online reklama yönelik tutumun online bağımlılık üzerindeki etkisinde kısmi aracılık rolü üstlendiği tespit edilmiştir. Tartışma – Tüketicinin online ortamdaki reklamlara yönelik tutumlarının, online ortamdaki alışveriş bağımlılığını ve online gösteriş tüketimini etkilediği şeklinde varılan sonuç, geleneksel alışverişlere yönelik gerçekleştirilen araştırmalarla benzerdir. Dolayısıyla online reklamlara yönelik tutumun, araştırmada incelenen değişkenler başta olmak üzere, online ortamda tüketici davranışlarını etkileyen bir değişken olduğu anlaşılmaktadır.Öğe Örgütsel Etik İklimin İş Gören Motivasyonuna Etkisinde Örgütsel Özdeşleşmenin ve İş Tatmininin Aracı Rolü(2023) Öztürk, Aslı; Gökdeniz, İsmailAmaç –Bu çalışmanın amacı, iş görenlerin örgütsel etik iklim algılarının iş gören motivasyonuna etkisinde, örgütsel özdeşleşmenin ve iş tatmininin aracılık rolünü belirlemektir. Çalışanların örgütsel etik iklim, iş tatmini ve örgütsel özdeşleşme düzeylerinin, motivasyon düzeylerine olan etkisini belirlemek, ilgili değişkenlerin, iş gören motivasyonuna nasıl etki ettiğini belirlemekte araştırmanın amaçları arasında yer almaktadır. Yöntem –Değişkenler arasındaki etkileşimlerin belirlenmesine yönelik olarak ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada, kamu kurumlarında görev yapan 575 çalışandan elde edilen verilerin analizi için SPSS ve AMOS programları kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin analizinde ve aracı değişken etkisinin olup olmadığının test edilmesinde Yapısal Eşitlik Modellemesi tercih edilmiştir. Bulgular –Araştırma sonucunda, bireylerin örgütsel etik iklim algıları ile motivasyon düzeyleri arasında bir ilişki olduğu; olumlu bir örgütsel etik iklim algısının iş gören motivasyonunu pozitif etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca etik iklimin iş tatminini, örgütsel özdeşleşmenin iş gören motivasyonunu ve benzer şekilde iş tatmininin de iş gören motivasyonunu yordadığı, örgütsel etik iklimin işgören motivasyonuna etkisinde örgütsel özdeşleşme ve iş tatmininin kısmi aracılık etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Tartışma–Bu çalışmanın; etik iklimin iş gören motivasyonu, örgütsel bağlılık, iş tatmini ve iş gören performansını pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilediği yönündeki bulguları ilgili literatürü destekler niteliktedir. Bu doğrultuda olumlu algılanan bir etik iklimde, iş görenlerin motivasyonlarının yükselmesi ve neticede iş tatmini ve örgütsel özdeşleşme düzeyine de olumlu etkileri olacağı değerlendirilmektedir.Öğe Paternalist Liderlik Davranışının Örgütsel Özdeşleşme Üzerindeki Etkisinde Çalışanların İşe Tutkunluk Düzeylerinin Aracılık Rolü(2018) Korkmaz, Fatma; Gökdeniz, İsmail; Zorlu, KürşadBu çalışmada, algılanan paternalist liderlik davranışının yardımsever, ahlâki ve otoriter liderlik alt boyutları ile çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki etki ve bu etkide çalışanların işe tutkunluk düzeylerinin aracılık rolü incelenmektedir. Bu kapsamda; öncelikle paternalist liderlik, örgütsel özdeşleşme ve işe tutkunluk konusunda oluşturulan kavramsal çerçeve sunulmaktadır. Ardından, araştırma kapsamında gerçekleştirilen anket uygulamasına ilişkin bulgu ve sonuçlara yer verilmektedir. Araştırmanın örneklemi, yüz yüze anket yöntemi ile ulaşılan, Kırşehir ilinde faaliyet gösteren kamu kurumları ve özel sektör kuruluşları bünyesinde çalışan toplam 1032 çalışandan oluşmaktadır. Anket formunda likert tipi ölçek kullanılmış, araştırma modeli olarak ise yapısal eşitlik modeli (YEM) tercih edilmiştir. Verilerin analizi için SPSS 22.0 paket programı ve AMOS 24 YEM programı birlikte kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgu sonuçlarına göre, paternalist liderliğin otoriter liderlik alt boyutunun örgütsel özdeşleşme üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığı ve dolayısıyla işe tutkunluğun aracılık rolünün incelenemeyeceği, bunun yanı sıra paternalist liderliğin yardımsever liderlik alt boyutunun örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisinin bulunduğu, işe tutkunluğun bu etkide tam aracılık rolünün olduğu, aynı zamanda paternalist liderliğin ahlaki liderlik alt boyutunun da örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisinin bulunduğu, fakat işe tutkunluğun bu etkide kısmi aracılık rolünün olduğu tespit edilmiştir.Öğe SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA(2019) Bozacı, İbrahim; Beğdeş, Rukiye Nur; Gökdeniz, İsmailSağlık uyarı etiketleri, son zamanlarda bilinçlenen tüketiciye ürünle ilgili mesajları iletmede ve onları etkilemek amacıyla kullanılan yöntemlerden biridir. Sağlık uyarı etiketleriyle ilgili işletme kararlarının etkinliği, bunların tüketiciler üzerindeki etkilerinin bilinmesiyle mümkündür. Bu çalışmada, sağlık uyarı etiketlerinin tüketilerin algılanan kalite, algılanan sağlık riski ve satın alma eğilimine etkileri incelenmektedir. Bunların yanında, sağlık uyarı etiketlerinin, algılanan kalite ve algılanan sağlık riskinin satın alma eğilimi üzerindeki etkisinde düzenleyicilik rolü de araştırılmaktadır. Kısaca araştırmada “Sağlık uyarı etiketleri, tüketicinin algıladığı sağık riski, algıladığı kaliteyi ve satın alma eğilimini etkilemekte midir?” ana sorusu yanıtlanmaya çalışılmaktadır. Araştırmada, öncelikle sağlık uyarı etiketlerinin tüketiciye etkileriyle ilgili gerçekleştirilen araştırmalar incelenmekte ve sağlık uyarı etiketlerinin tüketicinin algıladığı kalite, algıladığı sağlık riski ve satın alma eğilimine etkisi, krem çikolata ürünü bakımından irdelenmektedir. Araştırma kapsamında kolayda örnekleme yöntemiyle 300 tüketiciden veri toplanmaktadır. Elde edilen veriler analiz edilmekte ve sonuçlar yorumlanmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; olumsuz sağlık uyarı etiketinin krem çikolata ürünüyle ilgili algılanan sağlık riskini artırdığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan olumsuz sağlık uyarı etiketinin satın alma eğilimini etkilemediği ve olumlu sağlık uyarı etiketinin satın alma eğilimini artırdığı tespit edilmiştir. Bunların yanında; olumsuz sağlık uyarı etiketinin, algılanan sağlık riskinin satın alma eğilimi üzerindeki etkisinde ve olumlu sağlık uyarı etiketinin, algılanan kalitenin satın alma eğilimi üzerindeki etkisinde düzenleyici rol üstlendiği görülmüştür.Öğe Şikâyet yönetim süreci sonrası memnuniyeti etkileyen faktörler üzerine uygulamalı bir araştırma(2011) Gökdeniz, İsmail; Bozacı, İbrahim; Karakaya, ErtuğrulMüşteri beklentilerinin karşılanmaması sonucu oluşan tatminsizliğin ifade edilmesi olarak tanımlanan müşteri şikâyetlerinin özenle ele alınıp çözülmesi, pazarlama biliminde müşteri memnuniyetinin sağlanması ve müşterilerin elde tutulmasında önemli bir yöntem olarak görülmektedir. Bu çalışmanın ana hedefi; işletmelerin müşteri şikâyetlerini ele alışı ve çözme süreci sonrasında müşteride meydana gelen memnuniyeti etkileyen faktörlerin tespit edilmesidir. Ayrıca şikâyet yönetim süreci sonunda müşteride oluşan memnuniyet durumu ile tekrar satın alma ve olumsuz ağızdan ağıza iletişim davranışı arasındaki ilişkileri aydınlatmak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yüz yüze anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Araştırma çerçevesinde; “Şikayet Süreci Memnuniyeti”, “Olumsuz Ağızdan Ağıza İletişim”, “Tekrar Satın Alma Eğilimi”, “Kurum güvenirliği”, “A Tipi Kişiliğe Sahip Olma Düzeyi”, “Algılanan Sonuca Yönelik Adalet”, “Algılanan Prosedüre Yönelik Adalet”, “Algılanan Etkileşime Yönelik Adalet” olarak belirlenen değişkenler arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ile incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Bu çerçevede algılanan kurum güvenilirliği, A tipi kişiliğe sahip olma düzeyi, algılanan etkileşime yönelik adalet, prosedüre yönelik adalet ve sonuca yönelik adalet ile şikâyet sürecinden duyulan memnuniyet arasında olumlu ilişkiler tespit edilmiştir. Bunların yanında şikâyet süreci sonrası oluşan memnuniyet düzeyi ile tekrar satın alma eğilimi ve olumsuz ağızdan ağza iletişim davranışları arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.Öğe Sorunlu Kredilerin Banka Karlılığı Üzerindeki Etkisi: Türk Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Uygulama(2018) Kılınç, Efe Can; Gökdeniz, İsmail; Kılınç, YalçınBankaların tahsis ettiği kredilerin belirli bir vade sonunda ödenmemesi, bankaların kaynaklarınıverimli ve etkin kullanmasını engelleyerek karlılık oranlarının azalmasına neden olmaktadır.Bankaların sorunlu kredi problemleri özellikle kredi patlamasının yaşandığı ve finansalistikrarsızlıkların arttığı dönemlerde baş göstermektedir. Bu krediler bankacılık sisteminin genelindeartış gösterdiği zaman, bankalar reel piyasaları fonlama görevlerini ifa edememekte, bu durumekonomide resesyon eğilimlerinin güçlenmesine zemin hazırlamaktadır. Türkiye’de yaşanan 2000-2001krizleri, bankaların yeniden yapılandırılması ve sorunlu kredi borçlarının düzenlenmesine nedenolmuştur. Bu çalışmada Türk Bankacılık sektöründe sorunlu kredilerin kar oranları üzerindeki etkisi2003Q1-2015Q4 dönemi için Panel Veri Modelleri (POLS, FE ve RE) kullanılarak tahmin edilmiştir.Analizler sonucunda, sorunlu kredilerin özkaynak karlılık oranlarını beklentiler dâhilinde azalttığıgörülmüştür.Öğe Strategic Disaster Management With ‘Family’ As A Decision Layer And Participatory Local Planning(2018) Yetiş, Özcan; Gökdeniz, İsmailDisaster risks are usually managed by central planning functions of national governments, consequently local knowledge of various geographies and cultures cannot be transferred to the planning processes effectively. This situation leads to the lack of community support for the disaster risk management issues. Article models three strategic decision layers, namely (1) national management, (2) risk mitigation planning group which is formed by related shareholders and stakeholders, and (3) family, to manage disaster risks effectively; and calls it as ‘strategic disaster management’. Model claims that participation in the planning processes of which local knowledge is made use causes public motivation on support of disaster management processes and forms social consciousness as well.Öğe Stratejik Pazarlama Performansını Belirlemeye Yönelik Bir Model Önerisi(2020) Aydın, Şeyma Nur; Gökdeniz, İsmailKüreselleşme ile birlikte teknolojide yaşanan gelişmeler, rekabetin yoğunlaşması, insan ihtiyaçlarının artması ve çeşitlenmesi pazarlama faaliyetlerinde pek çok gelişmeye neden olurken, pazarlamanın kontrolünü de zorunlu hale getirmiştir. Pazarlama kontrolü için performans ölçütlerinin seçimi son derece önemlidir. Bu nedenle pazarlama yöneticileri faaliyet gösterilen sektör ve işletme türüne göre doğru performans ölçütlerini belirlemeye çalışırlar. Bazı ölçütler sektöre ve işletmeye uymamasına rağmen sadece kantitatif verilere dayanması gibi sebeplerle yine de tercih edilmektedir. Ancak ölçüt seçiminde gerçekçi davranmak gerekir. Kolay ölçülmesinden dolayı sadece kantitatif verilerden yararlanmak geleceğe yönelik doğru bir bilgi sunmayabilir. Bu nedenle pazarlama performansının belirlenmesinde kantitatif ve kalitatif verilerin birlikte değerlendirildiği bir yaklaşım izlemek daha uygun olabilir. Bu çalışmada pazarlama performansının belirlenmesi için hem finansal hem de finansal olmayan ölçütlerin bir arada yer aldığı hiyerarşik bir model önerilmiştir. Çalışmada kullanılan pazarlama performans ölçütleri literatür taraması ve konuyla ilgili bilimsel çalışmalara sahip olan akademisyenlerin görüşleri sonucunda şekillenmiştir. Bununla birlikte, çalışmaya konu olan işletmenin pazarlama performansını ölçerken baz aldığı pazarlama stratejileri öğrenilmiştir. Değerlendirme, pazarlama yöneticisinin bu stratejiler doğrultusunda performans ölçütlerine verdiği puanlama ile gerçekleşmiştir. Performans ölçütlerinin ağırlığı Analitik Hiyerarşi Prosesi yöntemi ile hesaplanmış ve hiyerarşik model oluşturulmuştur. Çalışmanın son aşamasında ise işletmenin pazarlama performans ölçütlerinin mevcut durumu hakkında genel değerlendirme yapılmıştır.Öğe A STUDY FOR BUSINESS INTERNAL ENVIRONMENT TURBULENCE MANAGEMENT(2019) Kömürcü, Kıvanç; Gökdeniz, İsmailThe aim of this study is to create and analyze a Turbulence Management Model for the internal environment of a business. In this study, the Analytic Hierarchy Process has been used. In the first phase of the study, model is created. In the turbulence model, the weights of the turbulence characteristics, the weights of the internal environment factors, the weights of the management functions are calculated with the Analytic Hierarchy Process. According to the results of the study, in internal environment, the weights of creating turbulence of the characteristics complexity, changeability, predictability which are in model recommended can be identified. The second result is that it has been determined that each internal environment factor is important in what degree according to turbulence characteristics. Another result is that the priorities of the management functions can be calculated according to each internal environment factor. Consequently; for business within the research, it is determined that coordinating function is important at first in turbulence management. Secondly important management function is controlling. It is determined that these two management functions are respectively followed by directing, planning and organizing functions. The results of the study give information about which business requires giving priority what management functions.Öğe Travmatik Olayların Tüketici DavranışlarınaEtkilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma(2020) Karakaya, Ertuğrul; Bozacı, İbrahim; Gökdeniz, İsmailGünümüz piyasa şartlarında; faaliyet gösteren işletmeler, hangi sektörde olursa olsun kendilerini aşırı zorlayan bir rekabet ortamına maruz kalmaktadır. Bu aşırı yoğun ve bunaltıcı rekabet ortamı işletmeler için; rakiplerinden farklı ürünler ortaya koymaları konusunda geçmişe göre çok daha fazla zaruri hale gelmiştir. İşletmeler farklıürünler ortaya koyabilmek için tüketici istek ve ihtyaçlarını farklı şekilde analiz etmeleri gerektiğinin farkındadır. Tüketici beklentilerini analiz ederken de, tüketicilerin psikoljik durumlarını doğru anlamanın önemini bilmektedirler. Bu yüzden tüketici tercihlerindeki değişimi anlayabilmek için farklı yönlerden incelemeler yapmaktadırlar.Araştırmalar travmatik olaylar neticesinde, insanların tüketim davranışlarının değişebileceğini göstermektedir. Ancak konuyla ilgili gerçekleştirilen araştırmalar dahaçok felaket gibi toplumsal düzeyde yaşanan travmatik olaylarla ilgilidir. Diğer taraftan hane içi şiddet gibi bireysel travmatik olayların yaygın olmasından dolayı, bu tür travmatik olayların tüketim üzerindeki etkilerinin incelenmesi gerektiği düşünülmektedir.İnsan hayatını olumsuz etkileyen sıra dışı olumsuz olayların, tüketim davranışlarını da etkilemesi söz konusudur. Bu araştırmada, travmatik olayların belirli tüketim davranışlarına etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda öncelikle travmatik olayların birey ve tüketicilere etkilerine yönelik ikincil veriler incelenmektedir. Ardından, 2019 yılı içinde nitel veri toplama yöntemiyle travmatik olay yaşayan 48 katılımcıdan veri toplanmakta ve elde edilen veriler içerik analizinetabitutulmaktadır. Araştırma sonucunda, travmatik olayların tüketicilerin sigara ve alkol kullanmaya başlamasına neden olabildiği, plansız satın almalarını artırabildiği veya azaltabildiği, rahatlatıcı tüketimleri ve zorlayıcı alışverişleri artırabildiği ve fiyat duyarlılığını artırabildiği veya azaltabildiği tespit edilmektedir. Bu sonuçlar, bireysel düzeyde yaşanan travmatik olayların tüketici davranışlarını etkileyebildiği iddiasını desteklemektedir. Son olarak araştırma bulguları tartışılmakta ve öneriler geliştirilmektedir.Öğe Tüketicinin Çekiliş Bağımlılığına Yönelik Bir Saha Araştırması(2020) Bozacı, İbrahim; Altın, Şaban; Gökdeniz, İsmailKumar ve piyango gibi davranışsal bağımlılık türleri ve neden olduğu sorunlar çok sayıda araştırmada incelenmesine karşın, bu gibi faaliyetlere benzerlik gösteren işletmelerin çekilişlerinin de tüketiciler için bağımlılık konusu olabileceği bu araştırmada tartışılmaktadır. Tüketicinin işletme çekilişlerine yönelik bağımlılığının, piyango ve kumar bağımlılığı literatüründen yararlanılarak sorgulandığı araştırmada, Kırıkkale ilinde anket yöntemiyle birincil veriler toplanmakta ve analiz edilmektedir. Analiz sonuçlarına göre çekiliş bağımlılığının varlığı desteklenmekte ve katılımcıların % 8’inde çekiliş bağımlılığı olduğu tespit edilmektedir. Ayrıca, çekilişe yönelik etik algılamalar, çekilişe katılmaktan kaynaklı olumlu duygular ve çekilişi kazanamamaktan kaynaklı olumsuz duyguların, çekiliş bağımlısı olanlarda anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Son olarak araştırma bulguları yorumlanmaktadır.Öğe Ücretsiz Müzik Ürünlerinin Erişim Temelli Tüketimi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma(2018) Bozacı, İbrahim; Gökdeniz, İsmailTeknolojik gelişmelere bağlı olarak müzik, makale, kitap, oyun gibi dijital formattaki ürünlerin internet erişimisağlanarak tüketilebilmesi, erişim temelli tüketimin (access based consumption) temel tüketim biçimlerinden biriolmasına neden olmaktadır. Ancak pazarlama alanında tüketici davranışları daha çok somut nitelikte mallar veya soyutnitelikteki hizmetlerin tüketilmesi bakımından incelenmiştir. Erişim temelli tüketimin ve bu davranış ile ilişkili faktörlerinaraştırılması, tüketici davranışlarını anlama bakımından önemlidir. Bu çalışmada, erişim temelli tüketim ve erişim temellitüketimle ilişkili faktörlerle ilgili araştırmalar öncelikle incelenmektedir. Ardından, genç tüketicilerin müzik dinlemedavranışlarında erişim temelli tüketim ve bu tercihle ilişkili faktörlere yönelik anket çalışması gerçekleştirilmektedir. Bukapsamda, erişim temelli müzik dinleme sıklığı ile erişerek dinlemeden kaynaklı memnuniyet, psikolojik sahiplik algısı,algılanan risk ve erişim temelli dinlemeye yönelik olumlu tutum arasındaki ilişkiler incelenmektedir. Ayrıca katılımcılarıncinsiyet ve gelir düzeyine bağlı olarak araştırma değişkenlerindeki farklılıklar incelenmektedir. Neticede araştırmadeğişkenlerinin erişim temelli müzik dinleme sıklığıyla ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Son olarak araştırma bulgularıyorumlanmaktadır.