Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Spor Ürünleri Piyasasında Aktif Pazarlama Karması Bileşenlerinin Tespitine Yönelik Müşteri Tercihleri Araştırması(2015) Güler, Yunus Bahadır; Ayan, SinanGerçekleştirilen bu araştırma ile özellikle spor mallarına yönelik talebin değişimi ve yönü incelenmeye çalışılarak, bu malları sunan firmaların etkinlik ve verimlilik için oluşturması gereken pazarlama karması kararları ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada birincil elde veri toplama yöntemi olarak 1013 öğrenciye yüz yüze anket uygulanmış ve veriler bilgisayar destekli istatistik programında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, spor mallarının kullanımında ve tercihlerinin açıklanmasında sekiz alt boyut ortaya çıkmıştır. Bunlar; somut özellikler, orijinal corner mağazalar, moda ve estetik değişkenler, outlet mağazacılık ve elektronik ortam, marka bağlılığı ve sadakati, departmanlı aracı mağazalar, tanıtım ve tutundurma ve son olarak fiyat kalite karşılaştırmasıdır. Araştırma sonuçlarına göre oluşturulacak spor mallarına ilişkin pazarlama karma kararlarının firmaların daha etkin ve verimli şekilde pazarlama faaliyetlerini gerçekleştirmesine ve tüketicilerin ihtiyaçlarının daha iyi karşılanmasına katkı sağlayacağı öngörülmektedirÖğe Bireysel Zaman Baskısının Satın Alma Sonrası Pişmanlığa Etkisinde Alışverişte Zaman Baskısının Aracı Rolü Üzerine Bir Araştırma(2019) Bozacı, İbrahimBu çalışmanın amacı, zaman baskısının satın alma sonrası pişmanlık üzerindeki etkisini, zaman baskısı türlerine (bireysel zaman baskısı, alışverişte zaman baskısı) göre belirlemektir. Zaman baskısı pazarlama literatüründe tüketiciye etkileri bakımından araştırılan önemli konulardan biridir. Ancak araştırmalarda, konunun daha çok alışverişte yaşanan zaman baskısı düzeyinde ele alındığı ve bireysel zaman baskısının göz ardı edildiği görülmektedir. Yerli pazarlama yazınında ise konuyla ilgili gerçekleştirilen araştırma sayısı azdır. Çalışmada öncelikle zaman baskısı ve alışverişte zaman baskısıyla ilgili bilimsel araştırmalar incelenmektedir. Ardından bireysel zaman baskısının tüketicinin satın alma sonrası pişmanlığa etkisinde alışverişte zaman baskısının aracılık rolü üzerine Kırıkkale ilinde bir anket çalışması gerçekleştirilmektedir. Elde edilen veriler istatistiksel paket programıyla analiz edilmektedir. Araştırma neticesinde bireysel zaman baskısının alışverişte zaman baskısını ve satın alma sonrası pişmanlığı önemli düzeyde açıkladığı ve alışverişte zaman baskısının bireysel zaman baskısının satın alma sonrası pişmanlığa olan etkisinde tam aracılık rolü üstlendiği tespit edilmektedir. Bunların yanında demografik özelliklere bağlı olarak bireysel ve alışverişte zaman baskısındaki farklılıklar incelenmektedir. Son olarak işletme ve araştırmacılara öneriler geliştirilmektedir.Öğe Dini Mesajların Tüketici Algılamaları ve Tercih Eğilimine Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma(2017) Bozacı, İbrahimBu çalışmada pazarlama iletişimlerinde İslami sembollerin tüketici algılama ve davranış eğilimlerindeki etkileri incelenmektedir. Bu kapsamda genç tüketiciler ile deney çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışma belirlenen tüketici tepkilerinin dindarlık düzeyi ve dini mesaja maruz kalma durumuna göre farklılaştığını göstermektedir. Bu bağlamda dini mesajın katılımcılara gösterildiği deney gurubunda dindarlığın artmasına bağlı olarak; algılanan kalite, işletme sahibi ile benzerlik, güvenilirlik ve uzmanlık değişkenleri artmakta; tercih eğilimi ise azalmaktadır. Diğer taraftan dini mesajın gösterilmediği kontrol grubunda dindarlığın artmasına bağlı olarak tercih eğiliminin ve işletme sahibine benzerliğin arttığı görülmektedir. Değişkenler arasındaki ilişkilerin karşılaştırılması doğrultusunda gerçekleştirilen korelasyon analizi sonuçlarına göre; dini mesajın gösterildiği deney grubunda dindarlık ile tercih eğilimi arasında anlamlı ilişki görülmezken, kontrol grubunda dindarlık ile tercih eğilimi arasında anlamlı ve orta düzey ilişki görülmüştür. Ayrıca, dini mesajın gösterildiği grupta dindarlık ile algılanan benzerlik ve güvenilirlik arasında anlamlı ilişkiler görülürken, dini mesajın gösterilmediği grupta bu değişkenler arasında ilişki görülmemektedir. Araştırma sonuçları, dini mesajların tüketici algılama ve davranış eğilimlerinde değişken etkilere neden olabileceğini göstermektedir. Son olarak sonuçlar tartışılmakta, işletmelere ve araştırmacılara öneriler geliştirilmektedir.Öğe Algılanan Yönetici Kibrinin, Satış Elemanlarının Tükenmişlik Ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Alan Araştırması(2018) Bozacı, İbrahim; Çiftçi, Gamze Ebru; Gürer, AlperBu çalışma yönetim literatüründe göz ardı edilmiş ve üzerine yeterince bilimsel çalışmanın bulunmadığı yönetici kibrinin satış elemanları üzerindeki etkilerini konu almaktadır. Kibrin insan yaşamının her alanında karşılaşılan ve olumsuz sonuçlara sebep olan bir olgu olduğu bilinmesine rağmen işletmeler bakımından sonuçlarının araştırılmaması dikkat çekmektedir. Bu kapsamda çalışma, satış elemanlarının yönetici kibrine yönelik algılarının tükenmişlik ve işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisini ve yönetici kibrinin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde tükenmişliğin olası aracı rolünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca bu şekilde işletmelere yönetici kibrinin sonuçları ile ilgili değerli bilgiler sağlanması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda perakende ayakkabı satış sektöründe faaliyet gösteren bir işletmenin satış elemanlarından yüz yüze anket yöntemi ile birincil veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel paket programı ile analizlere tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre, satış elemanlarının algıladığı yönetici kibri, tükenmişlik düzeyini ve işten ayrılma niyetini pozitif yönlü etkilemektedir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bir diğer bulgu da yönetici kibrinin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde tükenmişliğin aracı rol üstlendiği, yani yönetici kibrinin tükenmişlik dolayısıyla işten ayrılma niyetini daha fazla etkilediği yönündedir.Öğe Online Ortamda Reklama Yönelik Tutum, Gösteriş Tüketimi ve Alışveriş Bağımlılığı İlişkilerinin İncelenmesi(2020) Bozacı, İbrahim; Altın, Şaban; Gökdeniz, İsmailAmaç – İnternet erişiminin artması, internet kullanımının yaygınlaşması ve insanların zamanının önemli kısmını internet üzerinde geçirmesi, internet üzerinde sorunlu veya bağımlılık düzeyinde tüketici davranışlarının ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Davranışsal bağımlılık türlerinin günümüzün önemli ve yönetilmesi zor sorunlarından biri olduğundan hareketle gerçekleştirilen bu araştırmada, online alışveriş bağımlılığı ve bunu etkilemesi olası faktörleri ortaya koymak amaçlanmaktadır. Yöntem – Kırıkkale ilinde kolayda örnekleme yöntemiyle gerçekleştirilen anket çalışmasıyla birincil veriler toplanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizinde değişkenlerin yapısal geçerliliğine yönelik doğrulayıcı faktör analizi ve araştırma hipotezlerinin test edilmesine yönelik yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Bulgular – Araştırma sonuçlarına göre online reklama yönelik olumlu tutumun, online gösteriş tüketimini ve online alışveriş bağımlılığını pozitif yönde etkilediği fikri desteklenmiştir. Ayrıca online prestij tüketiminin, online reklama yönelik tutumun online bağımlılık üzerindeki etkisinde kısmi aracılık rolü üstlendiği tespit edilmiştir. Tartışma – Tüketicinin online ortamdaki reklamlara yönelik tutumlarının, online ortamdaki alışveriş bağımlılığını ve online gösteriş tüketimini etkilediği şeklinde varılan sonuç, geleneksel alışverişlere yönelik gerçekleştirilen araştırmalarla benzerdir. Dolayısıyla online reklamlara yönelik tutumun, araştırmada incelenen değişkenler başta olmak üzere, online ortamda tüketici davranışlarını etkileyen bir değişken olduğu anlaşılmaktadır.Öğe The Effect of Boredom Proneness on Smartphone Addiction and Impulse Purchasing: A Field Study with Young Consumers in Turkey(KOREA DISTRIBUTION SCIENCE ASSOC, 2020) Bozaci, IbrahimThe study seeks to understand the effects of boredom proneness on impulse purchasing and smartphone addiction of young consumers. Moreover, the possible mediating role of smartphone addiction is tested for the effect of boredom proneness on impulse purchasing. Nowadays, the effect of emotions on human behavior is generally accepted, and boredom is one of the important and common problematic feelings or moods at various levels of life due to factors like unemployment, not being able to work in a suitable job, not getting appropriate education matching individual abilities, monotony of tasks, and feeling life is meaningless. Investigating the effect of boredom on specific consumer behavior would increase our knowledge about consumer behavior. For the research, a survey was conducted 313 students from Kirikkale University, Keskin Vocational High School; the data were collected by convenience sampling method. The data were processed through statistical tools like exploratory factor analysis, coefficient alphas, and regression analysis. The results of the study reveal that boredom proneness affects impulse purchasing and smartphone addiction. In addition, it is understood that smartphone addiction plays a mediating role in the effect of boredom proneness on impulse purchasing. These results indicate that boredom can be an important factor affecting certain negative consumer behaviors.Öğe Perakendecilik Sektöründe İşletme Ve Müşteri Pazarlama Etik Bakış Açılarının Karşılaştırılması(2014) Güler, Yunus BahadırDeğişen ve her geçen gün müşteri odaklı yönde ilerleyen modern pazarlama algısının en önemli dinamiklerinden bir tanesi de pazarlama etiği ve bu buna uygun oluşturulması gereken müşteri ilişkileri yönetimidir. Gerçekleştirilen bu çalışma ile özellikle firmaların pazarlama faaliyetlerinde kendi durumlarına, bölgelerine ve müşteri algılarına göre etik konusunda daha dikkatli ve niş uygulamaları benimsemeleri gereği üzerine dikkat çekilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında coğrafik bir bölgedeki yerel ve ulusal gıda perakendecilerinin çalışan ve müşterileri üzerinde alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında pazarlama etiğine ilişkin Levy ve Dubinsky,Mc Intyre, Thomas ve Gilbert (1999), Rallapalli (1999) ve Varinli (2004)'ün çalışmalarındaki etik algılamaları ölçmek üzere hazırlanan sorular kullanılarak ölçek oluşturulmuştur. Bu pazarlama etiği ölçeği firmaların çalışanlarına ve müşterilerine yüz yüze anket yöntemi kullanılarak uygulanmıştır. Araştırmada kurumsal anlamda çalışan 10 süpermarket belirlenmiş ve 735 anketle çalışma tamamlanmıştır. Çalışma etik değerlendirilmelere ilişkin algının alt boyutlarının ortaya çıkarılması için faktör analizi ve bu alt boyutların çalışan ve müşteri kapsamında karşılaştırılması içinde bağımlı t testi kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan faktör analizi sonuçlarına göre perakende sektöründeki etik algı ile ilgili 7 faktör grubu ortaya çıkmıştır. Bu faktör grupları sırasıyla, Ayrıcalıklı ve eksik davranış, Aktif illegal hareketler, Müşteriye baskı kurmak, Müşteriyi aydınlatmama, Hataları gizlemek ve sağlık konusunda hassasiyet göstermemek, Aldatıcı bilgi ve bencillik ve Kurum ve müşteri çıkarlarını korumamak tır. Faktör analizi sonuçları sonrasında yapılan bağımlı t testi sonucuna göre çalışanlar ve müşteri arasında sadece "Aldatıcı bilgi ve bencillik" faktör alt grubunda anlamlı farklılık saptanmamış, diğer tüm faktör gruplarında çalışan ve müşteriler arası ciddi algı farklılıkları söz konusu olmuştur. Bu durum firma ve müşteri arasındaki güven algısını olumsuz yönde etkilemekte ve firma konumlama başarısını engellemektedir. Bu araştırma sonuçlarına göre çalışanlara kazandırılması gereken pazarlama etiği alt kavramları müşterilere uygun olacak şekilde belirlenmeye çalışılmış ve bunların uyumlu hale getirilmesi ile pazarlama başarısının artacağı düşünülmüştürÖğe Müşterinin Gizlilik Davranışları ile İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi(2015) Bozacı, İbrahimBu araştırmanın amacı müşterinin gizlilik algılamaları ve tutumları ile gizlilik davranışları arasındaki ilişkilerin ortaya konulmasıdır. Bu kapsamda Kırıkkale Üniversitesi Keskin Meslek Yüksekokulu öğrencileri ile anket gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Analiz sonuçları müşterinin gizlilikle ilgili algılama ve doğrudan pazarlama kanallarına ilişkin tutumlarının, müşterinin işletmelere bilgi sağlamama, engelleme ve satın alımda bulunmama gibi davranışlar ile yakından ilişkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca müşterinin demografik özelliklerine bağlı olarak gizlilik davranışlarında farklılık gözlenmemektedir. İşletmelerin müşterilere ulaşmada ve müşterilerle güven odaklı uzun dönemli ilişkiler geliştirmede, müşterinin gizlilikle ilgili risk algılamaları ve doğrudan pazarlama kanallarına karşı olumsuz tutumlarını göz önünde bulundurması ve iyileştirmesi gerektiği anlaşılmaktadırÖğe Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma(2019) Bozacı, İbrahim; Beğdeş, Rukiye NurAmaç – Günümüzde artan teknolojik gelişmelere bağlı olarak mobil iletişim araçlarının kullanımı yaygınlaşmaktadır. İşletmeler, müşterilerine ulaşmak için konum tabanlı mobil iletişimlerden yararlanmaktadır. Ancak, konum tabanlı teknolojilerden yeterince yararlanılması, tüketicilerin konum tabanlı iletişimleri benimsemesine bağlıdır. Bu noktada, tüketicilerin konum tabanlı iletişimleri kullanması ve mobil uygulamaların konum tabanlı özelliklerini benimsemesini engelleyen faktörlerin bilinmesi gerekmektedir. Bu araştırma, tüketicilerin konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemesini etkileyen faktörlerin anlaşılması amacıyla yapılmıştır.Yöntem – Araştırma kapsamında Kırıkkale Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinden kolayda örnekleme yöntemi ile birincil veriler toplanmış, elde edilen veriler istatistiksel paket programı ile analiz edilmiş ve araştırma bulguları yorumlanmıştır.Bulgular – Araştırma sonuçlarına göre; olumlu tutum, algılanan rasyonel fayda ve algılanan kolaylık faydasının konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemeyi pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca gizlilik endişesinin, konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemeyi olumsuz etkilediği anlaşılmıştır. Diğer taraftan farkındalığın, konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemede önemli değişken olmadığı görülmüştür.Tartışma – İşletme ve mobil uygulama geliştiricilerinin konum tabanlı mobil uygulama özelliklerinden amaçladığı sonuçlara ulaşmasında ve özellikle genç tüketicilerin konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemesini sağlamada; konum tabanlı hizmetlere yönelik olumlu tutum oluşturma, konum tabanlı iletişimlerin rasyonel ve kolaylık faydalarını vurgulama ve akıllı telefon kullanıcılarının gizlilik endişelerini giderici önlemler almanın yararlı olacağını araştırma bulguları göstermektedir.Öğe Kent Marka Bağlılığına Yerel Katılım Eğiliminin Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma(2015) Güler, Yunus Bahadır; Gürer, AlperModern anlamda pazarlama yaklaşımlarının tıpkı mal ve hizmetler gibi kentler içinde uygulanması bugün kentsel kalkınmanın vazgeçilmezi haline gelmiştir. Bu bağlamda kent markasının oluşturulmasında yeni fikirlere imkân tanıyacak ve uzlaşmayı sağlayacak olan en önemli etkenlerden birisi de yerel düzeyde vatandaş katılımıdır. Bu çalışmada Nevşehir ilinde yüz yüze anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırmaile yerel katılım eğilimi ve kent marka bağlılığı arasındaki ilişkinin ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırma ile ayrıca kent marka bağlılığını etkileyen faktörler ve kentin tercih edilmesine ilişkin değişkenler tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; bir kentin tercih edilmesinde etkili olan faktörler 4 ayrı faktör grubu altında toplanmıştır. Bunlar sırasıyla, ,doğal-turistik değerler ve güvenlik', ,kentteki ürünlerin kalite-fiyat dengesi', ,iş imkanları ve bölgesel gelişmişlik', ,temel ihtiyaçların karşılanması ve hemşehrilik'tir. Kentin tercih edilmesinde etkili olan bu faktörlerin aynı zamanda yerel düzeyde katılım eğilimi ile kent marka bağlılığıyla da ilişkili olduğu görülmüştür.Öğe Satış temsilcilerinin müşteriye karşı tutum ve davranışlarının müşteri tercihlerindeki etkisi, bir zincir hazır giyim mağazası örneği(2009) Güler, Yunus Bahadır; Karakaya, ErtuğrulÖzet: Günümüzde küreselleşen pazar koşulları, yaşanan hızlı değişim sürecinde üretilen mal ve hizmetlerdeki çeşitlilik, uluslararası ticaretin gelişimi, ticari sınırların ortadan kalkması ve teknolojik ilerlemeler beraberinde yeni, şiddetli rekabet koşulları meydana getirmektedir. İşletmelerin bu zor koşullarda rekabet avantajı yakalayabilmek için müşterilerini iyi tanımaları ve onların her geçen gün biraz daha farklılaşan isteklerine cevap verebilmeleri gerekmektedir. Çünkü müşteriler artık, büyük bir grubun üyeleri olarak görülmeyi ve kendilerine bu şekilde davranılmasını istememektedirler. İşletmeler kullandıkları yeni yöntemler sayesinde, müşteriyle olan ilişkilerini farklılaştırmaya çalışmaktadırlar. Müşterisini tanıyan, onun istek ve zevklerini bilen isletmelerin başarılı olduğu bir dönem söz konusudur. Bu durumda işletmelerin müşterilerine sundukları mal ve hizmetlerin, onlara doğru şekilde tanıtılıp avantajlı yönlerinin ortaya çıkarılması ve satış sonrasında oluşabilecek sorunların giderilip, isteklerine cevap verilmesi büyiik önem taşımaktadır. İşletmelerin bütün bu faaliyetleri doğru şekilde yapabilmeleri, çalıştırdıkları satış personeline bağlıdır. Satış elemanları işletmenin müşteriyle ilişkisinin son noktasında yer almaktadırlar ve işletmenin müşterisiyle olan iletişiminde en önemli rolü oynamaktadırlar. Bu çalışma, satış elemanlarının tutum ve davranışlarının müşteri tercihleri üzerindeki etkisini açıklamaktadır. Araştırma kısmında hazır giyim mağazacılığı alanında faaliyet göstermekte olan ve 100'e yakın perakende mağazası bulunan bir giyim markasının Kırıkkale, Ankara, Bursa, İzmir ve Konya mağazalarında 450 kişi ile görüşülerek satış elemanlarının tutum ve davranışlarının müşterileri ne şekilde etkilediği belirlenmiştir.Öğe Müşterinin firmaya şikâyet etme eğilimini etkileyen örgütsel faktörler üzerine uygulamalı bir çalışma(2012) Bozacı, İbrahim; Durukan, Tülin; Gökdeniz, İsmailSatın alınan mal veya hizmetle ilgili müşteri sorunlarının firmaya ulaştırılan bölümünün çözüme kavuşturulması çabaları veya şikâyet yönetimi, önemli bir pazarlama stratejisi olarak ifade edilmektedir. Ancak müşterilerin çoğu yaşadıkları sorunları firmaya iletmek yerine sessiz kalma, firmayı terk ederek cezalandırma, çevresine olumsuz imaj yayma gibi davranışlar sergilemekte ve müşteri sorunlarının farkına varılması ve çözülmesi zorlaşmaktadır. Dolayısı ile müşteri problemlerinin çözülmesi şikâyetlerin doğrudan firmaya ulaştırması ile mümkün olduğu görülmektedir. Bu noktada firmanın rolünün ve yapabilecekleri faaliyetlerin belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, müşterilerin şikâyetlerini firmaya iletme eğilimini etkileyen örgütsel faktörlerin belirlenmesidir. Bu doğrultuda şikâyet etme eğilimini etkileyen örgütsel faktörleri araştırmak amacıyla Kırıkkale Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak daha önceki çalışmalardan farklı ve yeni bir bakış açısı ile kurum güvenilirliği, kurum çalışanından duyulan memnuniyet, algılanan şikâyet sisteminin özellikleri, firmanın telafi politikasının olumlu algılanma düzeyi gibi “örgütsel faktörlerin” şikâyet etme eğilimi ile ilişkili olduğu ileri sürülmekte ve saha araştırması ile desteklenmektedir.Öğe Yeni Medyada Ürün Yerleştirmenin Ebeveynlerin Satın Alma Eğilimine Etkisi: Çocuk Videolarıyla İlgili Kırıkkale İlinde Bir Araştırma(2019) Bozacı, İbrahim; İşcan, Rabia Vildan; Gökdeniz, İsmailAmaç – Ürün yerleştirme, tüketiciye pazarlama mesajlarının iletilmesinde kullanılan yöntemlerden biridir. Sosyal ağlar başta olmak üzere günümüzde gelişen ve kullanımı yaygınlaşan yeni medya araçları, ürün yerleştirmenin bu alanlarda da kullanılması sonucunu meydana getirmiştir. Bu araştırmanın amacı, sosyal ağlardaki çocuklara yönelik videolarda ürün yerleştirmelerin, ebeveynlerin videolardaki ürünleri satın alma eğilimine etkisini incelemektir.Yöntem – Yeni medyada ürün yerleştirmeyle ilgili çalışmaların genellikle internet tabanlı oyunlarla ilgili olduğu görülmektedir. Çalışmanın amacı kapsamında Kırıkkale ilinde 1-8 yaş arası çocuğu olan 200 ebeveynden birincil veriler kolayda örnekleme yöntemiyle toplanarak analiz edilmiştir.Bulgular – Yapılan analiz sonucunda; videolardaki markalara yönelik tutumlar, videolardaki ürünleri çocuğun satın alma talebi, reklam farkındalığı ve videolardaki ürünleri/markaları hatırlama değişkenlerinin; videolardaki ürünleri satın alma eğilimini pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir.Tartışma – Araştırma bulguları, sosyal medyada çocuklara yönelik ürün yerleştirmenin, ebeveynlerin satın alma eğilimlerini etkilemede önemli bir yöntem olabileceği fikrini desteklemektedir. Bu noktada, çocuk videolarındaki markalara yönelik olumlu tutum oluşturmanın işletmeler için yararlı olacağı söylenebilir.Öğe Şikâyet yönetim süreci sonrası memnuniyeti etkileyen faktörler üzerine uygulamalı bir araştırma(2011) Gökdeniz, İsmail; Bozacı, İbrahim; Karakaya, ErtuğrulMüşteri beklentilerinin karşılanmaması sonucu oluşan tatminsizliğin ifade edilmesi olarak tanımlanan müşteri şikâyetlerinin özenle ele alınıp çözülmesi, pazarlama biliminde müşteri memnuniyetinin sağlanması ve müşterilerin elde tutulmasında önemli bir yöntem olarak görülmektedir. Bu çalışmanın ana hedefi; işletmelerin müşteri şikâyetlerini ele alışı ve çözme süreci sonrasında müşteride meydana gelen memnuniyeti etkileyen faktörlerin tespit edilmesidir. Ayrıca şikâyet yönetim süreci sonunda müşteride oluşan memnuniyet durumu ile tekrar satın alma ve olumsuz ağızdan ağıza iletişim davranışı arasındaki ilişkileri aydınlatmak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yüz yüze anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Araştırma çerçevesinde; “Şikayet Süreci Memnuniyeti”, “Olumsuz Ağızdan Ağıza İletişim”, “Tekrar Satın Alma Eğilimi”, “Kurum güvenirliği”, “A Tipi Kişiliğe Sahip Olma Düzeyi”, “Algılanan Sonuca Yönelik Adalet”, “Algılanan Prosedüre Yönelik Adalet”, “Algılanan Etkileşime Yönelik Adalet” olarak belirlenen değişkenler arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ile incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Bu çerçevede algılanan kurum güvenilirliği, A tipi kişiliğe sahip olma düzeyi, algılanan etkileşime yönelik adalet, prosedüre yönelik adalet ve sonuca yönelik adalet ile şikâyet sürecinden duyulan memnuniyet arasında olumlu ilişkiler tespit edilmiştir. Bunların yanında şikâyet süreci sonrası oluşan memnuniyet düzeyi ile tekrar satın alma eğilimi ve olumsuz ağızdan ağza iletişim davranışları arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.Öğe Müşteri Odaklılık, Marka Güvenilirliği Ve Yerel Perakende Sadakati İlişkisi(2014) Güler, Yunus BahadırBüyüyen ve rekabetin arttığı perakendecilik sektöründe, ulusal ve uluslararası firmalara karşı mücadele etmeye çalışan yerel organize perakendeciler bu çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Araştırma ile yerel organize gıda perakendecilerinin özellikle müşteri odaklılık ve marka güvenilirliği gibi değişkenlerle yerel perakende sadakatini ne düzeyde sağlayabilecekleri incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma Kırıkkale İlindeki 3 yerel organize gıda perakendecisine ulaşılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada işletme çalışanları ve müşterileri ile yüz yüze anket gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler istatistik paket programı ile analize tabi tutularak bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre yerel perakende sadakati, etnosentrizm ve olumlu durumlardaki sadakat ve olumsuzluklara rağmen sadakat şeklinde iki ayrı alt faktör grubuna ayrılmaktadır. Müşteri odaklılık ve marka güvenilirliğinin sadakat üzerine etkisi incelendiğinde, özellikle marka güvenilirliğine yönelik doğru ve dürüst yaklaşımlardan oluşan alt faktör grubunun yerel perakende sadakatinin etnosentrizm ve olumlu durumlardaki sadakat alt faktör grubu ile paralellik gösterdiği ortaya konulmaktadır. Müşteri odaklılık kavramının ise yerel perakende sadakati ile çok fazla ilişkili olmadığı görülmektedir.Öğe Marka Gösterişinden Kaçınma İle İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi: Yüksekokul Öğrencileri İle Gerçekleştirilen Bir Çalışma(2015) Bozacı, İbrahimMarkaların gösteriş amaçlı kullanılması ve belirli markaların kullanımından kaçınma davranışlarını inceleyen çalışmalar olmakla birlikte markaların gösteriş amaçlı kullanımından kaçınmaya dikkat çeken araştırmalara rastlanılmamaktadır. Markaları gösteriş amaçlı kullanmaktan kaçınma davranışını ve bu davranışla ilişkili faktörleri konu alan çalışma, bu değişkenler arasındaki ilişkileri aydınlatmayı amaçlamaktadır. Böylece işletmeler ve pazarlama yazınına katkı sağlanması hedeflenmektedir. Çalışma kapsamında Kırıkkale Üniversitesi Keskin Meslek Yüksekokulu öğrencileri ile yüz yüze anket çalışması gerçekleştirilmiş ve elde edilen birincil veriler istatistik paket programı ile analiz edilip bulgular yorumlanmıştır. Analizler neticesinde, marka bilincinin düşüklüğü, sosyal karşılaştırma duyarlılığının düşüklüğü ve benlik saygısının yüksekliğinin marka gösterişinden kaçınma ile olumlu ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca erkekler ve geliri düşük olanlar da marka gösterişinden daha fazla kaçınmaktadır. Çalışma sonucunda bulgular yorumlanmakta ve işletmeler için öneriler geliştirilmektedirÖğe Akıllı Telefon Aracılığıyla Tüketicinin Bilgi Arama, İletişim Ve Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler: Kırıkkale’de Bir Alan Araştırması(2019) Bozacı, İbrahim; Güler, Yunus Bahadır; Karakaya, ErtuğrulGünümüzde insan hayatının önemli bir parçası haline gelen akıllı telefon,tüketici davranışlarını da etkilemektedir. Akıllı telefon tüketimle ilgili bilgi arama,iletişim veya alışverişi gerçekleştirme gibi amaçlar için kullanılabilmektedir.Her ne kadar günlük hayatta akıllı telefonun kullanılma oranı yüksek olsada, tüketimle ilgili davranışlarda benzer yaygınlığın olmaması, akıllı telefonaracılığıyla gerçekleştirilen tüketim davranışlarıyla ilişkili faktörlerin nelerolduğunun incelenmesini gerektirmektedir. Bu çalışmada, öncelikle akıllıtelefonla tüketim davranışlarını etkileyen faktörlerin neler olduğuna yönelikgerçekleştirilen araştırmalar incelenmektedir. Ardından belirlenen değişkenlerarasındaki ilişkileri incelemede kullanmak üzere Kırıkkale ilinde AnketYöntemiyle, bu araştırma amaçlarına ulaşmada yararlanılan birincil verilertoplanmaktadır. Elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabi tutulmakta vesonuçlar yorumlanmaktadır. Araştırma sonuçları, akıllı telefon aracılığıylagerçekleştirilen çeşitli davranışların, risk algılamaları, akıllı telefonla alışverişeyönelik tutum ve memnuniyet, algılanan kolaylık, somut fayda algılamaları,psikolojik fayda algılamaları, akıllı telefonla alışveriş eğilimi ve kredi kartısahipliğiyle ilişkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma değişkenlerinindemografik özelliklere göre farklılıkları incelenmektedir. Son olarak araştırmadaelde edilen bulgular yorumlanmaktadır.Öğe Müşteri Güçlendirme İle Algılanan Pazarlama Performansı İlişkisi: Mobilya Sektöründe Bir Uygulama(2016) Bozacı, İbrahim; Durukan, TülinGünümüz pazar şartlarını geçmişten ayırt eden en önemli özelliklerden biri; tüketicilerin daha bilgili, bilinçli, sorgulayıcı, karşılaştırıcı olması ve kontrollü alışveriş yapma olanaklarına kavuşmuş olmasıdır. Bu olanaklar içerisinde; iletişim araçlarının ve kabiliyetlerinin artması, ürünleri satın alırken karşılaştırma yapma imkanlarının artması, bilgi arama ve paylaşma imkanlarının artması, tüketicilerin eğitim düzeyinin artması, tüketici bilincinin artması, firma ile iletişim kurma ve dolayısıyla firmadan bilgi alma ve firmaya bilgi sağlama imkanlarının artması, tüketiciyi koruma kuruluşlarının sayısının ve öneminin artması gibi gelişmeler gösterilebilir. Bu şartlar altında bu çalışmada, müşterinin bilgi, beceri ve kontrolünün desteklenerek güçlendirilmesinin işletmelerin başarısı için önemi incelenmektedir. Bu bağlamda öncelikle müşteri güçlendirme faaliyetleri ile müşterinin algıladığı pazarlama performansı değişkenleri arasındaki olası ilişkiler öncelikle teorik olarak incelenmektedir. Ardından, müşteri güçlendirme ile müşteri memnuniyeti, müşteri sadakati, çalışanlara güven, algılanan yenilik ve fiyata karşı duyarlılık gibi değişkenler arasındaki ilişkiler mobilya sektöründe mağazadan müşteriye kadar gerçekleştirilen bir zincir anket çalışması ile araştırılmaktadır. Sonuçta müşteri güçlendirmenin, müşteri bakımından performans değişkenleri ile yakından ilişkili olduğu görülmektedir.