Yazar "Uslu, Nasuh" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kıbrıs'ın bütünleştirilmesinde AB'nin rolü ve açmazlar(2010) Uslu, NasuhAB'nin elinde Kıbrıs'ta bütünleşmeyi ve sorunun çözümünü sağlayabilecek şu araçlar bulunmaktadır: uzlaşmacı tutum takınmayı AB üyeliğinin şartı haline getirme, kendi çatısı altında bütünleşme durumunda güvenlik ve refah sağlama, üyelikle toplumların kimliklerini ve sorunları algılayışlarını dönüştürme ve kurumlarıyla çoklu kimliklerin temsilini ve korunmasını sağlama. AB, Kıbrıslı Rumların tavrını değiştirmek için üyelik aracını kullanmamış, tavrını değiştiren Kıbrıslı Türklere üyelik vermemiş ve Kıbrıs sorununu Türkiye'nin üyeliğini zorlaştırıcı bir faktöre dönüştürmüştür.Türk tarafı, Kıbrıs sorunundaki tutumundan ve çıkarlarından vazgeçmesini sağlayacak derecede AB'nin kendisine üyelikle birlikte önemli ödüller sunacağından, güvenlik ve refahına ciddi katkı sağlayacağından ve kimliğini güvence altına alacağından emin olamamıştır. Kıbrıs sorununun taraflarının kimlik, egemenlik ve güvenlik konularında geleneksel anlayışa sahip olmaları yanında AB de Kıbrıs sorununa yaklaşımında yumuşak güç unsurlarını yeterince devreye sokmamış, taraflar arasında denge ve tarafsızlık gözetmemiş, yeterince iki toplumlu proje üretmemiş, bu tür projelere yeterince destek vermemiş, Türkiye'nin üyeliğini sert güç perspektifiyle ele almış ve Kıbrıslı Türkleri ikincil konumdan kurtarıcı bir tutum sergilememiştir.Öğe Religion and Ethnicity in the Construction of Official Ideology in Republican Turkey(Wiley, 2010) Caha, Oemer; Toprak, Metin; Uslu, Nasuh…Öğe Searching a beneficial way out from the impasse: The Cyprus problem and Turkish foreign policy(2010) Uslu, NasuhThis article examines critically the developments pertaining to the Cyprus issue in 2009. Turkish authorities gave genuine support to the Cyprus negotiations and insisted that a solution should be concluded and voted on in referendums in 2009. They considered it vitally important that the Turkish Cypriot side should stay at the negotiating table and the Turkish side should not be held responsible for the ongoing stalemate. Promising steps were taken regarding confidence-building measures while some progress was achieved in major issues. However, no agreement came out on the election of Turkish representatives by their people; the issue of property remained a Gordian knot and the sides continued to have contrary views on the I960 treaties and Turkeys guarantee. The Turkish government did not open its harbors and airports to the Greek Cypriot administration in 2009 since the EU promise of removing the isolation of the Turkish Cypriots was not fulfilled. Turkish leaders announced that Turkey would choose Cyprus if it was forced to choose between the EU and Cyprus.Öğe The Abraham Accords: Can Interculturalism Solve Grave Conflicts of the Middle East?(Journal Ecumenical Studies, 2022) Karatas, Ibrahim; Uslu, NasuhThe Abraham Accords are intended to end the still-unresolved Arab-Israeli conflict. Introduced also as an intercultural project to ensure peace among hostile countries of the Middle East, the Accords have been welcomed by some Arab states. This study analyzes the Abraham Accords and contends that, though their intercultural aspect is weak, they can still provide an opportunity for perpetual peace between Muslim Arabs and Jewish Israelis. If used as leverage, the Accords can also help resolve the Israeli-Palestinian conflict, but, if the Palestinian question is ignored, they may cause more radicalization among Palestinians. Further, the Accords have the potential to spark an intracultural conflict among Muslim countries unless they are not turned into a strong alliance that is also welcomed by Arabic public opinion.Öğe Transformation of Turkish Politics: Socio-Political, Economic and Ethnic Peculiarities(Ahmet Yesevi Univ, 2009) Toprak, Metin; Uslu, Nasuh; King, Judd DanielThis article is based on a fieldwork conducted in the second half of October 2007. The sampling has been designed to represent whole of Turkey. Modern Turkey has reached its 85th anniversary and still deals with problems related to the discussion on ethnic and religious identities in Turkish society. By conducting this survey, we have portrayed general peculiarities of Turkish voters in terms of political, socio-economic, ethnic, and religious identities. We have obtained three main socio-political upper identities and called them Modernist-Kemalist, Conservative-Nationalist and Leftist-Social Democrat. The most common identities in Turkish society are lined up as Modernist-Kemalist, Conservative-Nationalist and Leftist-Social Democrat. It is interesting that the AKP has a high level of acceptance among all groups. This means that this party has moved to the center (center-right) and that the largest part of the Turkish population does not considered it a serious threat to the regime. The main divide within Turkish society, and the source of its conflict, is not so much among the majority of people, but rather between them and a traditional secular elite that continues to use its influence to deny those who do not share its particular vision of westernization access to the public sphere.Öğe Turkey's New Middle Eastern Approach(Ahmet Yesevi Univ, 2010) Uslu, NasuhThe new Middle Eastern approach of the AKP government represents the abandonment of the former Turkish policy of avoiding involvement in the region or being active in the region on behalf of the West. It stipulates improving relations with the neighboring countries in every field with a zero-problem goal, turning relations with the regional countries into a strategic supremacy and advantage and thus creating a strategic depth and security belt around Turkey. The new approach, which has attracted the enmity of certain circles and countries, has made Turkey a much more effective and respected country in the region. The initiatives and views of Turkish authorities, which destroy former prejudices, are supported by regional countries to a certain degree and bring about positive developments in the region. Although the new approach will not eradicate deep-rooted regional problems and historical enmities in the near future, it points to the right direction for regional countries and world powers. It also demonstrates the problems, limitations and indispensability of pursuing an independent foreign policy for Turkish policy makers.Öğe Türkiye'nin Yeni Orta Doğu Yaklaşımı(2010) Uslu, NasuhTürkiye'de 2002 yılında iktidara gelen AKP hükümetinin yeni Orta Doğu yaklaşımı, eskinin bölgeden uzak durma ya da bölgeye Batı adına yaklaşma politikasından uzaklaşarak, komşularla sıfır sorun hedefi çerçevesinde her alanda ilişkileri geliştirmeyi, bölge ülkeleriyle ilişkileri stratejik üstünlük ve artı değer haline getirmeyi ve bu şekilde Türkiye'nin etrafında stratejik bir derinlik ve güvenlik çemberi oluşturmayı öngörmektedir. Belli çevrelerin ve ülkelerin tepkisini çeken yeni yaklaşım, Türkiye'yi bölgede eskisinden çok daha etkili ve kabul gören bir devlet haline getirmiştir. Eski önyargıları yıkan Türk yetkililerin bölgeyle ilgili girişimleri ve düşünceleri, bölge devletlerince belli derecede dikkate alınmakta ve bölgede olumlu yönde gelişmeler ortaya çıkarmaktadır. Yeni yaklaşım, kökleşmiş bölgesel sorunları ve tarihsel düşmanlıkları bir anda ortadan kaldırmayacak olsa da bölge ülkeleri ve dünya güçleri açısından doğru yönü işaret etmektedir. Türk dış politikası bakımından da bağımsız dış politika izlemenin sıkıntılarını, sınırlarını ve gerekliliğini ortaya koymaktadır