Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 14 / 14
  • Öğe
    Türk Tasavvuf Müziği Ve El Sanatı İle Yapılandırılmış Manevi Bakım Uygulaması: Kırıkkale Şehit Anneleri Örneği
    (2019) Belen, Fatıma Zeynep; Özhavzalı, Müzeyyen; Selimoğlu, Ömer; Yağız, Fatma Talia
    Yakınını şehit veren kişi, bu beklenmedik ani durum neticesinde olayı anlamaya ve anlamlandırmaya çalışır. Şehadet haberinin alınması ile beraber, aile üyelerinin hayatında yeni bir dönem başlayacağı söylenebilir. Aile üyeleri bir yandan “neden benim çocuğum/eşim/ babam/kardeşim?” gibi soruları sorarken; diğer yandan şehitlik kavramının manevi boyutu ile ilgili önceden sahip olunan bilgiler çerçevesinde bu durum ile başa çıkmaya çalışır. Bu süreçte sahip olunan Allah algısı da yas süreci için önemli bir yere sahiptir. Doğumundan itibaren evladı ile yakın bağ kuran şehit annelerinin bu süreç ile başa çıkmasında, bu durumu yeniden anlamlandırmasında manevi ve psiko-sosyal ihtiyaçlarını karşılayacak yapılandırılmış bir uygulamanın önemli olacağı ön görülmüştür.Bu çalışmanın amacı Tasavvuf Müziği ve El Sanatı ile Yapılandırılmış Manevi Bakım Uygulaması’nın şehit annelerinin Tanrı Algısı ve yas düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya n=7 şehit annesi katılmıştır. 6 oturumlu, ön test son test uygulamalı deneysel bir araştırma deseni tasarlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sevgi yönelimli Tanrı Algısı ve Yas’ın düşünsel alt boyutunda anlamlı bir farklılık görülmüştür. Uygulama öncesi ve sonrası toplam Tanrı Algısı’nda yükselme gerçekleşirken, korku yönelimli Tanrı Algısı’nda da düşme görülmüştür. Fakat anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Yas ölçeğinde uygulama öncesi ve sonrasında hem toplam Yas puanı hem de yasın fiziksel, duygusal, davranışsal boyutlarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.Ayrıca yapılandırılmış manevi bakım uygulamasının Yas ölçeği ve Tanrı Algısı ölçeğinin alt boyutlarında etkili olduğu söylenebilir.
  • Öğe
    Yahudi Dualarında Kudüs
    (2019) Özcan, Şevket
    Yahudilik, özellikle Kral Davut döneminden itibaren Kudüs ile kimlik bulan, yaşanılabilen ve özdeşleştirilen bir dindir. Yahudilere göre Kudüs’te Davut ve oğlu Süleyman zamanında yaşanılan dini ve siyasi hayat, belleklerinde unutulmaması ve yeniden yaşanılması gereken bir idealdir. Yahudilerin dinî hayatının vazgeçilmez bir parçası olan ve özellikle II. Mabed’in yıkılmasıyla dinin odağına yerleşen dualar, Kudüs’ün onlar için ifade ettiği anlamı açık bir şekilde ortaya koymakta ve Yahudi inanç tarihinin birer özeti olarak kabul edilmektedir. Düzenli olarak, bayramlarda ve geçiş dönemleri ve bazı özel durumlarda yapılan Yahudi dualarında Kudüs’e yönelik vurgular, Tanrı’nın yüceltilerek kendisinden barışın ve kurtuluşun istenildiği, kurtuluşun Mesih’in gelişi, Mabed’in inşası ve Kudüs’e barışın hâkim olmasıyla gerçekleşeceğine işaret eden bir görünüm arz etmektedir. Bu bağlamda Amida duası, Mesih’in gelişi, Yahudilerin Kudüs’te toplanması ve adaletin sağlanması neticesinde kurtuluşun gerçekleşmesine yönelik vurguları nedeniyle Kudüs vatandaşlığının yani Yahudi olmanın bir simgesi olarak kabul edilmektedir. Dolayısıyla Yahudilerin belleğinde Kudüs unutulmaması gereken olarak tezahür etmekte ve dillerinde “Kudüs’ü yeniden inşa et” şeklinde yer alan bir “Yahudi Ümidi” olarak her zaman önemini ve değerini korumaktadır. Bu çalışmada çeşitli zamanlarda ve şekillerde yapılan Yahudi dualarına odaklanmak suretiyle, Kudüs’ün Yahudi dualarında ne şekilde yer aldığı ve onlar için ne anlam ifade ettiği fenomenolojik yöntem aracılığıyla anlaşılmaya ve ortaya konulmaya gayret edilmektedir.
  • Öğe
    Eric J. Sharpe’ın Dini Anlama Modeli
    (2018) Özcan, Şevket
    Bu çalışmada İngiliz Din Fenomenolojisi Ekolünün önemli temsilcilerinden olan Eric J. Sharpe’ın, dinin tek yönden incelenmesi karşısında bütüncül bir din anlayışına ulaşmak amacıyla ortaya koyduğu dört modlu din modeli ele alınmaktadır. Sharpe’ın modeli, iman ekseninde dinî tecrübeyi içeren varoluşsal, dinlerin inanç ilkelerini ele alan zihinsel, inananların oluşturduğu sosyal yapılara temas eden organizasyonel ve dinlerin ahlaki yapılarına işaret eden ahlaki modlardan oluşmaktadır. Bu modele göre her dinin merkezinde farklı bir mod yer alabilmekte ve dinler arasındaki farklılıklar bu çerçevede değerlendirilebilmektedir. Bu model özellikle aynı ekolün önemli temsilcilerinden olan Ninian Smart’a ait yedi boyutlu din modeline yönelik eleştirilere dayanmaktadır. Sharpe’ın temel eleştirisi, dinî tecrübenin vurgulanarak dinin diğer boyutlarının ikinci plana itilmesidir. Çünkü ona göre din, dini tecrübe aracılığıyla yalnızca vicdanlara hapsedilebilecek bir fenomen değildir. Ancak Sharpe’ın modeli, dinin çok yönlü tarzda incelenmesine yönelik ihtiyacı ve farkındalığı vurgulamasına rağmen, modların oldukça soyut olması ve dinin bütün alanlarını kapsamaması gibi nedenlerle gelişim aşamasında kalmış görünmektedir.
  • Öğe
    Morphological Approach In Classification Of Religions From The Past To Present
    (Ilahiyat Bilimleri Arastirma Vakfi, 2019) Ozcan, Sevket
    The origins of researching the religious beliefs of others by modern historians of history, it is based to the 5th centuries BC. Therefore, evolving and expanding data about religious beliefs and practices in the historical process made it necessary to use different methods and approaches that will enable to understand and analyze this data in a correct, systematic and comprehensively way. In this context, the method of classifying religions according to certain categories within in the framework of the religious materials obtained has been formed and has been used by updating by many Eastern and Western religious researchers from the past to the present. From the second half of the nineteenth century, approaches of classification of religions have take over with increasing the number of classification of religions attempts and their using in religious studies.
  • Öğe
    Jerusalem In Jewish Prayers
    (Hitit Univ, 2019) Ozcan, Sevket
    Judaism is a religion introduced, practiced, and identified with Jerusalem especially since King David's period. According to Jews, the religious and political life in Jerusalem during the time of David and his son Suleiman is an ideal that requires not to be forgotten in their memory and to be experienced again. The prayers, which are an indispensable part of the religious life of the Jews and settled in the focus of religion with the collapse of the Temple, clearly reveal the meaning of Jerusalem that expressed for them and are considered as a summary of the history of Jewish faith. In general, the emphasis on Jerusalem in Jewish prayers, made regularly, on holidays and in transition periods and in some special cases, is that God is glorifying himself, that peace and salvation are demanded, salvation comes from the coming of Christ, the construction of temple, and peace in Jerusalem. In this direction Amidah prayer is regarded as a symbol of Jerusalem citizenship, that is to be Jewish, because of its emphasis on the fulfilment of salvation as a result of the coming of Christ, the gathering of the Jews in Jerusalem and the provision of justice. Therefore, in the memory of Jews, Jerusalem appears as need to be remembered and always maintains its importance and value as "a Jewish Hope" in the form of "Rebuild Jerusalem" in their language. In this work, by focusing on Jewish prayers made in various times and shapes, it is tried to be understood and revealed how Jerusalem takes place in Jewish prayers and what it means to them through the phenomenological method.
  • Öğe
    Ancient Origins of the History of Religions: Herodotus Example
    (Ataturk Univ, Fac Theology, 2019) Ozcan, Sevket
    Although it is stated that the history of religions started to be formed as a discipline in the 19th century, when Max Muller lived, it is stated by religious scholars that researching other religious traditions is dates back to earlier times. In this respect, it is stated that Herodotus, who is described as the father of history because of his work titled History, can be considered as the father of the history of religions because he has a comparative study of the religions of foreigners and includes religious phenomena in research on the societies he studied. Therefore, in this study, within the framework of the approach which bases the research on beliefs of others on Herodotus in the literature of History of Religions, answers are sought for the questions such as what the basic features are that made Herodotus gain this position, whether it is possible to accept Herodotus as a historian of religions and whether it is possible to accept his work as a work history of religions. Therefore, to find answers to these and similar questions by putting forth the parameters of Herodotus's method, the importance and value of the way he dealt with the religious phenomena, which he used as a research subject, are examined in terms of the History of Religions.
  • Öğe
    Opinions of the students who is in senior year at the Faculty of Education's Primary School teaching branch about Religious Culture and morality teaching classes
    (Cumhuriyet University, 2017) Yazıbaşı Muhammed Ali
    Religious Culture and Morality Teaching classes are taught starting from fourth grades in primary school curriculum in our country (Turkey). This subject has been taught by graduates of Divinity Faculties and Primary School Religious Culture and Morality programs. In absence of a specialized teacher for that subject, it is taught by primary school teachers. The aim of that study is to specify opinions of students, who is currently at the final year of the Faculty of Education in Kirikkale University, regarding Religious Education and Morality Teaching subject. In this phenomenologically framed research, a semi-constructed interview form has been used. The sources of interviewees' opinions about the religion mainly obtained from families, summer Quranic Courses, social media and books. Participants have suggested that the subject Religious Education and Morality is contributing to their teaching careers and subject hours should be increased in the curriculum. © Published by Cumhuriyet University, Faculty of Theology, Sivas, 58140 Turkey.
  • Öğe
    1. Din Eğitimi Kongresi (Darıca, 26-28 Ekim 2017)
    (2017) Arıcan, Sümeyra; Sözen, Hasan; Şimşek, Vahdeddin
  • Öğe
    Özcan, Şevket. "Ninian Smart ve Din Fenomenolojisi" Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
    (2017) Özcan, Şevket
    Modern dönemin önemli din bilimcilerinden birisi olarak kabul edilen Ni-nian Smart'ın Din Fenomenolojisi'nin parametrelerini ortaya koymak tezin te-mel amacıdır. Bu bağlamda özellikle Smart'ın eserlerine müracat edilerek Din Fenomenolojisi anlayışı ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Tez giriş, üç bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş kısmında konunun önemi, amacı, sınırları, kullanılan metot ve kay-naklar ele alınmışıtr.Birinci bölümde; genel anlamda DinFenomenolojisi'nin ortaya çıkışı ve temel özellikleri, belli başlı din fenomenologlarının ortaya koyduğu temel kav-ramlar ve Din Fenomenolojisi'nin bilimsel konumu ile ona yönelik temel eleşti-rilere yer verilmiştir. İkinci bölümde;Smart'ın hayatı, ilmi kişiliği ve eserleri ele alındıktan sonra fenomenolojiyi nasıl uyguladığı üzerinde durulmuştur. Bu doğrultuda onun dini/dinleri fenomenolojik olarak tanımlama ve inceleme yaklaşımı olan yedi boyutlu din modeli ve bu modele dayanarak din/dinlerle ilgili yaptığı feno-menolojik incelemeler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bölüm sonunda özellikle yedi boyutlu din modeline yönelik değerlendirmelere yer verilmiştir.Üçüncü bölümde; Smart'ın Din Fenomenolojisi yöntemi ve din fenome-nologlarına yönelik eleştirileri üzerinde durulmuştur. Smart'a göre din fenome-nolojisinin anlamı ve görevi ele alındıktan sonra fenomenolojik anlayışının baş-lıca özellikleri ve Din Fenomenolojisi'nde kullandığı kavramlar ve yöntemler in-celenmiştir. Ayrıca Gerardus van der Leeuw, Rudolf Otto,Joachim Wach, Mircea Eliade ve Wilfred Cantwell Smith gibi din fenomenologlarına yönelik temel eleş-tirileri ele alınmıştır. Bölüm sonunda ise Smart'ın fenomenolojik anlayışına yö-nelik değerlendirmelere yer verilmiştir.Sonuç bölümünde; ortaya konulan temel varsayımlar çerçevesinde Smart'ın Din Fenomenolojisi anlayışının genel anlamda Dinler Tarihi ve Din Fe-nomenolojisi alanına katkıları ve önemi deskriptif bir şekilde belirtilmeye çalı-şılmıştır.
  • Öğe
    Ortaöğretim Öğrencilerinin Gözünden Seçmeli Din Dersleri: Kırıkkale Örneği
    (2018) Yazıbaşı, Muhammet Ali
    2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren, ortaöğretim seçmeli ders çi-zelgelerinde “din, ahlak ve değerler” grubu içerisinde “Hz. Muhammed’inHayatı, Kur’an-ı Kerim ve Temel Dini Bilgiler (I-II)” dersleri yer almayabaşlamıştır. Bu araştırma, Kırıkkale örnekleminde seçmeli din derslerini alanlise öğrencilerinin, derslerin içerikleri, kitapları ve öğretmen yeterlilikleri gibikonulardaki görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. 2017-2018 eğitim-öğ-retim yılında Kırıkkale İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı beş farklı okul-da eğitim gören 413 öğrenci ile yapılan araştırmada, tarama modeli ve an-ket tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğrenciler seçmeli dinderslerinde işlenen konuların, günlük ihtiyaçlarına cevap verebilecek içerikteolduğunu düşünmektedirler. Bununla birlikte ders kitaplarının hazırlanmasınaözen gösterilmediği, ders kitaplarında yeteri kadar etkinliğe yer verilmediğigörüşüne sahiptirler. Ders öğretmenlerini ise, yeterli görmektedirler. Araştır-ma bulguları içerisinde, seçmeli ders tercihinde ailelerin yönlendirmesi dikkatçekmektedir. Ayrıca Kur’an-ı Kerim dersleri için sınıfların kalabalık olduğuda tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Mantık Disiplini Üzerine Bazı Değerlendirmeler Ve Öneriler
    (2018) Çetin, Ali
    Eski bir disiplin olan Mantık, akla dayalı düşünme niteliğinin bir ürünü-dür. Sistematik bir yapıya kavuşmadan önce de dünyanın çeşitli bölgelerindegörülen mantıksal düşünce ve çeşitli rasyonel çıkarım biçimleri insan hayatınave onun bilimsel nitelikli ürünlerine yön vermiştir. Aristoteles'in elinde yetkinbir şekil verilinceye kadar çeşitli yönlerden ortaya konulan Mantık, yaklaşıkiki bin yıldır insan aklının ve ihtiyaçlarının doğrultusunda sürekli bir gelişimve dönüşüm içerisinde bulunmuştur. Bu çerçevede geleneksel anlamda geç-miş tarihlerden gelen önemi, Mantık disiplinine hak ettiği konumun verilme-sini gerektirmektedir. Bunun yanında mantık öğretiminin karşılaştığı sorunla-rı çözmek ve Mantık disiplininden özellikle yükseköğretim düzleminde dahaetkin bir şekilde faydalanabilmek için gerekli planlamanın yapılması isabetliolacaktır. Bu makalede kısaca Mantık disiplininin yapısına ve gelenekteki çe-şitli yorumlarına değinilecektir. Yine farklı birkaç açıdan bu disiplinin öne-mine işaret edilerek ilahiyat fakültelerinde bu bağlamda söz konusu olan bazısorunlara dikkat çekilecektir.
  • Öğe
    Ninian Smart’a Göre İslam’ın Boyutları
    (2017) Özcan, Şevket
    Ninian Smart, özellikle yirminci yüzyılın son döneminin en önemli dinaraştırmacıları arasında yer alır. O, mevcut din tanımlarının ve dini analiz etmedekullanılan yöntemlerin tek yönlülüğüne işaret ederek, dinin çok boyutlu,dinamik ve diyalektik olarak tanımlanmasını ve analiz edilmesini önerir. Budoğrultuda dini yedi boyutlu bir organizma şeklinde tanımlayarak, dinin yediboyutlu din modeli bağlamında incelenmesi ve analiz edilmesi gerektiğinisöyler. Onun ikili tarzda isimlendirdiği yedi boyutlu din modeli; pratik-ritüel,tecrübi-duygusal, hikayesel-mitolojik, doktrinel-felsefi, ahlaki-yasal, sosyalorganizasyonelve materyal-sanatsal boyutlardan oluşur. O, bu model aracılığıyladinin ve dinlerin genel özelliklerinin bir resmini sunmayı amaçlar. Dinaraştırmalarında fenomenolojik anlayışı benimseyen ve “değer yargısızlık” ilkesiniuygulamaya çalışan Smart, İslam’ı büyük dünya dinleri arasında kabulederek yedi boyutlu din modeli bağlamında incelenebileceğini ifade eder. Budoğrultuda çeşitli eserlerinde İslam’la ilgili önemli analizler ve görüşler ortayakoyar. Bu makalede Ninian Smart’ın yedi boyutlu din modeli bağlamındaİslam’la ilgili görüşleri ele alınmaktadır.
  • Öğe
    Defense Mechanism Against Mortality Salience In Turkish Muslim Population
    (2017) Yıldız, Mualla; Belen, F. Zeynep; Arslan, Kübra Türkmen; Özasma, Halil İbrahim
    People who live in Turkey have experienced terrorist attacks for morethan thirty years. In the past, the goals of the terrorist organizations were tofrighten innocent civilians, but modern attacks are much more malevolent,and they have turned into indiscriminate massacres. In recent years, terroristorganizations have attacked big cities and the general population feels thatterrorism is no longer a regional problem and anyone could be in danger.The objective of this study is to determine defense mechanisms against fearof death after terrorist attacks in 2016, Ankara. Therefore, this study used aphenomenological approach as a method of qualitative research. This studyapplied open-ended questions in a semi-structured interview form on a sampleof N 26 selected by purposive sampling that lived in Ankara during June2016. End of the study, four different defense mechanisms were determined.These defense mechanisms were religious-active, religious-passive, nonreligious-passive,and non-religious active (Figure 1). As a result, theresearchers realized that neither classical Islamic philosophers’ destiny/qadar approaches nor modern psychologists’ fatalism approach could describe theMuslim Turkish population’s defense mechanism against mortality salience.Therefore, the authentic measures and concepts should be improved in orderto acquire more knowledge about this authentic sample.