Yazar "Kayadibi, Nuray" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dijital Okuryazarlık Bağlamında Ortaokul Türkçe Ders Kitapları(2022) Pehlivanlı, Büşra; Kayadibi, NurayDijital okuryazarlık “dijital teknolojik araçları kullanarak bilgiye ulaşma ve bilgi üretme becerisi” olarak tanımlanmaktadır. Bireylerin dijital ortamlarda bilgiye ulaşmalarını, anlamalarını, yorumlamalarını ve bu bilgiyi kullanıp üretim yapmaları üzerine kurulu bir süreçten oluşmaktadır. Dijital okuryazarlık becerisinin gelişmesinde dört temel dil becerisinin etkisi büyüktür. Ana dilini etkili biçimde kullanan birey dijital ortamlarda da etkili kullanmalıdır. Bu çalışmanın amacı Türkçe Dersi Öğretim Programı’na (2019) göre yazılan ortaokul Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık becerileri bağlamında incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi durum çalışmasıdır. İlgili alan yazın ve Dijital Okuryazarlık, Beceriler ve Hazırlık için Küresel Standartlar Çerçevesi (DQ Çerçevesi) incelenmiş, doküman inceleme maddeleri oluşturulmuştur. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (2019) dijital okuryazarlık becerisi ile ilgili kazanımlar tespit edilmiş, kazanımlara göre Türkçe ders kitapları incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda dijital okuryazarlık ile ilişkili kazanım sayısının etkinlik sayısına yansımadığı görülmüştür. Etkinlik sayısı daha azdır. Dijital okuryazarlığa en az yer veren 7. sınıf ders kitabıdır (%2,34); en fazla yer veren 5.sınıf ders kitabıdır (%5,2). Bu oranın yetersiz olduğu düşünülmektedir. Ayrıca kitaplardaki bağlantı adreslerinin güncel olmadığı tespit edilmiştir. Etkinliklerin bir kısmı da dijital içeriği tam anlamıyla yansıtmamaktadır.Öğe DİNLEME KONUSUNDA YAPILAN EĞİTİM ARAŞTIRMALARININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ(2022) Kayadibi, NurayBu araştırmanın amacı, WoS veri tabanında, eğitim araştırmaları kategorisinde yer alan “dinleme” üzerine yayımlanmış akademik çalışmaların bibliyometrik analizini gerçekleştirmektir. Web of Knowledge Web sayfasında tüm WoS veri tabanlarında “listening” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma başlıklarında tarama yapılmıştır. Çalışmada veri tabanında 1973-2021 yılları arasında 48 yıllık bir süreci kapsayacak şekilde tarama yapılmıştır. Arama sonucunda 7664 akademik çalışmaya ait bibliyometrik veriye ulaşılmış ve çalışmada kullanılmıştır. Veri analizi tekniği olarak bibliyometrik analiz kullanılmıştır. Çalışma kapsamında incelenen akademik yayınların araştırma konuları ve yönelimleri, yayınlardaki anahtar kelimeler üzerinden görsel olarak haritalandırılmıştır. Bu doğrultuda WordArt çevrim içi kelime bulutu yazılımı tercih edilmiştir. Dinleme ile ilgili 7664 akademik çalışmanın anahtar kelimelerinin sosyal ağ analizi bibliyometrik analiz araçlarından VOSviewer (Version 1.6.16) paket programı aracılığıyla görselleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda WoS veri tabanında dinleme ile ilgili en çok 2018 yılında yayın yapıldığı tespit edilmiştir. Alanda çoğunlukla İngilizce yayın yapıldığı ve tür olarak makale yoğunluğu belirlenmiştir. Kaliforniya Eyalet Üniversitesi Sistemi dinleme ile ilgili yayın yapan yazarların çalıştığı kurum olarak ilk sırada yer almaktadır. Alanda en çok yayın Taylor & Francis’de yapılmıştır. En çok yayın yapılan ülke ve en çok iş birliği ağına sahip ülke ABD’dir. Dinleme ile ilgili yapılan bilimsel yayınlarda en çok dinleme, dinlediğini anlama, eğitim, yüksek öğretim, iletişim, motivasyon, değerlendirme gibi kavramların kullanıldığı tespit edilmiştir. Dinleme üzerine yayımlanan çalışmalarda en çok atıfı alan kaynağın, Gary Buck tarafından 2001 yılında yayımlanan “An overview of listening comprehension.\" isimli çalışma olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın alandaki araştırmacılara geniş bir çerçeve çizdiği ve alana katkı sunacağı düşünülmektedir.Öğe Hüseyin Yurttaş’ın Çocuk Kitaplarının Çocuk Edebiyatı Yapıtlarında Bulunması Gereken Özellikler Açısından İncelenmesi(2021) , Yasin; Kayadibi, NurayÇalışmada, Hüseyin Yurttaş’ın çocuk kitapları, çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gerekenözellikler açısından incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Hüseyin Yurttaş’ın çocuk kitaplarıarasından rastlantısal yöntemle seçilen 15 hikâye kitabı oluşturmaktadır. Hikâyelerinincelenmesinde nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Örneklemioluşturan çocuk kitapları “Çocuklara Seslenen Yazınsal ya da Öğretici Kitapları DeğerlendirmeÖlçeği” kullanılarak incelenmiştir. Hikâyeler tasarım ve resim özellikleri açısından incelendiğinde,resimlemelerde renk unsurunun psikolojik etkisinden faydalanılmadığı, ciltleme ve kâğıtkullanımından kaynaklı bazı sorunların olduğu tespit edilmiştir. İçerik açısından bakıldığında isehikâyelerde çocukların düzeyine uygun konuların işlendiği, bunların özgün ve tutarlı bir şekildekurgulandığı belirlenmiştir. Çocukların kişilik gelişimlerini kuvvetlendirecek karakterlergeliştirildiği ve iletiler sunulduğu görülmüştür. Temaların sevgi üzerine yapılandırıldığı, insana vedoğaya özgü durumların yansıtıldığı, Türkçenin anlatım gücü ve olanaklarının çocuğun dilseldüzeyine uygun olarak kullanıldığı, hikâyelerde çocuğun örnek alabileceği bir dil ve anlatımçerçevesinin oluşturulduğu belirlenmiştir.Öğe Makedonya’da İlköğretim 7. Sınıfta Öğrenim Gören Türk Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi(2018) Kayadibi, Nuray; Demir, NecatiTarih boyunca Makedonya, değişik isimlerle tanınmış ve bir kültür mozaiği görünümü sergilemiştir. Coğrafi sınırları, sosyolojik yapısı, dini çeşitliliği ile her daim dikkat çeken ve karışık bir bölge olan Makedonya, Türk tarihi açısından da önem arz etmektedir. Makedonya'da günümüzde azımsanmayacak sayıda Türk soylu yaşamaktadır. 1991 yılında bağımsızlığına kavuşan Makedonya Cumhuriyeti'nde Türklerin anayasal hakları korunmuştur. Bu haklardan en önemlisi de hiç kuşkusuz ana dilinde eğitim hakkıdır. Bu topraklarda tarihî süreç içerisinde inişli çıkışlı bir tablo sergileyen Türkçe eğitimi, bugün çeşitli sıkıntılarla birlikte devam etmektedir. Araştırmada Makedonya Cumhuriyeti'nde ilköğretim okulları 7. sınıfta öğrenim gören Türk öğrencilerin konuşma beceri seviyelerini tespit etmek amaçlanmıştır. Öğrencilerin konuşma becerileri farklı değişkenler açısından da ele alınmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Makedonya'da devlet okullarının ilköğretim 7. sınıfında öğrenim gören 310 Türk öğrenci ile çalışılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin konuşma becerilerinin düşük seviyede olduğu belirlenmiştir. "Konuşmaya başlama" düzeylerinin diğer içeriklere göre daha yüksek olduğu, "dil ve anlatım", "ses, vurgu ve tonlama" ve "Konuşmanın gelişme bölümü" boyutlarının ortalama düzeye sahip olduğu belirlenmiştir. "Konuşmanın sonuç bölümü"nün ise çok düşük seviyede olduğu tespit edilmiştirÖğe Ortaokul Öğrencilerinin Metinlerinde Tutarlılık Görünümleri(2022) Kayadibi, NurayBu çalışmada ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarının tutarlılık düzeylerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel bir yaklaşım benimsenmiş ve doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırmada metin tutarlılığını değerlendirmek için İç Anadolu Bölgesi’nde şehir merkezinde bir devlet okulunda öğrenim gören 33 erkek, 43 kız olmak üzere toplam 76 ortaokul 5. sınıf öğrencisi çalışma grubunu oluşturmaktadır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Ülper (2008) tarafından geliştirilen ve son düzenleme ile Ülper (2011)'de yer alan \"Tutarlılık Değerlendirme Ölçeği\" kullanılmıştır. Söz konusu ölçek göz önünde bulundurularak her bir metin incelenip değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin konu bütünlüğünü sağlama konusunda yeterli, metnin bölümleri olan giriş-gelişme-sonuç arasında bağlantı kurmakta yetersiz oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin metinde değiştirme ve eksiltme yapma düzeyinde zayıf oldukları; ardışık cümleler arasında bağlantı kurma, dil bilgisi bağlantılarını oluşturma, bağlaçları doğru kullanma, uygun başlık yazma düzeylerinde orta seviyede oldukları belirlenmiştir. Son olarak ortaokul öğrencilerinin yazılı ürünlerinde tutarlılık durumunu incelemek, eksik noktaları tespit etmek mantıksal bütünlük arz eden tutarlı metinler yazmalarını destekleyeceği düşünülerek öneriler sunulmuştur.Öğe Türkmen Türkçesi ve Türkiye Türkçesinde fiilimsi ekleri -Aygıtlı Adim romanı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme-(Kırıkkale Üniversitesi, 2008) Kayadibi, Nuray; Karadoğan, AhmetBu çalışmada Türkmen Türkçesindeki fiilimsi eklerinin Türkiye Türkçesindeki kullanımları ve eş değerleri incelenmiştir.Çalışmada Türkmen Türkçesindeki fiilimsi ekleri Türkmen Edebiyatının örneklerinden olan Berdi Kerbabayev'in ?Aygıtlı Ädim? adlı romanı üzerinden taranmıştır. Taranan eklerin bulunduğu cümlelerin Türkiye Türkçesine aktarılmış şekli Yakup Sarıkaya'nın ?Bedri Kerbabayev'in Aygıtlı Ädim Romanı? adlı doktora tezinden alınmıştır. Cümlelerde bulunan fiilimsi eklerinin Türkiye Türkçesindeki eş değerleri tespit edilmiştir. Her ek isim fiil, sıfat fiil, zarf fiil başlıkları altında ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Sıfat fiil ve zarf fiil ekleri bildirdikleri zamanlara göre gruplandırılmıştır.Sonuç bölümünde Türkmen Türkçesindeki bazı fiilimsi eklerinin Türkiye Türkçesinde birden çok eş değeri olduğu, bazılarının ise çok az eş değeri bulunduğu ya da hiçbir eş değeri olmadığı yönünde genel bir değerlendirme yapılmıştır.