Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe İlkokuma Eğitimi Ve Müzik(2017) Çaydere, Öznur Öztosun; Alır, Ebru BulutDil-müzik ilişkisine ve müziğin bir eğitim aracı olduğu düşüncesine dayanarak bu araştırmada, ilkokuma eğitiminin ses, hece, sözcük, cümle, metin oluşturma aşamalarının her birinde müzik yoluyla eğitimle ilkokuma için belirlenmiş kazanımlara daha etkili ulaşmanın mümkün olup olmadığının belirlenmesi ve bu yöntemin "müziksel kazanımlar" açısından etkili olup olmadığının ortaya konması amaçlanmıştır. Bu araştırmada, deney ve kontrol gruplu son test modelli deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Ankara ili Elmadağ ilçesi ilköğretim okullarının birinci devre birinci sınıf öğrenci ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. Ankara ili Elmadağ ilçesi ilköğretim okulları içerisinden seçilmiş Barut İlköğretim Okulu ve bu okulun 20112012 eğitim öğretim yılında okuyan birinci sınıf öğrencileri ve birinci sınıf öğretmenleri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre "müzik destekli ilkokuma eğitimi", ilkokuma eğitimi basamaklarından, "ünsüz ses/harf tanıma" ve "hece oluşturma" kazanımları etkili olmuş; "cümleye soluk alarak başlama", "ünlü ses/harf tanıma", "kelime oluşturma", "cümle oluşturma" kazanımlarında ise etkisiz olmuştur. Her ne kadar belirtilen dört kazanım için yeterince etkili olmasa da, bu yöntemin ilkokumada destekleyici olarak kullanılabilir sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra deney grubunda yapılan "müzik destekli ilkokuma eğitimi" nin müziksel kazanımlar (ezgi, ritim tekrarı, toplu ve bireysel uyum, birlikte hareket edebilme, diyafram nefesi kullanımı) açısında etkili olduğu görülmüştürÖğe Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu(2017) Önal, Gülden FilizBu çalışmanın amacı, IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan yüz bildirinin bibliyometrik profilini oluşturmaktır. Araştırma; durum belirleyici bir araştırma olup betimsel yöntem kullanılmıştır. Model olarak "Belgesel Tarama Modeli" tercih edilmiştir. Araştırmada; IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan yüz adet bildirinin tema dağılımları ile bildirilere ait 1113 kaynak; kaynak türü dağılımı, yıllara göre dağılımı, yerli kaynak dağılımı, yabancı kaynak dağılımı, kaynakçaların sayısal dağılımı, yazar sayısı dağılımı ve en çok atıf yapılan yazarlar kimlerdir değişkenlerine göre incelenmiştir. Sonuç olarak, tema dağılımında %60 oranında "dersler ile müzik eğitimi", en çok atıf yapılan kaynağın hem yerli hem de yabancı kaynak olarak "kitap" olduğu, atıf yapılmayan bildiri sayısının 4 tane olduğu gözlenmiştir. En çok atıf alan yazarlar belirlenmiş, bildirilerin önemli bir kısmının tek yazarlı olduğu, üç yazarlı sadece bir tane bildiri olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda; bibliyometrik çalışmalar sayesinde araştırmanın yapıldığı ilgili disipline ait ulusal ve uluslararası araştırmaların özellikle nicel görünümüne ilişkin bilgiler ortaya çıkartılarak, aynı alana ait farklı çalışmaların birbirleri ile karşılaştırılmasının yanısıra iş birliği çalışmaları ile ilgili konudaki uzmanlığın paylaşılması yönünde çalışmaların desteklenmesi önerilmektedirÖğe Çoksesli Koro Eğitiminin Çocukların Sosyal Gelişimlerine Olan Etkileri Hakkında Ebeveyn Görüşleri(2018) Kaynak, TuğçeBu çalışmanın amacı koro eğitiminin çocukların sosyal gelişimlerine, özgüven ve kişisel gelişimlerine olan katkılarını, ebeveynlerin gözlemlemeleri doğrultusunda inceleyerek ortaya koymaktır. Çocuklar okul haricinde aldığı özengen bir müzik eğitimi olan koro eğitimi ile hayat boyu öğrenme sürecinin önemli kazanımları edinebilmektedirler. Araştırma sürecinde koro eğitimi, oyun ve danslarla çeşitlendirilerek enstrümanlarla zenginleştirilerek maddi durumu iyi olmayan çocuklara yaklaşık 3 ay süre ile verilmiştir. Çocukların bu süreçte katıldıkları koro çalışmalarının, gelişim ve öğrenim süreçlerine olan etkilerini tespit etmek için 29 ebeveyne yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Görüşme sonucunda elde edilen her bir veri içerik analizi yöntemiyle çözümlenerek kodlanmıştır. Kodlamalar sayısal verilere dönüştürülerek veriler yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre koro eğitiminin çocukların müzikal disiplin ve teorik kazanımlar sağladığı(solfej), sosyal bir birey olarak topluluk içinde rahatça kendilerini ifade etme becerilerinin gelişmesine yardımcı olduğu vurgulanmaktadırÖğe Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Sınavlarına Başvuran Adayların Alan Puanları İle Sosyo-Demografik Özelliklerinin Karşılaştırılması(2016) Arapgirlioğlu, Hasan; Tankız, Kübra DilekBu çalışmada Müzik Öğretmenliği yetenek sınavlarına başvuran adayların sınavdan elde ettikleri alan puanları (Müziksel İşitme-Yazma, Müziksel Söyleme, Müziksel Çalma) ile sosyo-demografik özellikleri arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırma, tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Çalışma 2010-2011 Eğitim Öğretim yılı özel yetenek sınavına başvuran 387 adayla gerçekleştirilmiştir. Adayların sosyo-demografik özellikteki bağımsız nitelik içeren özellikleri belirlenerek, elde ettikleri alan puanlarına ilişkin veriler öncelikle normal dağılım eğrilerine bakılarak şekilsel olarak taranmıştır. İkinci aşamada verilerin çarpıklık (Skewness) ve basıklık (Kurtosis) değerlerine bakılarak, Kolmogorov - Smirnov testleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda; cinsiyete, ailenin müzik ilgi durumuna, yaşantının çoğunun geçirildiği yere, çalgı alanına göre anlamlı bir fark bulunmamakla birlikte; Mezun olunan lise türüne, yetenek sınavlarına hazırlanma biçimlerine ve hazırlık süresine göre anlamlı farklılıkların olduğu saptanmıştırÖğe Özel Yetenek Sınavlarında AOBP ve YGS Puanlarının Yerleştirme Puanları İçerisindeki Dağılımının İncelenmesi(2013) Arapgirlioğlu, Hasan; Tankız, Kübra DilekBu çalışma, özel yetenek gerektiren eğitim programlarında AOBP ve YGS puanlarının yerleştirme puanlarına yansıma durumlarını belirlemek amacı ile tasarlanmıştır. Çalışma kapsamında, adayların her puan türüne göre sıralamaları ile puanların yerleştirme puanı üzerindeki ağırlıkları belirlenmiştir. Ayrıca, alan içi puanlara alan dışı, alan dışı puanlara ise alan içi katsayılar uygulanarak adayların puanları yeniden hesaplanmış ve bu katsayıların puan ve sıralama bağlamında yerleştirmeye nasıl yansıdığı saptanmıştır. Çalışma grubu İnönü Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Programı Özel Yetenek Sınavına başvuran 387 adaydan oluşmaktadır. Veriler, İ.Ü. Bilgi İşlem Daire Başkanlığı'ndan alınarak ÖSYM (2010) tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda çözümlenmiştir. Sonuçlar, yerleştirme puanı üzerinde en fazla ağırlığın YGS puanında olduğunu ve yetenek puanları yüksek, YGS puanı düşük bazı adayların sınavı kazanamadıklarını göstermektedir. Ayrıca, alan içi katsayıların yerleştirmeye olumlu yansıdığı, diploma alanlarına göre GSSL mezunu adayların daha başarılı oldukları görülmüştürÖğe Türkiye’de “Müzik Ve Sosyoloji” Ortak Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezler(2016) Orhan, Şebnem Yıldırım; Kumtepe, M. AkınBu araştırma, Türkiye'de çeşitli üniversitelerde sosyoloji, halk bilim, müzikoloji, müzik öğretmenliği anabilim dallarında " müzik ve sosyoloji" alanında yazılmış lisansüstü tezlerin tespit edilip, sınıflandırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma taşıdığı amaç ve bu amaca uygun olarak izlenen yöntem ve toplanan verilerin niteliği açısından durum saptamaya yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, müzik ve sosyoloji ortak alanında yapılmış bütün tezler, örneklemini ise 1985 -2014 yılları arasında yapılan lisansüstü tezler oluşturmaktadır. Araştırma, sosyoloji ve müzik alanlarıyla, araştırmacının ulaşabildiği lisansüstü tezlerle, ulaşılan tezlerin anahtar kelimelerinde, başlıkta ve özette yer alan sosyolojik kavramlar ile sınırlıdır. Araştırmaya tezin başlığı ve özetin, tezin içeriğini yansıttığı sayıtlısıyla yola çıkılmıştır. Araştırmada müzik ve sosyoloji alanında yapılmış lisansüstü tezlere ilişkin veri toplarken YÖK tez arama merkezinin internet sayfası aracılığıyla "müzik ve sosyoloji, müzik ve toplum, müzik ve siyaset, müzik ve din, müzik ve politika, müzik ve propaganda, müzik ve kültür, müzik ve kültürel kimlik, müzik ve toplumsal sınıf, müzik ve cemaat, müzik ve cemiyet, müzik ve örgütlenme, müzik ve dernek" ifadeleri ile taranmıştır. Elde edilen 132 tezin başlık, özetleri incelenmiş; yapıldıkları üniversitelere, disipline,tez türlerine, yıllara, enstitülere, göre 5 ana başlık altında sınıflandırılmıştır. Araştırma, sosyoloji ve müzik ile ilgili yapılacak araştırmalara kaynak oluşturması ve araştırmalarda konu seçiminde referans olması bakımından önemli sayılmaktadırÖğe Necip Asım, “Dilimiz Musikimiz”, Türk Yurdu, S. 5, İstanbul, Mayıs, 1334, S. 221-225 (Osmanlı Türkçesi’nden TranskripsiyonTranscription From Ottoman Turkish)(2017) Çakıroğlu, İdrisÖteden beri, her şeyde olduğu gibi, bir tarafta bir saray veya kibar dilimiz ile bunlara has bir musikimiz, ötede bir halk dili ile halk ırımız vardır. Şu ayrı ve gayrılığın çıkılmaz bir yol olduğu nihayet, çok şükür, anlaşıldı. Şinasi’nin, Namık Kemal’in, Reşid Paşa’nın himmetleriyle Saray edebiyatı yıkıldı. Ahmet Mithat’ın ve bunun yetiştirdiği bütün zamanımız muharrirlerinin teşkil ettikleri bir halkçı ordusu ise dilimizi oldukça düzeltti. Şimdi bu ordunun açtığı yol bir şehrah olmaya istihkak kazanacaktır. “İkdam” ser muharriri Ahmet Cevdet Bey Viyana’dan gazetesine gönderdiği bir makalede; “Bir mukavelede Rusyalı Radloff’un Asya Türkleri şarkılarını cem edildiğinden bahisle dilimizin feyzini isteyen ehl-i lisanın yalnız gazete sütunlarında makale neşr etmekle kalmayarak Anadolu’nun her cihetinde Türk lehçelerindeki kelimatı toplamalarını teklif etmiş idim. Tabii bu iş yorulmaya muhtaç olduğu için ona kimse teşebbüs edemedi. Bizim ehl-i lisanımızda sair fenn-i müntesiblerimiz gibi beklerler ki Avrupalılar bu işi bize görüversinler.Öğe Haşim Bey Mecmuasının “Makam Ve Tonalite Karşılaştırması” Yönünden İncelenmesi(2013) Yalçın, Gökhan1864'te Haşim Bey tarafından yayınlanan ve "Hâşim Bey Mecmuası" olarak bilinen "Mecmûa-i Kârhâ ve Nakışhâ ve Şarkıyât" adlı eserinin ikinci baskısı Batı müzik teorisi bilgileri içeren ilk basılı kaynaktır. Bu kitabın başka bir özelliği de Türk müziği makamlarının tarifinde Haşim Bey'in makamları Batı müziği tonal dizileri ile karşılaştırmış ve tanımlamış olmasıdır. Kimi müzikologlar tarafından bu karşılaştırma tamamen reddedilmiş, kimileri tarafından bir ilk olarak kabul edilmiştir. İlgili araştırmalar incelenmiş Haşim Bey mecmuasının çevirisinin yapıldığı fakat Batı müziği teorisi ile ilgili bölümün analizinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın amacı da, Haşim Bey mecmuasının Batı müziği ile ilgili bölümlerinin incelenmesi ve Türk müziği makamları ile Batı müziği tonal dizileri karşılaştırmasında bulunan benzerliklerin neler olduğunun ortaya konulması olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre benzerliklerin, "karar seslerine göre", "seyir ve hareketlerine göre", "kullandığı değiştirici işaretlere göre" ve "tüm yönleriyle benzerlik" şeklinde sınıflandığı görülmüştür. Aynı dönemde ve sonraki yıllarda bestelenen makamsal çok sesli eserlerin armonik analizi yapılmış ve kullanılan armoniye göre tonalitelerin Haşim Bey'in benzerlikleri ile örtüştüğü görülmüştür. Ayrıca bir nazariyat kitabı olarak bu mecmuada karşılaştırmanın, tonalitelerin tanıtılması ve öğretilmesinde bir yöntem olarak ya da makamların tanıtılması ve öğretilmesinde bir yöntem olarak kullanıldığı, bu türden çalışmaların daha sonraki yıllarda özellikle Batı müziği notalarının öğretilmesinde bir yöntem olarak kullanıldığı görülmüştürÖğe Examining of the Distribution of AOBP and YGS Scores in Placement Scores in Special Ability Exams(Hacettepe Univ, 2013) Arapgirlioglu, Hasan; Tankiz, Kubra DilekThis study is aimed to identify the reflection of AOBP and YGS scores to the placement scores in the education programmes requiring personal talent. In the study the rankings of the candidates according to all types of scores and weight of the scores on the placement score are defined. Additionaly, field scores are applied on non-field scores, reversly non-field scores are applied to the field scores and the final score of the candidate is recalculated and the effect of these coefficients to the score and gradings is established. The work group consists of 387 candidates who applied to Inonu University Music Education programme. The data are taken from the IT department of Inonu University and analyzed according to the principles of OSYM (2010). The results show that the highest effect is on the YGS score and some candidates with lower YGS scores couldn't achieved the exam. Additionally, the positive reflections of field coefficients to the placement is determined and candidates graduated form GSSL has been found more successful.Öğe Osmanlı Dönemi Mesleki Müzik Eğitiminde İki Solfej Kitabı: Solfej ve Talim-i Kırâat-ı Musiki(2019) Yalçın, Gökhan; İde, AbdulkadirOsmanlı dönemi’nde Batı müziği II. Mahmud zamanında (1826) mehtertakımının kaldırılarak askeri bandonun kurulması ile kabul edilmeye ve Muzıka-iHümâyun’un kurulması, İtalyan besteci Giuseppe Donizetti'nin getirilmesiile birlikte Türk müziğinin yanı sıra Batı müzik eğitimi de resmen verilmeyebaşlamıştır. Donizetti Paşa 1856’da, Callisto Guatelli 1899’da vefatına kadar veardından da D’Arenda Paşa Muzıka-yı Hümâyun’da birçok öğrenci yetiştirmişlerdir.Muzıka-i Hümâyun’da yetişen Türk öğrenciler, Batı müziği nazariyatı ve solfejeğitimine yönelik çeviri ya da telif birçok kitap yayınlamışlardır. Bu yayınlararasında ilk ve en önemli eserlerden ikisi flütist Mustafa Safvet [Atabinen] Bey'eait Solfej Yahud Nazariyat-ı Musiki (1888/1889) ve Mehmed Zati [Arca] Bey'eait Kütübhane-i Musikiden Talim-i Kıraat-ı Musiki (1899/1900) adlı eserlerdir.Bu eserler Osmanlı dönemi’nin ilk basılı Türkçe solfej kitaplarıdır. Çalışmanınamacı da eserlerin eski harflerden yeni harflere çevirmek sureti ile kullanılanterimlerin günümüze yansımalarını incelemek, kitaplarda yer verilen solfejörneklerinin günümüz mesleki müzik eğitiminde kullanılabilirliğini araştırmakolarak belirlenmiştir.Kitaplarda uygulamaya yönelik hazırlanan çalışma başlıklarının şu şekilde olduğubelirlenmiştir: "ta'lîmler", "temrîn", "kırâat", "vazifeler", "tenbîhler", "mülâhâzat","meşk" ve "imlâ". Bu başlıklar nazari bilgilerin pekiştirilmesi, icra edilmesi,yazdırılması ve değerlendirilmesi amaçlarına göre belirlenmiştir. Ayrıca bukitapta yirmi beş "çift sesli solfej" örneklerine de yer verilmiştir. Bu solfejlerin birkısmı da sözlü eserlerdir. Kitapta geniş ölçüde yer verilen aksak ritimli usullerinöğretilmesinde Türk müziği eserlerine de yer verilmesi Türk müzik eğitimi,çift sesli solfej örnekleri ise çok sesli işitme eğitimi açısından önemli olduğusöylenebilir. Solfej yahud Nazariyat-ı Musiki ve Kütübhâne-i Musikiden Talim-iKırâat-ı Musiki kitaplarının Türkçe Batı müziği terminolojisinin oluşmasında daönemli bir yer teşkil ettiği görülmüştür.Öğe Türk halk müziğinde bir uzun hava türü olarak bozlak(2010) Karakaya, Oğuz; Önal, HamitTürk halk müziğinde bir uzun hava türü olan ‘bozlak’, Orta Asya’dan başlayarak günümüze kadar ulaşan ve yaylak – kışlak hayatı yaşayan Yörük / Türkmen ve Avşar oymaklarının kültürlerinin bir anlatım ve ifade biçimi olmuştur. Mana bakımından bozlak; bozulamak, bozlamak, feryat etmek ve haykırmak anlamını taşımaktadır. Türkmenlerin ve Avşarların günlük yaşamlarında karşılaştıkları acının, üzüntünün ve isyanın doğaya haykırılması bozlak kültürünün doğmasına sebep olmuştur. Türkmenler, Avşarlar ve bu oymaklar arasında bulunan Abdallar, bozlak geleneğini günümüze kadar ulaştırmışlardır. Bu çalışmada, yerli ve yabancı araştırmacıların bozlak hakkındaki görüşleri, kaynak tarama yöntemi ile elde edilmiş, bu görüşler üzerinde içerik analizi yapılarak bozlak hakkında genel bir tanıma ulaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca, alana yönelik çalışmalar yapan Kültür Bakanlığı ve TRT kurumundan birer sanatçı ile de ‘görüşme’ yapılarak bozlakların konusu, melodik yapısı, icra ve üslup (ağız) biçimi araştırılmıştır. Bozlak kelimesinin feryat etmek, haykırmak, inlemek ve isyan etmek anlamında kullanıldığı; Bu anlam çerçevesinde bozlakların ölüm, ayrılık, acı, ağıt ve temelinde bir isyan olan toplumsal konuları kapsadığı; Orta Anadolu ve Çukurova Bölgesi başta olmak üzere yurdun çeşitli yerlerinde görüldüğü; Bozlakların seslendirilmesinde ‘Avşar ağzı’ ve ‘Türkmen ağzı’ olarak iki farklı ağız kullanıldığı; Bu ağız türlerinin iki farklı makam (ayak) üzerinde işlenmesi nedeniyle sadece ‘Kürdi’ dizisi ile ifade edilemeyeceği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Fahreddîn er-Râzî’nin Müzik Risalesi(2016) Coşguner, Fahrettin; Çakıroğlu, İdrisMüzik alanında yazılan kuramsal eserlerin kökeni Sümerler dönemine kadar geriye gitse de, bilinen ilk kuramsal çalışmaların Aristo ve Pisagor gibi Yunanlı kuramcılar tarafından yapıldığı görülmektedir. İslam coğrafyasında ilime verilen önem nedeni ile İslam bilginleri, Yunanlıların kuramsal eserlerini incelemişler, eksiklerini tamamlamışlar hatta onların bahsetmedikleri konular hakkında dahi bilgiler vermişlerdir. İslam öncesi ve sonrasında yazılan kuramsal eserlerde en önemli kişinin Farabi olduğu düşünülmektedir. Çünkü Farabi, kendinden önceki kuramcıların eksiklerini ve onların bahsetmedikleri konuları incelemiş, elde ettiği yeni bulgularla kendisinden sonra gelenleri de önemli ölçüde etkilemiştir. Fahreddîn er-Râzî'nin risalesinde de bu etkiyi görmek mümkündür. Fahreddîn er-Râzî, Câmi'u'l-Ulûm isimli eserinde altmış ilmi içeren bir eser yazdığını söylese de kırk ilim hakkında açıklama yapmış ve her ilmi dokuz kısımda incelemiştir. Müzik ilmi de dokuz kısımda ele alınmıştır. Râzî, müzik ilmini yazarken etkilendiği Farabi, İbn Sina ve İbn Zeyle gibi kuramcıların açıklamaları kadar ayrıntılı bilgiler vermemiştir. Bu araştırmada, Emir Hüseyin Purcevâdî'nin tashih ettiği metin ele alınarak incelenmiş ve çevirisi yapılmıştır. Purcevâdî, bu eseri incelerken, eserin Britanya Müzesi'nde, Asitân-i Kuds-i Razavî'de ve Melik Kütüphanesi'nde bulunan nüshalarını karşılaştırarak ele almıştır